جمعه، 31 شهريور 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

چه مقدار روایت از اهل بیت (ع) در مورد امام مهدى (عج) به دست ما رسیده است؟


پاسخ :
اوّلا، اخبار مربوط به ظهور امام مهدى (علیه السلام) از دید اهل سنّت، به حدّ تواتر رسیده و اصل مسلّمى به شمار مى‌آید و نزد شیعه نیز این احادیث فراتر از حدّ تواتر است، به گونه‌اى که آیت الله العظمى صافى در کتاب منتخب الاثر مى‌نویسد:
بر هر کسى که توجّه به تاریخ و احادیث داشته باشد، معلوم است که بشارت‌هاى نقل شده از پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله) و اهل بیت (علیهم السلام) و اصحاب آن حضرت در مورد ظهور امام مهدى (علیه السلام) به تواتر رسیده است.[1]

ثانیاً، باید گفت، تاکنون استقراى کاملى در مورد تمام احادیث مربوط به امام مهدى (علیه السلام) صورت نگرفته است، ولى در این مورد مى‌توان به کتاب‌هایى اشاره کرد که سعى کرده‌اند بخشى از احادیث مربوط به آن حضرت را گردآورند:

1. مرحوم شیخ الطائفه، محمّد طوسى در کتاب الغیبة بخش مهمّى از احادیث مربوط به امام مهدى (علیه السلام) را گردآورده است.

2. مرحوم نعمانى نیز در کتاب الغیبة بخشى از این احادیث را نقل کرده است.

3. علامه مجلسى، جلدهاى پنجاه و یکم و پنجاه و دوم و پنجاه و سوم کتاب بحارالأنوار را به تاریخ امام مهدى (علیه السلام) اختصاص داده است.

4. از علماى معاصر نیز آیت الله العظمى صافى گلپایگانى در کتاب منتخب الاثر احادیث مربوط به امام مهدى (علیه السلام) را گردآورده است. ایشان، مجموع احادیث مربوط به آن حضرت را که در کتاب‌هاى مختلف و معتبر اهل سنّت و شیعه ذکر شده، حدود شش هزار و سیصد و سى و هشت روایت مى‌دانند و در کتاب مذکور، با حذف احادیث مکرر، نهصد و بیست و نه حدیث را نقل کرده است.

پی‌نوشت:
[1]. لطف الله صافى گلپایگانى، منتخب الأثر، مقدمه، ص 2.

منبع: امام مهدى (عج)، رسول رضوى، انتشارات مرکز مدیریت حوزه علمیه (1384).


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.