چهارشنبه، 14 تير 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

آیا اعتقاد به وجود مصلح جهانی، مخصوص مسلمانان است؟


پاسخ :
شرح پرسش:
اعتقاد به وجود مصلح جهاني، مخصوص مسلمانان است يا اين كه ملل ديگر نيز به آن عقيده دارند؟ و در هر صورت خصوصيات مصلح موعود در احاديث اسلامی چيست؟

پاسخ:
اعتقاد بـه وجود مصلح جهاني، هر چند يك عقيده اصيل اسلامی است كه ريشه قرآني دارد و احاديث اسلامی متواتری درباره آن وارد شده است ولي در عين حال، ملل ديگر نيز مطابق آنچه در كتاب‌هاي آنان وارد شده است به آن معتقدند. حتي روي محاسبات اجتماعي بايد مادي‌ها نيز به چنين انقلاب و تكامل همه جانبه عقيده داشته باشند. زيرا تكامل يک بعدي (مادي) نمي تواند يک تكامل صحيح و ثمر بخش باشد. ملل ديگر دنيا نيز به وجود مصلح بزرگ جهان و تكامل همه جانبه جامعه انساني عقيده دارند كه پـس از خزان مرگبار فساد كه در آن بساط طراوت و خرمي از گيتي برچيده مي شود و چهره شاداب و پر فروغ آن، زرد و افسرده مي گردد مجددا نسيم جان بخش بهار مي وزد، ابر گهربار مي بارد، آفتاب در نهايت اعتدال مي تابد، خاک سيه، منبع گل و گياه مي شود و صحرا و دشت، جامه سبز مي پوشد. به نظر همه ملل جهان، ظلمت غم افزاي شب، پهنه گيتي را تا مدتي مي پوشاند. ولي پنجه نيرومند خورشيد، گريبان افق را شكافته و چهره خورشيد خود را نشان مي دهد و اشعه طلائي خود را در سراسر جهان پخش مي كند. ايـن اصل، اختصاص به عالم طبيعت و جهان گياهان ندارد بلكه جهان آفرينش برچنين اساسي آفريده شده است. مـثل پايان شب سيه سپيد است روشنگر يک اصل كلي و ناموس جهاني است و آشكارا مي رساند كـه پـس از هـر ويراني، آبادي و پس از هرنابساماني، نظم و سامان و پس از هر اختناق و فشار، حريت و آزادي وجودخواهد داشت و اين اصل را تجارب تاريخي تأييد و تثبيت مي كند. روي اين اصل، بايد وجود امام زمان و مصلح جهاني، منادي عدالت، دادگري، مساوات، برابري، پـاكـي و پـيراستگي را در بخشي از زمان پس از تسلط جور و ستم بر جوامع بشري نتيجه ناموس عمومي تكامل دانست نه چيزي مغاير آن. مـسـألـه مصلح جهاني، چيزي نيست كه به جهان شيعه اختصاص داشته باشد و تنها اين گروه از ملل جهان در انتظار چنين قيامي بسر برند بلكه اين مطلب سخني است كه جمله ملل عالم بر آن اتفاق نظر دارند. الـبته آگاهي دقيق از خصوصيات مصلح موعود، جز از طريق كتاب‌هاي آسماني و احاديث راستين اسلامي امكان پذير نيست. ولـي اثـبـات اصل وجود و ظهور يک مصلح در بخشي از زمان كه در