چهارشنبه، 14 تير 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

حضرت مهدی (عج) دارای چه خوصیاتی است؟


پاسخ :
در كتاب عيون اخبار الرضا از «علي بن عاصم» از امام محمد تقی(ع) از پدر بزرگوارش روايت كرده كه حضرت قائم را براي ابي ابن كعب بدين گونه توصيف فرمود:
خداوند نطفه با بركت و پاک و پاكيزه را در صلب حسين(ع) به وجود آورد،كه هر مؤمني كه خداوند از وی در خصوص دوستي اهل‌بيت(ع) پيمان گرفته است از آن نطفه خشنود است و هر منكری از آن دوری مي جويد. او امام پرهيز كار، ستوده خصائل پسنديده و هادی و مهدی است ،كه حكم عدل مي كند و دستور بدان مي دهد و در گفتارش خدا را تصديق مي كند، خداوند هم او راتصديق مي نمايد و چون دلائل و علائم آن آشكار شود از سرزمين تِهامَه(1) بيرون می آيد. او گنج هایی دارد كه نه طلا و نه نقره است، بلكه اسب هاي نيرومند و مرداني است به عدد اصحاب بدر يعني: «سيصد و سيزده» نفر كه از اقطار جهان به دور وی گرد آيند، صحيفه مهر كرده اي با اوست كه تعداد يارانش با اسامي و شهرها و طبايع و اوصاف و كنيه ها آن‌ها در آن نوشته شده است و آن‌ها همه سعي در هر فرمانبرادری او «مهدی» دارند.
ابن ابي كعب عرض كرد يا رسول الله دلائل و علائم آمدن او چيست؟ حضرت فرمود:
او از اين پرده غيبت بيرون می آيد، و هر جا دشمن خدا ببيند به قتل می رساند و احكام خدا را جاری می سازد و طبق دستور الهی حكم مي كند.
حضرت مهدی دوازده همين امام هستند.
حضرت مهدی(عج) امامي معصوم، مدير، مدبر،شجاع و مهربان،دلسوز. شيخ صدوق در كتاب خصال از اصول اربعماء از اميرالمؤمنين(ع) روايت نموده كه فرموده: خداوند دين را به وسيله ما گشود و هم به وسيله ما ختم مي كند. به وسيله ما خدا آنچه را بخواهد محو مي كند و آنچه باقی می گذارد، به وسيله ما سختي زمانه را برطرف می سازد و باران فرو می فرستد اگر قائم قيام كند آسمان باران خود را فرو می ريزد و زمين نباتات خود را بيرون می دهد و كينه ها از دل بندگان خدا زائل می شود و درندگان و حيوانات با هم ساخته از يگديگر رم نمی كنند تا جایی كه زنی كه می خواهد راه عراق و شام را بپيمايد همه جا قدم بر روي سبزه و گياهان می گذارد و زينت هاي خود را بر سر دارد و كسي طمع به آن نمی كند.
هر صفت و فضائلی را كه همه انبياء و ساير ائمه(ع) دارند حضرت مهدی(عج) همه آن‌ها را دارا می باشد.

پی نوشت:
1. تِهامَه، دشتی ساحلی در امتداد دریای سرخ در مغرب شبه جزیرة عربستان است.
منبع: موسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر عليه السلام


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.