پرسش :
آيا فرقه شيخيه به امام زمان (عج) عقيده دارند؟
پاسخ :
شرح پرسش:
آيا فرقه شيخيه به دوازه امام عقيده دارند؟ آيا آنها امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را به عنوان امام دوازدهم و فرزند امام حسن عسكری (علیه السلام) قبول دارند؟
پاسخ:
فرقه شيخيه دوازده امام را قبول داشته، عقيده دارند امام مشيت و قدرت و دست خدا در اجرای جميع امور وجوديه و كونيه و شرعيه بدون استثنا است و صاحب ولايت عامه مطلقه بر جميع ما سواللَّه، و شاهد و مطلع بر كل موجودات است.
هر يک از ائمه(ع) در حين تصرف در امور عالم، امام ناطق است و امام بعد از او، در حال حيات او امام صامت است؛ يعني مأذون نيست در احكام شرعی چيزي بگويد؛ مثلا امام حسن(ع) و امام حسين(ع) در زمان امام علی(ع) صامت بودند و حضرت علی(ع) امام ناطق بود.(1)
شيخيه عقيده دارند در زمان غيبت، ركن رابع وجود دارد كه واسطه بين مردم و امام زمان(عج) بوده و به هدايت و رهبری مردم میپردازند، ولی شيعه اماميه ركن رابع را قبول نداشته و عقيده دارند در زمان غيبت امام زمان(عج)، فقيهان به گونهای نيابت عامه حضرت را بر عهده داشته و به هدايت مردم میپردازند.
از سوی ديگر شيخيه عقيده دارند امام زمان(عج) در عالم دنيا نيست، بلكه در دنيای ديگري به نام عالم برزخ يا هور قليا است، كه عالمی است كه سطح داخلی يا اسفل آن محيط بر فلک اطلس (افلاک) است و چون خداوند بخواهد، وارد اين عالم خواهد شد. اين عالم هور قليا را اقليم ثامن نيز میخوانند.(2)
شيعه اماميه ركن رابع را قبول نداشته و عقيده دارند امام زمان(عج) در همين عالم دنيا وجود دارد؛ گر چه در اين كه امام زمان(عج) در كدام مكان است، اختلاف دارند.(3)
پینوشتها:
1 - غلام حسن مصاحب، دايرة المعارف فارسی، ج 2، ص 1524.
2 - دايرة المعارة فارسی، ج 2، ص 1524.
3 - شيخ طوسی، كتاب الغيبة، ص 266 و 162 ؛ بحار الانوار، ج 52، ص 153.
منبع: موسسه تحقيقاتی حضرت ولی عصر عليه السلام
شرح پرسش:
آيا فرقه شيخيه به دوازه امام عقيده دارند؟ آيا آنها امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را به عنوان امام دوازدهم و فرزند امام حسن عسكری (علیه السلام) قبول دارند؟
پاسخ:
فرقه شيخيه دوازده امام را قبول داشته، عقيده دارند امام مشيت و قدرت و دست خدا در اجرای جميع امور وجوديه و كونيه و شرعيه بدون استثنا است و صاحب ولايت عامه مطلقه بر جميع ما سواللَّه، و شاهد و مطلع بر كل موجودات است.
هر يک از ائمه(ع) در حين تصرف در امور عالم، امام ناطق است و امام بعد از او، در حال حيات او امام صامت است؛ يعني مأذون نيست در احكام شرعی چيزي بگويد؛ مثلا امام حسن(ع) و امام حسين(ع) در زمان امام علی(ع) صامت بودند و حضرت علی(ع) امام ناطق بود.(1)
شيخيه عقيده دارند در زمان غيبت، ركن رابع وجود دارد كه واسطه بين مردم و امام زمان(عج) بوده و به هدايت و رهبری مردم میپردازند، ولی شيعه اماميه ركن رابع را قبول نداشته و عقيده دارند در زمان غيبت امام زمان(عج)، فقيهان به گونهای نيابت عامه حضرت را بر عهده داشته و به هدايت مردم میپردازند.
از سوی ديگر شيخيه عقيده دارند امام زمان(عج) در عالم دنيا نيست، بلكه در دنيای ديگري به نام عالم برزخ يا هور قليا است، كه عالمی است كه سطح داخلی يا اسفل آن محيط بر فلک اطلس (افلاک) است و چون خداوند بخواهد، وارد اين عالم خواهد شد. اين عالم هور قليا را اقليم ثامن نيز میخوانند.(2)
شيعه اماميه ركن رابع را قبول نداشته و عقيده دارند امام زمان(عج) در همين عالم دنيا وجود دارد؛ گر چه در اين كه امام زمان(عج) در كدام مكان است، اختلاف دارند.(3)
پینوشتها:
1 - غلام حسن مصاحب، دايرة المعارف فارسی، ج 2، ص 1524.
2 - دايرة المعارة فارسی، ج 2، ص 1524.
3 - شيخ طوسی، كتاب الغيبة، ص 266 و 162 ؛ بحار الانوار، ج 52، ص 153.
منبع: موسسه تحقيقاتی حضرت ولی عصر عليه السلام