پرسش :
در غیبت کبری که قرآن ضامن اجرایی به نام امام ندارد، اشکالی پیش نمیآید؟
پاسخ :
شرح پرسش:
در زمان فعلی كه حضرت مهدی (عج) غایب است و قرآن ضامن اجرایی به نام امام ندارد، آيا نقص و اشكالی برای ما در اين مورد پيش نمیآيد؟
پاسخ:
بايد گفت جواب منفی است، زيرا كه معصومين عليهم السلام كه عدل قرآن و ثقل اصغر میباشند، آنچه كه مورد نياز بشر بوده است بيان فرموده اند و ثانياً امام زمان عليه السلام كه اكنون در غيبت به سر میبرند اين گونه نيست كه هيچ نظارت و توجه و تصرفی در امور نداشته باشند بلكه آن بزرگوار علاوه بر تصرف ظاهری تصرف باطنی نيز دارد و حال كه به حكمت الهی و خواست و مشيت خداوند آن وجود عزيز از نظرها پنهان میباشد ولی توجه و نظارت بر حفظ شريعت و حفظ قرآن و مصون ماندن دين حق از تحريف و بدعت و دفع شبهات و آنچه كه امور مردم منوط به آن است را دارا میباشند و چون دين اسلام آخرين دين جهانی تا روز قيامت است مشيت الهی تعلق گرفته است به اين كه خاتم اوصياء تا زمانی كه اراده حق باشد در پرده پنهان مجری احكام و فرامين الهی و حافظ دين پيامبر و كتاب خداوند باشد و در اين مدت طبق نقل بعضی از وقايع حتی در نحوه استنباط حكم و رياست و زعامت مجتهدين و علمای بزرگ و ارشاد و توجه به بعض شئون مسلمين مستقيماً عناياتی داشته و دارند. چنان كه خودشان در پاسخ به بعضی نواب خودشان فرمودند:
«و امّا وجه الانتفاع بي في غيبتي فكا لإنتفاع با لشمس إذا غيبها عن الابصارِ السحاف(1)؛ نحوه و كيفيت استفاده و انتفاع از من (در زمان غیبت)، مانند نحوه استفاده از خورشيد است زمانی كه ابر آن را از ديده ها پنهان كرده باشد».
پی نوشت:
1. كتاب كمال الدين، مرحوم صدوق، باب 45، حديث 4.
منبع: موسسه تحقيقاتی حضرت ولی عصر عليه السلام
شرح پرسش:
در زمان فعلی كه حضرت مهدی (عج) غایب است و قرآن ضامن اجرایی به نام امام ندارد، آيا نقص و اشكالی برای ما در اين مورد پيش نمیآيد؟
پاسخ:
بايد گفت جواب منفی است، زيرا كه معصومين عليهم السلام كه عدل قرآن و ثقل اصغر میباشند، آنچه كه مورد نياز بشر بوده است بيان فرموده اند و ثانياً امام زمان عليه السلام كه اكنون در غيبت به سر میبرند اين گونه نيست كه هيچ نظارت و توجه و تصرفی در امور نداشته باشند بلكه آن بزرگوار علاوه بر تصرف ظاهری تصرف باطنی نيز دارد و حال كه به حكمت الهی و خواست و مشيت خداوند آن وجود عزيز از نظرها پنهان میباشد ولی توجه و نظارت بر حفظ شريعت و حفظ قرآن و مصون ماندن دين حق از تحريف و بدعت و دفع شبهات و آنچه كه امور مردم منوط به آن است را دارا میباشند و چون دين اسلام آخرين دين جهانی تا روز قيامت است مشيت الهی تعلق گرفته است به اين كه خاتم اوصياء تا زمانی كه اراده حق باشد در پرده پنهان مجری احكام و فرامين الهی و حافظ دين پيامبر و كتاب خداوند باشد و در اين مدت طبق نقل بعضی از وقايع حتی در نحوه استنباط حكم و رياست و زعامت مجتهدين و علمای بزرگ و ارشاد و توجه به بعض شئون مسلمين مستقيماً عناياتی داشته و دارند. چنان كه خودشان در پاسخ به بعضی نواب خودشان فرمودند:
«و امّا وجه الانتفاع بي في غيبتي فكا لإنتفاع با لشمس إذا غيبها عن الابصارِ السحاف(1)؛ نحوه و كيفيت استفاده و انتفاع از من (در زمان غیبت)، مانند نحوه استفاده از خورشيد است زمانی كه ابر آن را از ديده ها پنهان كرده باشد».
پی نوشت:
1. كتاب كمال الدين، مرحوم صدوق، باب 45، حديث 4.
منبع: موسسه تحقيقاتی حضرت ولی عصر عليه السلام