جمعه، 31 شهريور 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

وظیفه ما در برابر اخباری که از سوی حضرت مهدی علیه السلام می‎رسد، چیست؟


پاسخ :
خبرهایی که از ناحیه حضرت مهدی علیه السلام صادر می‌‎شود، بر دو گونه‌اند:
دسته اول خبرهایی هستند که به صورت مکتوب، ثبت و ضبط شده است. صحت و سقم این گونه اخبار با سنجش و بررسی آن‌ها در علم حدیث‌شناسی و علم رجال، مشخص خواهد شد.
دسته دوم، خبرهایی‌اند که در هیچ یک از منابع حدیثی و روایی یافت نمی‌‎شود و چه بسا به صورت یک ادعا مطرح شوند. در این صورت چنانچه این خبر مطابق آموزه‎های مهدوی، هماهنگ با آیات قرآن و سنت و سیره و روش و منش اهل بیت علیهم السلام و نیز قابل تطبیق با واقعیات تاریخی باشد، می‌‎توان آن را پذیرفت لکن همان‌گونه که از ناحیه امام دوازدهم علیه السلام توصیه شده است؛ شایسته است منتظران آن حضرت در این‌گونه موارد به علما مراجعه نمایند. در غیر این صورت، دلیلی بر پذیرش آن‌ها وجود ندارد.
امام صادق علیه السلام در پاسخ سؤال مفضل بن عمر از کیفیت برخورد با این گونه ادعا‌ها فرمودند:
هرگاه شخصی مدعی مهدویت شد، از او چیزهایی را سؤال کنید که مانند او پاسخ می‌دهد (با مقایسه پاسخ او نسبت به کلام امام علیه السلام او را مورد سنجش قرار دهید).
بنابراین بایسته است این اخبار با آموزه مهدویت مقایسه شوند. چنانچه هماهنگی بین این گونه اخبار و آموزه مهدویت نباشد، دلیلی بر پذیرش آن‌ها وجود ندارد. شایان ذکر است در نظر گرفتن ویژگی‌های شخصی حضرت مهدی علیه السلام برای تشخیص چهره مدعی از چهره واقعی نیز لازم است؛ چرا که ممکن است در پاره‌ای موارد، سخنی هماهنگ با مهدویت از سوی غیر امام صادر شود. به همین لحاظ هوشیاری در این گونه اخبار نیز زینت بخش فراست و زیرکی منتظران خواهد بود.

پی‎نوشت‎ها:
۱. کمال الدین، ص۴۸۴.
۲. ر. ک: کافی، ج۱، ص۳۴۰.
منبع: پورتال جامع مهدویت


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.