شنبه، 17 تير 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

با چه دلايلی طول عمر حضرت ولی عصر (عج) اثبات می‌شود؟


پاسخ :
بیش از هزار سال است که طول عمر امام زمان (عج) یکی از پرسش‌های هر مسلمانی است. از همان روزگاران که حضرت هنوز 80 سال بیش نداشتند زندگی‌نامه نویسان آن حضرت، در کتاب‌های خود، فصلی را با عنوان طول عمر و معمّرین گشوده‌اند. نعمانی در کتاب غیبت و شیخ صدوق در کتاب اکمال الدین و اتمام النعمه از این افرادند.
بررسی همه جانبه ادله طول عمر آن حضرت با توجه به اختصار چنین پاسخنامه‌ها، خارج از حوصله این پاسخ است از این رو، ابتدا به اختصار به امکان طول عمر حضرت از نظر علمی اشاره کرده و سپس کمی به طولانی بودن عمر از نظر قرآن می‌پردازیم:

عمر طولانی و علم
از نظر علمی، در دو بعد، درباره عمر طولانی داشتن می‌توان بحث کرد: امکان داشتن عمر طولانی و وقوع آن در خارج.

محدود نبودن عمر
همه دانشمندان زیست‌شناس تصریح کرده‌اند که عمر انسان، حد و مرزی ندارد بلکه آن نیز مانند سایر معلول‌ها و بیماری‌ها علت خاص خود را دارد که با کشف آن‌ها می‌توان عمر انسانی را طولانی کرد.
خوشبختانه در زمان ما، به روشنی به اثبات رسیده است که عمر هیچ جانداری آن چنان محدودیت ندارد که با رسیدن به آن، وقت مرگ او به صورت قطعی فرا رسیده باشد و در علم پزشکی و زیست‌شناسی برای عمر انسان و یا هر جاندار دیگر حدّی تعیین نشده است که تجاوز از آن محال باشد.
مطالعه میانگین عمر انسان از گذشته که هیچ گونه بهداشتی در جوامع حاکم نبود و اکنون که میانگین سن آدمی را روز به روز با پیشگیری‌ها و درمان‌ها بالا می‌برند، مؤید آن نکته است.(ر.ک: طول عمر امام زمان از دیدگاه علوم و ادیان، علی اکبر مهدوی پور، انتشارات کعبه و دادگستر جهان، آیت الله ابراهیم امینی، صص 175ـ201، انتشارات شفق.)

دراز عمران
با گشت و گذاری در اخبار و نوشته‌های رسانه‌ها به هزاران مورد از موجوداتی که عمرهای طولانی داشته و دارند برمی‌خوریم. عجیب است که مطالعه این خبرها، آدمی را چندان شگفت‌زده نمی‌کند امّا هنگامی که از راه‌های موثق می‌شنود فردی، عمری طولانی دارد، قبول آن برایش مشکل است.
در زندگی زنبور عسل عمر کارگران به طور متوسط از چهل روز تا پنجاه روز است در صورتی که عمر ملکه هر کندو به طور متوسط چهار تا شش سال است و شما می‌توانید با مقایسه عمر این دو زنبور که از یک جنس می‌باشند نسبت عمر حضرت ولی عصر را به انسان‌های عادی بسنجید یعنی آن حضرت می‌تواند 45 تا 50 برابر عمر متوسط انسانها عمر طبیعی داشته باشد.

قرآن و طول عمر
در آموزه‌های همه ادیان آسمانی، به امکان طول عمر انسان‌ها اشاره شده است. از جمله تورات در بخش سفر پیدایش 10 نفر را نام می‌برد که میانگین عمر آنها 900 سال است.
ادیان الهی با اعتقاد به قدرت مطلق خداوند «إِنَّ اللَّهَ عَلَیَ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ» (بقره،148)، دادن عمر طولانی را به افراد چندان بعید نمی‌دانند و معجزه‌ها را نمونه‌ای از ظهور این قدرت دانسته و برآنند که خداوندی که کهکشان‌های با این عظمت را آفریده و نگه داشته، نگهداری حجتی از حجت‌های خویش، برایش چندان دشوار نیست.
خدایی که جهان پاینده دارد می‌تواند حجتی را زنده دارد.
آیاتی از قرآن کریم از عمر طولانی درامت‌های پیشین خبر می‌دهد «بَلْ مَتَّعْنَا هَـََّؤُلاَ َّءِ وَ ءَابَآءَهُمْ حَتَّیَ طَالَ عَلَیْهِمُ الْعُمُر (انبیأ،44)؛ [نه] بلکه اینها و پدرانشان را برخوردار کردیم تا عمرشان به درازا کشید.»

افزون بر امکان طولانی بودن عمر از نظر قرآن کریم، مصداق‌های متعددی از این افراد در قرآن کریم نام برده شده است:
1. حضرت نوح (عنکبوت،14)
2. حضرت عیسی (نسأ،157)
3. حضرت خضر بر اساس روایت‌های فراوانی که اطمینان آور است، هنوز زنده است و تا ظهور حضرت امام زمان (عج) زنده خواهند ماند. هم‌اکنون عمر ایشان بالغ بر 6000 سال می‌باشد. در آیات 60ـ82 سوره کهف داستان این پیامبر گران‌قدر با حضرت موسی (ع) آمده است.

منبع: موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر علیه السلام


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.