يکشنبه، 18 تير 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

آيا روند فعلی جامعه شيعه به نحوی تأثيرگذار است كه زمان ظهور امام زمان را جلوتر بياندازد؟


پاسخ :
شرح پرسش:
آيا روند فعلی جامعه شيعه به نحوی تأثيرگذار است كه زمان ظهور حضرت مهدی (عج) را جلوتر و يا عقب‌تر بياندازد؟ اگر شيعيان وظايف خود را در زمان غيبت انجام ندهند، زمان ظهور حضرت به نهايتی كه خداوند قرار داده، موكول خواهد شد؟

پاسخ:
اصل ظهور حضرت مهدي (عج) و نشانه های نزديک شدن آن، از امور مسلّم و قطعی است، ولی بنا به مصالحی زمان ظهور مشخص نشده است و هيچ كس جز خداوند از وقت آن آگاه نيست. بارها اصحاب از امامان (ع) در مورد زمان خروج قائم (عج) پرسيده اند، ولی آنان به صراحت از مشخص كردن آن امتناع كرده اند و زمان ظهور را همچون علم به قيامت، منحصر به خداوند دانسته اند.(1)

فضيل از امام باقر (ع) پرسيد: آيا برای ظهور وقتی معيّن شده است؟
امام باقر (ع) سه بار فرمود: «آنان كه وقتی برای ظهور تعیین می‌كنند، دروغ می‌گویند.»(2)
كميت از حضرت سؤال كرد كه چه وقت حضرت مهدی (عج) ظهور مي كند، امام (ع) فرمود: «مَثَل ظهور مهدی (عج) همچون برپايی قيامت است. مهدی (عج) نمی‌آيد مگر ناگهانی.»
مقتضاي اين احاديث و احاديث ديگر آن است كه به هيچ روی، نمی‌توان برای ظهور مهدی (عج) معين كرد. با توجه به اين اصل مسلّم، نشانه های ظهور تنها بيانگر نزديک شدن زمان ظهورند و بيش از آن دلالتی ندارند. اگر روايتي باشد كه زمان ظهور را مشخص سازد، ناگزير بايد آن را توجيه كرد يا به كناری نهاد.(3)
اگر جامعه شيعه روند مثبتی برای تحقق ظهور حضرت داشته باشد و يا از آمادگی لازم جهت همراهی با حضرت مهدی (عج) برخوردار نباشد و اگر شيعيان به وظايف خود در عصر غيبت عمل نكنند يا عمل بكنند، همه‌ی اينها می‌تواند در ظهور حضرت تأثيرگذار باشد، اما تشخيص اين امر و اين كه آيا ظهور حضرت ديرتر است يا زودتر از موعدی كه خداوند مقرر كرده، از عهده‌ی ما خارج و از اسرار الهی است و جزء اسرای است كه در رديف علم به برپايی قيامت قرار گرفته و نمی‌توانيم در جهت تعيين و شناسايی آن كنكاش و فتحص نماييم. علم به اين امر را ائمه اطهار (ع) منحصر به خداوند دانسته اند.(4)

پی‌نوشت‌ها:
1. مجله حوزه، ويژه نامه امام زمان (ع)، ش 70 ـ 71، ص 236
2. بحارالانوار، ج 52، ص 103
3. مجله حوزه، ش 70 ـ 71، ص 237
4. بحارالانوار، ج 52، ص 182

منبع: موسسه تحقيقاتی حضرت ولی عصر عليه السلام


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما