پرسش :
آيا در زمان غيبت کبری، ارتباط با امام زمان (عج) ممكن است؟
پاسخ :
شرح پرسش:
آيا در زمان غيبت کبری، ارتباط با امام زمان (عج) ممكن است با اين كه در پايان آخرين توقيعی كه شش روز پيش از مرگ آخرين سفيرش ابوالحسن علی ابن محمد سمری صادر میشود، امام مهدی (عج) میفرمايد: «و به زودی از شيعيان من میآيند كسانی كه ادعای مشاهده خواهند كرد، آگاه باشيد هر كس پيش از خروج سفيانی و صيحه، ادعای مشاهده كند، او دروغگو و افتراء زننده است».
پاسخ:
ديدار حضرت مهدی علیه السلام در غيبت كبری امتناع عقلی ندارد و امكان ديدار هست. شايد براي اوليای الهی و افرادي كه از خواص مؤمنين و متقين هستند و يا برخی علمايی در شرايط ضروری ديدار با آن حضرت حاصل شود. ولي ديدار به نحو عام و براي هر كس ممكن نيست. و چنانچه آن حضرت مدعی ديدار را دروغگو نخوانده بودند و باب امكان ديدار با ایشان باز میشد، دشمنان ديانت و تشيع در چهره ايمان و نقاب دوستی، خود را به آن حضرت نسبت میدادند. و يا برای اخاذی از مردم به عنوان ملاقات حضرت حجّت عليه السلام به فريب مردم میپرداختند و چه فسادی از اين ناحيه در ميان امّت اسلام به وجود میآمد. بنابراين مصلحت الهی در همين بوده كه مدعی ملاقات با امام زمان عليه السلام تكذيب شود. ولی اين منافات با ملاقات اوليای الهی و خواص با آن حضرت ندارد. و حكايتهایی كه در زمينه ملاقات اشخاص با آن حضرت در كتب آورده شده، شايد بعضی از آنها تشرف به خدمت نزديكان امام زمان عليه السلام بوده است نه خود امام زمان عليه السلام و بايد توجه داشت كه تشرف به محضر آن حضرت امری نيست كه به راحتی برای افراد ميسر شود هر چند كه امكان آن نيز عقلاً و شرعاً ضروری ندارد.
منبع: موسسه تحقيقاتی حضرت ولی عصر عليه السلام
شرح پرسش:
آيا در زمان غيبت کبری، ارتباط با امام زمان (عج) ممكن است با اين كه در پايان آخرين توقيعی كه شش روز پيش از مرگ آخرين سفيرش ابوالحسن علی ابن محمد سمری صادر میشود، امام مهدی (عج) میفرمايد: «و به زودی از شيعيان من میآيند كسانی كه ادعای مشاهده خواهند كرد، آگاه باشيد هر كس پيش از خروج سفيانی و صيحه، ادعای مشاهده كند، او دروغگو و افتراء زننده است».
پاسخ:
ديدار حضرت مهدی علیه السلام در غيبت كبری امتناع عقلی ندارد و امكان ديدار هست. شايد براي اوليای الهی و افرادي كه از خواص مؤمنين و متقين هستند و يا برخی علمايی در شرايط ضروری ديدار با آن حضرت حاصل شود. ولي ديدار به نحو عام و براي هر كس ممكن نيست. و چنانچه آن حضرت مدعی ديدار را دروغگو نخوانده بودند و باب امكان ديدار با ایشان باز میشد، دشمنان ديانت و تشيع در چهره ايمان و نقاب دوستی، خود را به آن حضرت نسبت میدادند. و يا برای اخاذی از مردم به عنوان ملاقات حضرت حجّت عليه السلام به فريب مردم میپرداختند و چه فسادی از اين ناحيه در ميان امّت اسلام به وجود میآمد. بنابراين مصلحت الهی در همين بوده كه مدعی ملاقات با امام زمان عليه السلام تكذيب شود. ولی اين منافات با ملاقات اوليای الهی و خواص با آن حضرت ندارد. و حكايتهایی كه در زمينه ملاقات اشخاص با آن حضرت در كتب آورده شده، شايد بعضی از آنها تشرف به خدمت نزديكان امام زمان عليه السلام بوده است نه خود امام زمان عليه السلام و بايد توجه داشت كه تشرف به محضر آن حضرت امری نيست كه به راحتی برای افراد ميسر شود هر چند كه امكان آن نيز عقلاً و شرعاً ضروری ندارد.
منبع: موسسه تحقيقاتی حضرت ولی عصر عليه السلام