اصطلاح به آن آخرالزمان مي گويند، از طريق عقل و سایر محاسبات اجتماعي كاملا امكان پذير است. عقل بر وجود تكامل همه جانبه، چنين استدلال مي كند. جامعه بشری، از نخستين لحظه پيدايش هر روز گامي به پيش نهاده و در صنايع وعلوم و شئون زندگي - از مسكن، غذا و پوشاک - پيشرفت چشمگيری نصيب وي شده است. جـامـعـه انـساني زير پوشش چنين تحولات عميق، در شئون زندگي و امور مادي تكامل چشمگيري پيدا كرده و مشكلاتي را حل كرده است. ولي آيا تكامل از يک نظر و يک جنبه مادي را مي توان تكامل ناميد؟ يا اين كه چنين جهشي - به دلـيـل تـک بـعـدي بودن - به قيمت نابودي جامعه تمام مي شود؟ تكامل صحيح يک موجود، يک جاندار و يک جامعه، اين است كه جهش در تمام ابعاد وجود آن پديد آيد نه در يک جهت. نوزادي كه ديده به جهان مي گشايد و كم كم راه تكامل را مي پيمايد، بايد تمام اعضای آن به نسبت خـاصـي رشـد كند، اما اگر تنها يک عضو رشد كند و اعضای ديگر او به همان حالت نخستين باقي بمانند، قطعا نتيجه معكوس خواهد داشت. از اين جهت، تكامل صنعتي و تكنيكي و ديگر مظاهر ماديگري را بايد طليعه تكامل روحي و معنوي جامعه دانـسـت و چـنين نظر داد كه به موازات اين تكامل، بايد جهشي در معنويات و در راه گـسترش فضائل و وارستگي از آلودگي‌ها رخ دهد و جامعه انساني به تمام معني يک جامعه ايده‌آل گردد. ايـن منطق، مي تواند منطق يک فرد مادي و دور از خدا نيز باشد و او نيز به همان نتيجه‌ای كه الهيون و ارباب مذاهب و ملل جهان - از طريق كتاب‌های آسمانی و احاديث متواتر - رسيده اند، برسد. مشروط بر اين كه توجه داشته باشد كه تبعيض در تكامل و تنها جهش در امور مادي، تكامل صحيح و مفيدي نيست. و تا تكامل همه جانبه، يک فرد و يا يک اجتماع را فرا نگيرد، هيچ جامعه ای سعادتمند نخواهد شد. اگر مادي، از ايـن طـريـق به وجود مصلح جهاني معتقد مي گردد، پيروان مذاهب و كتاب‌هاي آسماني قبل از ماديون بايد به وجود چنين مصلحي معتقد باشد. زيـرا علاوه بـر عـقل و خرد، كتاب‌هاي آسماني آنان، بر وجود چنين جهش و انقلاب عميقي در كليه شئون زندگي تصريح مي كنند. در كتاب‌هاي ايران باستان و تورات و انجيل - با وجود تحريفاتي كه در آنها رخ داده و دستبردهایی كه به آنها زده اند - مسأله مصلح جهاني، به روشني مطرح است. ما براي اختصار، از نقل همه آنها خودداري مي نماییم. علاقمندان مي توانند به كتاب‌هاي ارزنده اي كه پيرامون امام زمان عليه السلام نوشته شده است مراجعه فرمايند. هم اكنون چند فراز از زبور داود نقل مي كنيم.

