جمعه، 31 شهريور 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

منظور امام زمان (عج) از این که فرمودند: «نحن صنائع ربنا و الخلق بعد صنائعنا» چیست؟


پاسخ :
نقل شده است معاویه نامه‎ای به امیرالمؤمنین علیه السلام نوشت که: فلانی و فلانی بر تو مقدم هستند و اولویتی بر آن‌ها نداری. حضرت در جواب نوشت:
«اگر خداوند از خودستایی نهی نکرده بود، بعضی از فضایل خودم را بیان می‌‎کردم، تا بدانی چه کسی مقدم است و چه کسی فضیلت دارد: خداوند، ما را خلق کرد و بعد، مردم را به خاطر ما خلق کرد.»

در روایات دیگری به این مضمون و مطلب اشاره شده است؛ مانند:
«لولاک لما خلقت الأفلاک»، که خطاب به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است؛ یعنی، اگر وجود تو نبود، افلاک و موجودات را خلق نمی‌‎کردم. امیرالمؤمنین علیه السلام نمی‌‎خواهد بگوید خدا، ما را خلق کرد و ما، دیگران را آفریدیم تا خالق مردم باشیم؛ بلکه می‌‎فرماید: «میوه سرسبد خلقت ما هستیم و ما از دیگران افضل هستیم».

شارحان و مفسران کلام حضرت علی علیه السلام در این باره به طور مفصل بحث کرده‎اند. باید توجه داشت که در کلام حضرت علی چنین آمده است: «صنائع لنا»، نه این که «صنائعنا» و معنای این دو جمله، فرق می‌‎کند.

همچنین این حدیث را مرحوم شیخ طوسی در کتاب الغیبة از ابو عمرو عمریّ از امام زمان علیه السلام نقل کرده که بخشی از آن حدیث این است:
«...نحن صنائع ربنا و الخلق بعد صنائعنا...؛ ...ما دست‎پرورده‎های پروردگاریم و سایر مخلوقات خداوند، دست‎پرورده‎های ما هستند...».

دو تفسیر در این باره وجود دارد که مانعی در جمع این دو حدیث نیست. در ذیل به آن‌ها اشاره می‌‎کنیم:

۱. همانا اهل بیت علیهم السلام در عقاید و اعمال دینی، نیازمند مردم نیستند و آنچه از جانب خداوند به واسطه پیامبر صلی الله علیه و آله به آنان رسیده است، آن‌ها را کفایت می‌‎کند؛ در حالی که امت در این امور، به اهل بیت علیهم السلام محتاج هستند و تنها رجوع به کتاب و سنت، آنان را کفایت نمی‌‎کند.

۲. نعمت‌های خداوند بر اهل بیت علیهم السلام بدون واسطه نازل می‌‎شود؛ در صورتی که نعمت‎هایی که خداوند بر مردم نازل می‌‎کند، با واسطه اهل بیت علیهم السلام است.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.