چهارشنبه، 11 مرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

توبه از گناه استمنا چگونه است؟ مشکلات رفتاری مانند عدم قدرت بر تصمیم گیری را چگونه بر طرف کنم؟


پاسخ :
توبه از هر گناهی و از جمله استمنا دو رکن اساسی دارد:
1- پشیمانی بر گناه؛
2- عزم بر ترک آن.
امام علی علیه السلام می فرمایند: "توبه به دل پشیمان شدن و به زبان آمرزش خواستن و به اندام ترک نمودن است".[ غررالحکم، ج 1، ص 93.]
اولین گام در ترک استمنا امید به نجات از دام این بیماری است. به گواهی پزشکان و بسیاری از افرادی که آلوده بوده اند،‌ اگر از طریق صحیحی وارد شوید، نجات از آن مانند دیگر اعتیاد ها مسلّم و حتمی است. البته این عادت که سال ها به صورت طبیعت ثانوی در آمده، یک شبه از سر به در نمی رود، ولی به تدریج ترک خواهد شد و در مدت نسبتاً کوتاهی آثار شوم آن زائل خواهد گشت.
گام دوم: تصمیم، اراده و صبر در برابر خواسته های نفسانی است. اگر قبلاً تصمیم گرفته اید ولی باز آن را شکسته اید، مأیوس نشوید. بیایید از نو تصمیم بگیرید. با در نظر گرفتن سرانجام این گناه و بررسی تمام جوانب مسئله و بسیج کردن تمام نیروهای معنوی خود، به خصوص ایمان به خدا عزم خود را در ترک استمنا راسخ کنید و با جدیت وارد عمل شوید و با زبان جاری کردن استغفار و طلب مغفرت و عزم بر ترک گناه مطمئن باشید گناه سابق شما بخشیده شده است. همة مسائل رفتاری که در نامه مرقوم داشته اید، محصول استمنا است، چون استمنا علاوه بر ضررهای جسمی، مشکلات روحی نیز به دنبال دارد. به یقین با ترک این عادت ناپسند مشکلات رفتاری شما نیز برطرف خواهد شد.
سعی کنید خاطرات تلخ گذشته را به بوته فراموشی بسپارید و بر نقاط قوّت خود تأکید و اصرار ورزید تا از این طریق اعتماد به نفس و خود باوری شما تقویت گردد.
eporsesh.com


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.