سه‌شنبه، 10 مرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

با کسی که مسخره می کند چگونه برخورد نماییم؟


پاسخ :
قرآن می‏ فرماید: "یا ایها الذین آمنوا لایسخر قوم من قوم عسی ان یکونوا خیراً منهم ولانساء من نساء عسی ان یکن خیراً منهن و لاتلمزوا انفسکم و لاتنابزوا بالالقاب بئس الاثم الفسوق بعد الایمان و من لم یتب فاولئک هم الظالمون"؛ "ای کسانی که ایمان آورده ‏اید. نباید گروهی از مردان شما گروه دیگر را مسخره کننده شاید آنان از اینها بهتر باشند و نه زنانی زنانی دیگر را، شاید آنان بهتر از اینان باشند و یکدیگر را مورد طعن و عیب جویی قرار ندهید و با القاب زشت و ناپسند یکدیگر را یاد نکنید بسیار بد است که بر کسی پس از ایمان نام کفرآمیز بگذارید و آنها که توبه نکنند ظالم و ستمگرند."
در این آیه از مسخره کردن و عیب جویی و گفتن القاب زشت و ناپسند به یکدیگر نهی شده است. و چنین کسانی را ستمگر قلمداد نموده است و در آیاتی دیگر وعده عذاب و جهنم برای این افراد داده شده است. (توبه، آیه 79). و چون وعده عذاب داده شده، شبهه ‏ای نیست که از گناهان کبیره است.
در برخورد با چنین افرادی، اولاً باید آنان را نصیحت کرد تا به عواقب اعمال شان آگاه شود. نوع برخورد در موارد مختلف با افراد متفاوت است. گاهی باید آنان را ترک کرد و گاهی انسان با اخم کردن به نتیجه می‏رسد و گاهی هم تند خویی لازم است. تشخیص مورد با خود انسان است؛ ولی اخلاق حسنه و نصیحت بهترین گزینه است.
eporsesh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.