پرسش :
چه نوع انتظاری برترين عبادت و مصداق كامل جهاد فی سبيل الله است؟
پاسخ :
از روايات حضرات معصومين(ع) استفاده ميشود كه انتظار ظهور حضرت مهدی(عج) برترين اعمال امت پيامبر عظيم الشأن اسلام است.(1) انتظاري كه اين همه ارزشمند است، عبارت است از انتظار سازنده در مقابل انتظار تخدير كننده و منفي ميباشد.
انتظار سازنده داراي ويژگيهايی است، از جمله:
1- دينداری:
از خصوصيات انسان منتظر، دينداری و ديانت پيشگی است، چرا كه او منتظر پياده شدن دين در جامعه است و چنين انتظاری بايد همراه، با عمل به دين باشد.
امام صادق(ع) فرمود: «براي صاحب الأمر غيبتي است طولاني. در اين دوران هر كسي بايد به دين خود چنگ زند.»(2)
2- پارسايی:
منتظر حكومت مهدي موعود(عج) بايد باتقوا باشد و خود را چنان كه آن پيشوا دوست دارد بسازد، تا به لطف خدا در شمار ياران آن بزرگوار به حساب آيد.
امام صادق(ع) فرمود: «هر كس خوش دارد در شمار اصحاب قائم باشد، بايد چشم به راه باشد و پارسايی پيشه كند.»(3)
3- عمل به وظيفه امر به معروف و نهی از منكر:
انتظار واقعی موجب میشود كه منتظر، رضايت و خشنودی امام زمان(عج) را فراهم كند. مسلّم است كه پياده شدن معروف و زدودن منكر از جامعه، رضايت آن امام را جلب میكند و هدف اساسي قيام حضرت مهدی(عج) است.
پيامبر اسلام(ص) فرمود: «خوشا به حال كسي كه قبل از قيام مهدي(ع) به او اقتدا كند.»(4)
معلوم است كه شاخص مهم اين اقتدا امر به معروف و نهی از منكر است.
4- آراسته شدن به اخلاق اسلامی:
انسان منتظر بايد دارای اخلاق اسلامی باشد، و جامعه منتظر بايد مظهر اخلاق محمدی گردد.
امام صادق(ع) فرمود: «آن كه دوست دارد در شمار اصحاب قائم(ع) باشد، در عصر انتظار بايد اخلاق نيكو داشته باشد.»(5)
5- آمادگی نظامی:
انساني كه منتظر قيام بزرگ، و يک انقلاب حقيقي به تمام معنا، نيز جنبش عظيم جهاني است، ممكن نيست آمادگي براي حضور در قيام و كمک به آن را نداشته باشد. منتظر قيام قائم(ع) بايد هميشه آمادگي نظامي و نيروي سلحشوري داشته باشد تا به هنگام طلوع خورشيد ظهور، به صف پيكارگران ركاب آن حضرت بپيوندد.
امام صادق(ع) فرمود: «هر يک از شما براي خروج قائم اسلحه تهيه كند، اگر چه يک نيزه.»(6)
در گذشته شيعيان به اين امر توجه بيشتر داشتند تا جايي كه برخي در روزهاي جمعه لباس رزم بر تن میكردند و سوار بر اسب در بيرون شهر به حالت آماده باش به سر میبردند.
در شرايط كنوني اين آمادگي ممكن است با شركت در برنامه بسيج سپاه پاسداران عملي گردد.
به طور خلاصه میتوان گفت منتظرانی كه ثواب شهادت در ركاب حضرت قائم(ع) را دارند، عبارتند از كساني كه در دوران غيبت به مكتب تشيع عمل میكنند و از نظر قدرتهاي ايماني و روحي، نيز پرورشهاي اخلاقي و اجتماعي، سازماندهيهاي سياسي و نظامي هميشه آماده و همواره در سنگر مبارزه با تمايلات نفساني، ذلّت پذيري، استعمار زدگی، ظلم پذيري، ناهنجاریهاي اجتماعي و مفاسد اخلاقی، مقاوم و استوارند. اينان هر چه در توان دارند، به كار میبرند تا زمينه ظهور عدل گستر جهان و منجي عالم بشريت فراهم شده و با ظهور حضرتش چشم مستضعفان، روشن و عدل كل در عالم پياده گردد.
پینوشتها:
1. محمد محمدي ري شهري، ميزان الحكمه، واژه الامامه، شماره 1200.
2. بحارالأنوار، ج 52، ص 135.
3. همان، ص 140.
4. محمّد رضا حكيمي، خورشيد مغرب، ص 349.
5. بحارالأنوار، ج 52، ص 140.
