شنبه، 14 مرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

مشکل اصلی فراموشی انسانها نسبت به خانه آخرت چیست؟


پاسخ :
یاد نکردن از مرگ و یا کم یاد نمودن از آن، نشانه عدم توجه به واقعیات زندگی است. در هر لحظه این عالم، مرگ و حیات در جریان است. با اندک توجهی به اطراف؛ از انسان‏ها گرفته تا حیوانات و گیاهان... می ‏توان مرگ و حیات مجدد را مشاهده کرد. حال اگر انسان به جهت غفلت از این حقایق و اشتغال به دنیا، از آنها غافل است، عیب در بینش اوست که از حقایق فاصله گرفته است.
در مورد بهشت و دوزخ نیز، روشن است که اگر کسی اطمینان و یا حداقل ایمان بدان نداشته باشد، یاد آن تأثیری در او بجا نمی‏ گذارد؛ ولی آن کس که نظام دقیق عالم هستی و بی هدف نبودن آن را دریافته باشد، همواره خود را در بهشت و یا دوزخ دیده و از آن متأثر خواهد گشت.
برای انسان‏های عادی، این گونه مسائل همواره رخ می‏ دهد. افزون بر آن صرفاً یاد مرگ کافی نیست و باید خوف از قیامت و عواقب پس از مرگ را در دل زیاد کند. از طرف دیگر خوف مراتب و درجات متعددی دارد. در مقابل، گرایش‏ های نفسانی نیز شدت و ضعف زیادی دارند. در بسیاری از موارد این دو در عالم درون نفس، به مبارزه و نبرد می‏ پردازند. پس اگر خوف از خدا و قیامت، افزون ‏تر از هواهای نفسانی باشد، بر آن غالب می‏ آید و از لغزش آدمی جلوگیری می‏ کند؛ ولی اگر هوای نفس قوی‏ تر از خوف باشد، بر آن چیره می ‏گردد و علی‏ رغم وجود یاد و ترس از خدا و قیامت، آدمی به رفتارهای نادرست می‏ پردازد.
eporsesh.com


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.