پرسش :
در آية 81 سورة آل عمران، مراد از وعده ياري كنيد چيست و چگونه مي توان اين آيه را دليل بر اثبات رجعت قرار داد؟ لطفاً توضيح دهيد.
پاسخ :
الف ـ مراد از وعده ياري در اين آيه، يك مسئله كلي و عمومي است، اگر چه خاتم پيامبران، مصداق بارز آن است. در حقيقت، همان طور كه پيامبران و امتهاي بعدي، نسبت به پيامبران گذشته و آيين آنها، احترام مي گذارند، پيامبران و امتهاي پيشين نيز، نسبت به پيامبران بعد از خود، چنين وظيفه اي را داشته اند به اين خاطر اگر مي بينيم در رواياتي، تصريح شده كه منظور پيامبر گرامي اسلام است، از قبيل تفسير آيه و تطبيق آن بر يك مصداق روشن محسوب مي گردد. نه اين كه معناي آن منحصر، باشد. فخررازي، در تفسير خود، از حضرت علي نقل كرده است هنگامي كه خداوند، آدم و ساير انبيا را آفريد، از آنها عهد و پيمان گرفت كه هرگاه محمد(ص) مبعوث شد، به او ايمان آورند و ياريش كنند.(تفسير نمونه، آيت ا... مكارم شيرازي و ديگران، ج 2، ص 487، دارالكتب الاسلامية.)
ب ـ استفاده از آيه، براي اثبات رجعت.
از امام صادق، روايت شده كه فرمود: از زمان حضرت آدم به بعد، خدا هيچ پيامبري را برانگيخت ، مگر آن كه به دنيا، باز خواهد گشت و اميرمؤمن انرا ياري خواهد داد و اين است فرموده خداي متعال كه: و به او ايمان بياوريد، يعني رسول خدا(ص) و به ياري وي برخيزيد يعني اميرمؤمنان سپس در عالم ذر، به آنان گفت: آيا اقرار نموديد و بر آن پيمان بستيد؟
هنوز تأويل اين آيه، نيامده است.
راوي مي پرسد: تأويل آن، چه وقت خواهد آمد؟ فرمود: هنگامي كه خدا، پيامبران و مؤمنان را در اطراف علي، گردآورد تا او را ياري كنند پس در آن زمان است كه خداوند، پرچم پيامبرش را به دست علي بن ابي طالب مي دهد و در آن هنگام است كه او فرمانرواي همة خلايق مي گردد، و اين، تأويل آيه است.
همچنين فرمود: شگفتا! و چگونه اظهار شگفتي نكنم، از مردگاني كه خدا، آنان را گروه گروه، زنده بر مي انگيزد و آنان اجابت نموده و مي گويند: لبيك لبيك... .(تفسير برهان، ج 1، ص 181 / شيعه و رجعت، آيت ا... ميرشاه ولد، ص 77، دارالنشر اسلام.)
طبق اين نظر و روايات، انبياي گذشته براي ياري پيامبر و علي نبوده اند. و در رجعت است كه آنها برمي گردند و پيامبر گرامي اسلام و اميرالمؤمنين را ياري مي كنند، و اين آيه شريفه، اين گونه بر رجعت دلالت دارد.
منبع: موسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر عليه السلام
الف ـ مراد از وعده ياري در اين آيه، يك مسئله كلي و عمومي است، اگر چه خاتم پيامبران، مصداق بارز آن است. در حقيقت، همان طور كه پيامبران و امتهاي بعدي، نسبت به پيامبران گذشته و آيين آنها، احترام مي گذارند، پيامبران و امتهاي پيشين نيز، نسبت به پيامبران بعد از خود، چنين وظيفه اي را داشته اند به اين خاطر اگر مي بينيم در رواياتي، تصريح شده كه منظور پيامبر گرامي اسلام است، از قبيل تفسير آيه و تطبيق آن بر يك مصداق روشن محسوب مي گردد. نه اين كه معناي آن منحصر، باشد. فخررازي، در تفسير خود، از حضرت علي نقل كرده است هنگامي كه خداوند، آدم و ساير انبيا را آفريد، از آنها عهد و پيمان گرفت كه هرگاه محمد(ص) مبعوث شد، به او ايمان آورند و ياريش كنند.(تفسير نمونه، آيت ا... مكارم شيرازي و ديگران، ج 2، ص 487، دارالكتب الاسلامية.)
ب ـ استفاده از آيه، براي اثبات رجعت.
از امام صادق، روايت شده كه فرمود: از زمان حضرت آدم به بعد، خدا هيچ پيامبري را برانگيخت ، مگر آن كه به دنيا، باز خواهد گشت و اميرمؤمن انرا ياري خواهد داد و اين است فرموده خداي متعال كه: و به او ايمان بياوريد، يعني رسول خدا(ص) و به ياري وي برخيزيد يعني اميرمؤمنان سپس در عالم ذر، به آنان گفت: آيا اقرار نموديد و بر آن پيمان بستيد؟
هنوز تأويل اين آيه، نيامده است.
راوي مي پرسد: تأويل آن، چه وقت خواهد آمد؟ فرمود: هنگامي كه خدا، پيامبران و مؤمنان را در اطراف علي، گردآورد تا او را ياري كنند پس در آن زمان است كه خداوند، پرچم پيامبرش را به دست علي بن ابي طالب مي دهد و در آن هنگام است كه او فرمانرواي همة خلايق مي گردد، و اين، تأويل آيه است.
همچنين فرمود: شگفتا! و چگونه اظهار شگفتي نكنم، از مردگاني كه خدا، آنان را گروه گروه، زنده بر مي انگيزد و آنان اجابت نموده و مي گويند: لبيك لبيك... .(تفسير برهان، ج 1، ص 181 / شيعه و رجعت، آيت ا... ميرشاه ولد، ص 77، دارالنشر اسلام.)
طبق اين نظر و روايات، انبياي گذشته براي ياري پيامبر و علي نبوده اند. و در رجعت است كه آنها برمي گردند و پيامبر گرامي اسلام و اميرالمؤمنين را ياري مي كنند، و اين آيه شريفه، اين گونه بر رجعت دلالت دارد.
منبع: موسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر عليه السلام