منبع: موسسه تحقيقاتی حضرت ولی عصر عليه السلام
از روايات حضرات معصومين(ع) استفاده ميشود كه انتظار ظهور حضرت مهدی(عج) برترين اعمال امت پيامبر عظيم الشأن اسلام است.(1) انتظاري كه اين همه ارزشمند است، عبارت است از انتظار سازنده در مقابل انتظار تخدير كننده و منفي ميباشد.
انتظار سازنده داراي ويژگيهايی است، از جمله:
1- دينداری:
از خصوصيات انسان منتظر، دينداری و ديانت پيشگی است، چرا كه او منتظر پياده شدن دين در جامعه است و چنين انتظاری بايد همراه، با عمل به دين باشد.
امام صادق(ع) فرمود: «براي صاحب الأمر غيبتي است طولاني. در اين دوران هر كسي بايد به دين خود چنگ زند.»(2)
2- پارسايی:
منتظر حكومت مهدي موعود(عج) بايد باتقوا باشد و خود را چنان كه آن پيشوا دوست دارد بسازد، تا به لطف خدا در شمار ياران آن بزرگوار به حساب آيد.
امام صادق(ع) فرمود: «هر كس خوش دارد در شمار اصحاب قائم باشد، بايد چشم به راه باشد و پارسايی پيشه كند.»(3)
3- عمل به وظيفه امر به معروف و نهی از منكر:
انتظار واقعی موجب میشود كه منتظر، رضايت و خشنودی امام زمان(عج) را فراهم كند. مسلّم است كه پياده شدن معروف و زدودن منكر از جامعه، رضايت آن امام را جلب میكند و هدف اساسي قيام حضرت مهدی(عج) است.
پيامبر اسلام(ص) فرمود: «خوشا به حال كسي كه قبل از قيام مهدي(ع) به او اقتدا كند.»(4)
معلوم است كه شاخص مهم اين اقتدا امر به معروف و نهی از منكر است.
4- آراسته شدن به اخلاق اسلامی:
انسان منتظر بايد دارای اخلاق اسلامی باشد، و جامعه منتظر بايد مظهر اخلاق محمدی گردد.
امام صادق(ع) فرمود: «آن كه دوست دارد در شمار اصحاب قائم(ع) باشد، در عصر انتظار بايد اخلاق نيكو داشته باشد.»(5)
5- آمادگی نظامی:
انساني كه منتظر قيام بزرگ، و يک انقلاب حقيقي به تمام معنا، نيز جنبش عظيم جهاني است، ممكن نيست آمادگي براي حضور در قيام و كمک به آن را نداشته باشد. منتظر قيام قائم(ع) بايد هميشه آمادگي نظامي و نيروي سلحشوري داشته باشد تا به هنگام طلوع خورشيد ظهور، به صف پيكارگران ركاب آن حضرت بپيوندد.
امام صادق(ع) فرمود: «هر يک از شما براي خروج قائم اسلحه تهيه كند، اگر چه يک نيزه.»(6)
در گذشته شيعيان به اين امر توجه بيشتر داشتند تا جايي كه برخي در روزهاي جمعه لباس رزم بر تن میكردند و سوار بر اسب در بيرون شهر به حالت آماده باش به سر میبردند.
در شرايط كنوني اين آمادگي ممكن است با شركت در برنامه بسيج سپاه پاسداران عملي گردد.
به طور خلاصه میتوان گفت منتظرانی كه ثواب شهادت در ركاب حضرت قائم(ع) را دارند، عبارتند از كساني كه در دوران غيبت به مكتب تشيع عمل میكنند و از نظر قدرتهاي ايماني و روحي، نيز پرورشهاي اخلاقي و اجتماعي، سازماندهيهاي سياسي و نظامي هميشه آماده و همواره در سنگر مبارزه با تمايلات نفساني، ذلّت پذيري، استعمار زدگی، ظلم پذيري، ناهنجاریهاي اجتماعي و مفاسد اخلاقی، مقاوم و استوارند. اينان هر چه در توان دارند، به كار میبرند تا زمينه ظهور عدل گستر جهان و منجي عالم بشريت فراهم شده و با ظهور حضرتش چشم مستضعفان، روشن و عدل كل در عالم پياده گردد.
پینوشتها:
1. محمد محمدي ري شهري، ميزان الحكمه، واژه الامامه، شماره 1200.
2. بحارالأنوار، ج 52، ص 135.
3. همان، ص 140.
4. محمّد رضا حكيمي، خورشيد مغرب، ص 349.
5. بحارالأنوار، ج 52، ص 140.
منبع: موسسه تحقيقاتی حضرت ولی عصر عليه السلام