سه‌شنبه، 20 تير 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

من گاهي از زن بودنم ناراحت هستم زيرا اگر من پسر بودم مثل برادرانم مي توانستم شبها به خانه اقوام بروم ولي نمي شود و چگونگي ارتباط با ديگران را بنويسيد؟


پاسخ :
ابتدا بايد كمي در رابطه ي با مقام و جايگاه زن صحبت كرد تا مشخص گردد در نظام آفرينش چه جايگاهي براي زن تعريف شده است:

اگر زن، خويش را در آيينه گوهر وجودى اى كه خداوند به وى عطا كرده است نظاره كند، هرگز در حسرت جايگاه اجتماعى مرد زبان به شكوه نمى‏گشايد.

اين‏كه هيچ پيامبر و معصومى از غير زن زاده نمى‏شود و در مكتب غير مادر رشد و نمو نمى‏كند، از جايگاه محورى زن در حيات دينى و اجتماعى بشر خبر مى‏دهد. يكى از بزرگان عرفان جايگاه دينى زن را چنين به تصوير كشيده است: «زن به لحاظ داشتن قدرت خالقيت كه تنها از صفات خاص خداوند سبحان است، براى رسيدن به كمال مستعدتر است». جايگاه اجتماعى زن، در منظر يكى از شخصيت‏هاى جهانى اين گونه است: «زن با يك دست گهواره و با دست ديگر تاريخ بشريت را حركت مى‏دهد».

وجود اين دو ويژگى، زن را در دو بُعد عرفانى و اجتماعى به رقيبى بلامنازع مبدل ساخته است؛ به گونه‏اى كه اگر مردان جايگاه واقعى زن در كائنات را در مى‏يافتند، بدان رشك مى‏بردند.

به نظر مى‏رسد، بشريت به خصوص جهان غرب جايگاه رفيع زن را درنيافته است و نمى‏خواهد حق وى را حتى به شكل صورى به وى باز گرداند. به راستى چند درصد از وكلا، معاونان و رؤساى جمهور كشورهاى غربى زن هستند و در دايره‏اى محدودتر چند درصد از نيروهاى سازمان‏هاى بين المللى را زنان تشكيل مى‏دهند؟

مقام و جايگاه زن تنها در حكومت امام زمان(عج ) شناخته مى‏شود. در اين حكومت است كه زن به جايگاه حقوقى و حقيقى خود دست مى‏يابد. در اين حكومت نگرش مردان به زنان دگرگون مى‏شود؛ شعور فكرى زن بدان‏جا مى‏رسد كه به «زن بودنش افتخار مى‏كند» و هرگز خود را با مرد نمى‏سنجد.

نقش حكومت اسلامى قبل از بر پايى حكومت مهدى - عجل اللّه فرجه الشريف - باروَر ساختن باوَر زن به خويش، رهانيدن وى از سراب‏هاى كاذب ايسم‏ها و ايست‏ها و اعطاى حقوق اجتماعى به وى تا مرز آسيب نديدن گوهر وجودى او است. در حكومت مهدى - عجل اللّه فرجه الشريف - از سويى نگرش جامعه به زن و از سوى ديگر نگرش زن به خود تغيير مى‏يابد. حكومت مهدى)عج( به لحاظ فراگير بودن، امنيت شغلى براى زن را فراهم مى‏آورد و زن در سايه سار اين امنيت نگرش و امنيت كارى، از توان عينيت بخشيدن به ايده‏ها و انديشه‏هايش بهره‏مند مى‏شود.

زن در حكومت مهدى - عجل اللّه فرجه الشريف - به جايگاه رفيع و واقعى خود دست مى‏يابد. شايد رمز رجعت زنان بزرگِ موحد و حضور آنان در ساختار حكومتى مهدى - عجل اللّه فرجه الشريف -، شكوفا ساختن استعدادهاى آنان باشد؛ استعدادهايى كه در حكومت‏هاى ديگر توان بروز نيافتند.

رجعت 400 زن در كنار 800 مرد با حضرت عيسى - عليه السلام - و نيز رجعت زنانى چون ام‏ايمن، حبابه و البيه، سميه، و ام‏خالد در اين راستا قابل تحليل مى‏نمايد.

گذشته از رجعت اين زنان كه بى‏شك در حكومت امام زمان - عجل اللّه فرجه الشريف - از جايگاه محورى و مسؤوليت‏هاى كليدى برخوردار خواهند بود، وجود 50 زن در ميان 313 تن ياور امام عصر - عجل اللّه فرجه الشريف - كه هر يك در عبوديت، زهد و پارسايى و خلاقيت و كارآمدى سر آمد افراد بشرند و روايات آن‏ها را اميران مى‏خوانند، نشان دهنده رسيدن زن به جايگاه حقيقىِ خود است. امام باقر - عليه السلام - در تفسير آيه 148 سوره بقره به جابر بن يزيد جعفى در خصوص ياران حضرت مهدى - عجل اللّه فرجه الشريف - مى‏فرمايد:

«و يجيى‏ء و اللّه ثلاث ماٌة و بضعة عشر رجلاً فيهم خمسون امراة يجتمعون بمكة على غير ميعاد قوعاً كقزع الحزيف يتبع بعضهم و هى الاية التى قال اللّه أَيْنَ ما تَكُونُوا يَأْتِ بِكُمُ اللَّهُ جَمِيعاً إِنَّ اللَّهَ عَلى كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ».

سوگند به خداوند، سيصد و سيزده تن كه پنجاه نفر از آنان زنند، بى‏هيچ قرار قبلى در مكّه گرد مى‏آيند و اين است معناى آيه شريف: هر كجا باشيد، خداوند شما را حاضر مى‏كند؛ زيرا او بر هر كارى توانا است.(3) به اميد آن روز.

پی نوشتها:
1) وسائل الشيعه، شيخ حر عاملى، ج 20، ص 36، اسلاميه، تهران.
2) كمال الدين و تمام النعمة، شيخ صدوق، مقدمه، انتشارات اسلامى، وابسته به جامعه مدرسين، قم.
3) بحارالأنوار، ج 52، ص 223.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.