چهارشنبه، 11 مرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

فحش و ناسزا زیاد می گویم و توبه می کنم و دوباره همان کار را تکرار می کنم و توبه ام را می شکنم خواهش می کنم مرا راهنمائی کنید.


پاسخ :
دوست عزیز: باید بدانیم یگانه چیزی که اصالت و استواری دارد ایمان و هدفهای دینی است . اگر محبت و دوستی انسان نسبت به دیگران برای خاطر ایمان آنان و پیوند شک با خدا باشد گسسته می شود. زیرا پایه ای محکم بنا شده است و این ویژگی آئین جاویدان اسلام است, که زیر بنای همه چیز را ایمان قرار داده است در مکتب اسلام دوستی و دشمنی بر پایه ایمان استوار است. یعنی: فقط برای خدا نه چیز دیگر .
قرآن مؤمن را درهر کجا و از هر نژاد و شهری و کشوری که باشد برادر یکدیگر میداند. { انما المومنون اخوه } آری دوست داشتن برادران دینی و از صمیم قلب و جان مهر ورزیدن به آنان وظیفه حتمی مسلمانان است.
در اسلام آن گونه دوستیها ارزشمند است, که اشعه تابناک آن بر شئوون زندگی فردی و اجتماعی مسلمانان پرتو افکنده و بسوی تکامل رهنمون گردد کتاب آسمانی وحی « مردان و زنان با ایمان دوست و سرپرست و یار مدد کار یکدیگر میداند و همواره یکدیگر را به کار نیک و امیدواری و از کارهای نا پسند باز میدارند »
با این مقدمه کوتاه تکلیف نسبت به دیگران حتی اقوام و خواهر و برادران و دوستان و برادران ایمانی مشخص کرده است و وظایفی معین فرموده تا رشته همبستگی آنان بر جای بماند . امام صادق « علیه السلام » در باره حقوق برادر ایمانی می فرماید : برخی از حقوق مؤمن بر مؤمن دیگر این است , که دوستی او را در سینه و قلب جای دهد. در اندوخته مال خود با او با مواسات عمل کند و کمک نماید در غیاب او جانشین وی و سرپرست خانواده اش باشد هر گاه کسی به او ستم کرد او را یاری کند و به او خیانت نکند در هنگام نیاز او را رها نسازد و به او دروغ نگوید. با او گفتار ناهنجار و کلمه زشت و فحاشی نگوید زیرا اگر کلمه زشت ( فحش ) و نا پسند به برادر ایمانی خود بگوید رشته دوستی آن دو گسسته می شود. و اگر به او بگوید تو دشمن من هستی این گفتار با مسلمان بودن هر دو سازش ندارد. زیرا مسلمان دشمن مسلمان نیست و اگر تهمتی به او زند ایمان از قلبش می رود بدانگونه که نمک در آب حل می شود و از بین برود ( 3) این حدیث سرنوشت ساز وآموزنده که از فکر و اندیشه بنیانگذار مکتب جعفری ( ع ) سرچشمه گرفته و از زلال آن روحهای تشنه انسانها را سیر آب میسازد وظیفه ما نسبت به دیگران روشن ساخته است و دوستی و مهربانی و کنترل زبان از هر گونه تهمت و غیبت و فحاشی و انتقاد بی جا و گناهان دیگر زبان که علماء اخلاق گناهان زبان را 195 (4) عدد شمرده که هر کدام از این گناه انسان بوسیله زبان به عذاب الهی و کیفر قیامت مبتلا خواهد شد باید مراعات نمود. و این حدیث مشهور همیشه در مقابل دیدگانمان تابلو باشدکه معصوم فرمودند :{حرم الله الجنه علی کل فحاش بذی .... } خدا بهشت را بر آدم بد دهن و فحاش که بر زبانش اذیت میکند حرفها ی نا بجا می زند حرام کرده است و بوی بهشت نخواهد استشمام کرد .
واما برای قوی شدن اراده و اینکه دیگر توبه نکرده و توبه را بشکنیم , پیشنهاد می شو دکه « کسی که نمی تواند کاری خلافی را ترک کند راههای مختلفی دارد یک راه آن است که قسم بخورد بگوید بخدا قسم دیگر فحش نمی دهم یا بد اخلاقی نمی کنم و یا..... وقتی قسم خورد باید به قسم وفادار مانده و به تعهدش با خدا انجام دهد و اگر نقض قسم نمود و قسم را شکست باید کفار دهد یا سه روز روزه بگیرد یا ده مسکین را اطعام داده یا بپوشاند. و این خود یک نو ع فیلتر باز دارنده خواهد بود . امید است با مطالعه کتب اخلاقی شما درسن نوجوانی به تزکیه نفس پرداخته و خودسازی را پیشتر ساخته و در کنار تحصیل و مدارج عالیه علمی و دینی خدمتگزاری صدیق و عضو مفیدی برای انقلاب اسلامی ایران و پاسدار خون شهدا باشید.
پی نوشتها :
1- سوره مبارکه حجرات , آیه 10
2- سوره مبارک توبه , آیه 71
3- وسائل الشیعه , ج 8, ص 546
4- کتاب گناهان زبان , تالیف فقیه ایمانی اصفهانی
5- رساله احکام برای نوجوانان , آیه الله مکارم شیرازی , مسئله 478
eporsesh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.