مصلح جهاني در زبور
روشن‌ترين آيه اي كه وجود چنين جهش همه جانبه را ثابت مي كند، اين آيه است: «و لقد كتبنا في الزبور من بعد الذكر ان الارض يرثها عبادي الصالحون؛(1) ما در زبور داود نوشتيم كه حكومت زمين به دست افراد صالح خواهد افتاد.»
وقـتـي بـه زبـور داود مـراجعه مي كنيم، مي بينيم در زبور چنين نوشته است: «در مزمور اول از مزامير حضرت داود پيغمبر، خداوند به وي تسلي مي دهد كه از كثرت شريران واهمه نداشته باش، زيرا سرانجام همه آنها نابود خواهند شد. خـود را مـشـوش مساز كه البته باعث گناه خواهد شد زيرا كه شريران منقطع خواهند شد و اما منتظران خداوند وارث زمين خواهند بود. حـلـيـمـان وارث زمين خواهند شد و از فراواني سلامتي متلذذ خواهند گرديد... صالحون را خداوند تأييد مي كند. خداوند روزهاي صالحان را مي داند و ميراث ايشان ابدي خواهد بود. آناني كه از وي بركت يابند وارث زمين گردند و آناني كه ملعون وي اند منقطع خواهند شد... صالحان وارث زمين خواهند بود و در آن تاابد سكونت خواهند نمود... عاقبت، شريران منقطع خواهند شد و نجات صالحان از آن خداوند است... منتظر خداوند باش و طريق او را نگاه دار تا تورا به وراثت زمين برافرازد.»
در مـزمـور (45) كـه از پيامبر خاتم (ص) سخن گفته است، در پايان مي گويد: «به عوض پدرانت پـسرانت خواهند بود و ايشان را بر تمامي جهان سروران خواهم ساخت نام تو را در همه دهرها ذكر خـواهـم كـرد پـس قـوم‌ها تو را احمد خوانند.»
و نيز درمزمور (96) مي گويد: «قوم‌ها را با نصاب داوري خـواهد نمود. آسمان شادي كند و زمين مسرور گردد، دريا و پريان غرش نمايند، صحرا و هـر چه در آن است به وجد آيد، آن گاه تمام درختان جنگل تر خواهد نمود به حضور خداوند زيرا كه مي آيد، زيرا كه براي داوري جهان مي آيد.»
همچنين در مزمور (97) مي گويد: «آسمانها عدالت او را اعلام مي كنند و جميع قوم‌ها جلال او را مي بينند، پرستندگان بتهاي تراشيده خجل مي شوند.» شكر خدا را كه دست تحريف، موفق به حذف اين قسمت از متن زبور نگرديده است. شكي نيست كه در طول تاريخ، حكومت هاي صالحي روي كار آمده اند. اما تاكنون ديده نشده اسـت كه حكومتی صالح بر سراسر جهان فرمانروایی كند و جهان را زير پوشش صلاح، عفاف، تقوي و پرهيزکاري قرار دهد. از ايـن جـهت بايد پيروان زبور و قرآن در انتظار چنين حكومت صالحی كه بر تمام جهان حكومت كند باشند.
در احـاديث اسلامي از اين مصلح جهاني به مهدی، صاحب العصر و الزمان و ... تعبيرشده است و در كمتر موضوعي از موضوعات به اندازه حضرت مهدی (ع) حديث و روايت وارد شده است. اين احاديث، خصوصيات امام زمان (عج) را به خوبي روشن كرده و راه هر نوع عوام فريبي را براي مدعيان دروغين مهدويت بسته است. و با توجه بـه ايـن روايات و احاديث كـه محدثان اسلامي اعم از سني و شيعه نقل كرده اند، مشت دروغگوياني مانند مهدي سوداني، غلام احمد قادياني و علي محمد باب كاملا بازمي شود. اينک فهرست رواياتي كه مشخصات منجي موعود در آنها وارد شده است، با ذكر ارقام و تعداد احاديث آنها می آید:
1 - رواياتي كه از ظهور او بشارت مي دهد. 657 عدد
2 - او از اهل بيت پيامبر است. 389 عدد
3 - او از فرزندان علي (ع) است. 214 عدد
4 - او از فرزندان فاطمه (س) است. 192 عدد
5 - او نهمين فرزند حضرت حسين بن علي (ع) است. 148 عدد
6 - او از فرزندان امام زين العابدين (ع) است. 185 عدد
7 - او از فرزندان امام حسن عسكری (ع) است. 146 عدد
8 - اجداد امام حسن عسكری را بيان كرده است. 147 عدد
9 - جهان را از عدالت پر مي كند. 132 عدد
10 - غيبت او طولاني است. 91 عدد
11 - عمر طولاني دارد. 318 عدد
12 - دين اسلام به وسيله او عالمگير مي شود. 47 عدد
13 - امام دوازدهم و آخر الائمه است. 136 عدد
14 - رواياتي كه حاكي از ولادت او مي باشد. 214 عدد
مجموع ايـن احـاديـث و روايات، در كتاب‌های اصيل اسلامي نقل شده و موضوع را به صورت يک امر قطعي و واضح درآورده است.

منبع: موسسه تحقيقاتي حضرت ولی عصر عليه السلام


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.