شنبه، 25 شهريور 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

ترکیبات شیمیایی شوید(Dill) و خواص دارویی آن را نیز بیان کنید.


پاسخ :
کلیات گیاه شناسی
شوید گیاهی است یک ساله یا دو ساله که گاهی ارتفاع آن به یک متر نیز می رسد . ریشه آن راست و مخروطی شکل و سفید است . این گیاه در اکثر نقاط دنیا منجمله قسمتهای جنوب اروپا ،‌مصر ،‌آمریکا و چین پرورش داده می شود .
میوه شوید بیضوی ،‌مسطح وب طول 4 میلیمتر و عرض 3 میلیمتر است . رنگ آن قهوه ای روشن و در سطح آن برجستگی هایی برنگ زرد و در کناره های آن لبه بال مانندی به رنگ زرد روشن دیده می شود .

ترکیبات شیمیایی:
تخم شوید دارای 3درصد روغن می باشد .

خواص داروئی:
خم شوید اثرات درمانی زیادی درد منجمله به عنوان ضد تشنج ،‌ضد درد، نفخ شکم ، ادرار آورو رای تقویت معده به کار می رود .
برای کسانی که اشتهای زیادی به غذا ندارند و لاغر هستند تخم شود بهترین دارو است زیرا اشتها را زیاد کرده معده را تقویت می کند و انرژی به بدن می دهد . تخم شوید را می توان برای ناراحتی معده ، بی خوابی و ضد گاز معده بکار برد . خانمهای شیرده که شیر آنها کم است باید حتما روزی چند بار دم کرده تخم شوید بخورند و در غذای خود مصرف کنند به طور معجزه آسائی شیر آنها زیاد خواهد شد .
طب گیاهی ایران خواص زیادی را برای شودقائل است مثلا در مورد درد شدید و ورم معده از دم کرده شوید استفاده می کردند که اثر تسکین فوری دارد .
از شوید برای دل درد در حیوانات نیز استفاده می شود و دامدرن قدیم به خوبی به این موضوع واقف بودند . مثلا برای گوسفند و بز کافی است که مقدار 30 گرم تخم شوید به آنها داد که نفخ و دل درد را ساکت کنند .
در مورد بیمارانی که مبتلا به استفراغ شدید هستند و هیچ غذایی حتی آب را نمی توانند در معده خود نگاه دارند بهترین درمان شوید است . این نوع بیماران باید دم کرده شوید را آهسته آهسته بنوشند .
در چین حتی شود را برای کمر دردهایی که به علت انقباض عضلانی باشد به کار می برند .
یک نسخه قدیمی چینی برای باد فتق نیز از تخم شوید استفاده می کنند

طرز استفاده:
برای باد فتق که از تخم شوید استفاده می کنند دستور آن به این صورت است که باید حدود 40 گرم تخم شوید را بو دهید تا کاملا قهو ه ای شود سپس آن را کاملا آسیاب کنید تا به صورت پودر در آید و بعدا آن را با سرکه سیب مخلوط کرده و میل کنید .

نکته خیلی مهم :
ذکر مورد استعمال داروهای گیاهی تنها بر اساس وظیفه اطلاع رسانی این سایت می باشد و به هیچ عنوان به معنای تجویز یا تکذیب مورد درمانی ذکر شده نمی باشد .
irteb.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.