يکشنبه، 2 مهر 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

ایران همواره از آمریکا به عنوان حامى اصلى عراق یاد کرده است، آیا واقعا علت حضور نیروهاى آمریکا در خلیج فارس حمایت از عراق بوده است؟


پاسخ :
آمریکا همیشه مترصد حضور در خلیح فارس بود ولى نحوه حضور این کشور در خلیج فارس بستگى مستقیم به برترى رزمندگان اسلام داشت و در پى هر برترى که نیروهاى خودى کسب مى‏کردند، آمریکا نیز به نشانه حمایت از صدام، حضور خود را پر رنگ‏تر مى‏کرد.
حضور نیروهاى آمریکایى در خلیج فارس از سال 1364 روند صعودى گرفت و در سال 1366 به اوج خود رسید و درست یک روز پس از تصویب قطعنامه 598 که در بند پنجم آن سایر کشورها را به خویشتن دارى و بازداشتن از هرگونه اقدام براى گسترش بیشتر مناقشه فراخوانده است، آمریکا به بهانه حمایت از کشتى‏هاى کویتى ناوگان نظامى خود را به خلیج فارس روانه کرد و در حمایت از عراق و براى جلوگیرى از برترى نسبى ایران در جنگ خلیج فارس، وارد عمل شد.
آمریکایى‏ها هم زمان با سقوط فاو در پایان فروردین 1367، به سکوهاى نفتى ایرن حمله کردند، تا حمایت خود را از عراق به طور سمبلیک به نمایش بگذارند و از همه مهم‏تر و آشکارتر اینکه در سال 1367 با سرنگون کردن هواپیماى مسافربرى ایران، به جنگ ابعاد فاجعه ‏آمیز دادند.
منبع: جنگ ایران و عراق، پرسش‌ها و پاسخ‌ها، فرهاد درویشی، مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.