شنبه، 17 تير 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

بهترين اعمال یک منتظر واقعی فرج امام زمان عليه السلام كدام است؟


پاسخ :
باید ابتدا در اصلاح نفوس خودمان بكوشيم و به اخلاق نيک آراسته شويم و به وظايف فردی خودمان عمل كنيم و احكام و دستورات قرآن را به كار ببنديم. طهارت و پاكدامنی داشته باشیم. يعنی: در اثر نگاه داشتن نفس از شهوات حرام روح طاهر و پاک گردد به اين معنا كه هر گاه نفس خواست سركش شود و به طرف محرمات روی آورد بايد در مقابل او مقاومت نمود و خود را حفظ كرد، چنان كه حضرت امير المومنين عليه السلام می‌فرمايد: «الصبر علي الشهوت عفّه؛ عفت و پاكدامنی، مقاومت در برابر شهوت‌هاست.»(1)

بهترين اعمال یک منتظر واقعی فرج امام زمان عليه السلام عبارت است:

1- تقوا و تزكيه نفس؛ مهم‌ترين دستور و عمل برای رسيدن به هدف متعالی تحصيل تقوا و تزكيه نفس است كه تمامی انبيا عليهم السلام برای عملی ساختن آن در ميان امت‌ها فرستاده شدند، چنان كه قرآن کریم می‌فرمايد: «پروردگارا در ميان آن‌ها پيامبری از خودشان برانگيز تا آيات تو را بر آنان بخواند و آن‌ها را كتاب و حكمت بياموزد و تزكيه‌شان كند. زيرا؛ تو توانا و حكيم هستی.»(2)
2- خود را در محضر پروردگار دیدن؛ هر گاه انسان حقيقتا دانست كه خداوند متعال حاضر و ناظر او است و در هر لحظه در منظر ديد خداوند و در محضر پروردگار قرار دارد، تمام كردار و گفتارش در جهت صحيح قرار می‌گيرد.
3- توجه به حيات ابدی؛ زندگی در دنيا همانند راهی است كه حتما از آن عبور خواهیم كرد و بعد از آن وارد منازل و عقبه‌هایی خواهیم شد كه مقدمه برای حيات ابدی
است.
4- نماز و عبادت؛
5- كنترل فكر؛
6- ازدواج؛
7- اهميت دادن به محيط خانواده؛
8- دوری از گناه؛
9- مرابطه و توسل؛ دنيا دائماً در حال تغيير و دگرگونی می‌باشد و شيطان نيز در اين راستا طبق نياز زمانی از راه‌های متعددی برای انسان مشغول فعاليت می‌شود، لذا در هر شب و روز بايد مرابطه و توسل به دامان اهل بيت پيامبر صلّی الله عليه و آله كه حافظ دين خداوند هستند و به‌ویژه حضرت مهدی علیه السلام كه امام اين زمان است داشته باشيم.
10- استقامت و صبر در مقابل نا ملايمات مادی و معنوی.

پی‌نوشت‌ها:
1. سفینةالبحار، ج 2، ص 395.
2. سوره بقره، آیه 129.

منبع: موسسه تحقيقاتی حضرت ولی عصر عليه السلام


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.