يکشنبه، 2 مهر 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

مواضع آمریکا و حمایت‏هایش از عراق، در طول جنگ چگونه بود؟


پاسخ :
امریکا بعد از آغاز جنگ ایران و عراق به ظاهر، در قبال جنگ ایران و عراق، سیاست بى‏طرفى اعلام کرد. اما در طول جنگ، در مواقعى که عراق در موضع ضعف قرار مى‏گرفت، به طور آشکار و در قالب سازمان ملل و کمک‏هاى نظامى، اقتصادى و سیاسى، از عراق جانبدارى مى‏کرد. همچنین نیروى دریایى امریکا با حضور در خلیج فارس و حمله به کشتى‏ها، هواپیما و سکوهاى ایرانى عملا وارد جنگ با ایران شد. این اقدام در موقعیتى که عراق با ایران در حال جنگ بود به معناى حمایت آشکار از عراق و جبران ضعف‏هاى آن کشور براى ایجاد تعادل قوا بین عراق و ایران بوده است.
محور اصلى سیاست امریکاییان در طول جنگ جلوگیرى از پیروزى ایران بر عراق بود، زیرا به نظر دولت امریکا، پیروزى ایران، علاوه بر اینکه موازنه را در منطقه به هم مى‏زد مشکلاتى هم براى غرب ایجاد مى‏کرد. در این چارچوب، خصوصا پس از فتح خرمشهر که ایران در موقعیت بهترین نسبت به عراق قرار داشت، به نحو شدیدترى این سیاست اعمال شد و امریکا به طور کامل و همه جانبه از عراق حمایت کرد.
امریکا در شوراى امنیت سازمان ملل متحد به همراه دیگر اعضاى شورا قطعنامه‏هایى را به تصویب رساندند که اغلب به نفع عراق بود. آنها حتى براى یک بار هم عراق را متجاوز اعلام نکردند و تجاوز عراق را در قالب قطعنامه‏ها محکوم ننمودند و حداکثر از طرفین درخواست مى‏کردند که به منازعه خاتمه داده، راه‏هاى مسالمت‏آمیز در پیش گیرند.
امریکا به دنبال اولین پیروزى‏هاى ایران در بازپس گیرى قسمتى از سرزمین‏هاى خود، اعلام کرد که به دلیل صدمات عمده‏اى که در جنگ با ایران به عراق وارد شده است، قصد دارد مجوز فروش شش تا دوازده فروند هواپیماى پیشرفته لاکهید )100-L( را به عراق صادر کند. به این ترتیب براى اولین بار این هواپیماها در اختیار عراق قرار مى‏گرفت و امریکا عملا از تظاهر به بى‏طرفى در جنگ دست کشیده، رسما به عراق تجهیزات مى‏فروخت.
همچنین در روز فتح خرمشهر، دولت امریکا اعلام کرد که گر چه ایالات متحده در جنگ عراق و ایران بى‏طرف است اما نسبت به نتایج آن بى‏تفاوت نمى‏باشد و براى محدودیت هر چه بیشتر ایران، با دوستان منطقه‏اى خود و ژاپن و اروپا هماهنگى لازم را به عمل آورده است و قصد دارد از طریق انتقال سلاح‏هاى امریکایى به کشورهاى منطقه و تحویل آن به عراق، به حمایت از نیروهاى عراقى دست زند. گفتنى است که امریکا این اقدامات را در راستاى سیاست مهار ایران انجام داده است و با توجه به اینکه عراق نتوانست در مقابل حملات ایران مقاومت کند، بیم آن مى‏رفت که رژیم بغداد از پاى در آمده و تعادل قوا به نفع ایران به هم خورد. از نظر امریکا ضرورى به نظر مى‏رسید که از عراق حمایت شود. ایالات متحده از این پس نه تنها حمایت خود از عراق را ادامه داد بلکه کشورهاى اروپایى و منطقه را ترغیب مى‏نمود که به کمک عراق بشتابند، طورى که این کشور، فرانسه را تشویق کرد که هواپیماى سوپراتا ندارد در اختیار عراق قرار دهد. همچنین این کشور کنترل مجارى غیر قانونى فروش تسلیحات و لوازم یدکى از امریکا و دیگر کشورهاى
غربى به ایران را سخت‏تر کرد و در همین خصوص وزارت خارجه‏ى امریکا یکى از افراد ارشد خود را به عنوان سفیر ویژه، مأمور هماهنگى تلاش‏هاى امریکا براى محدود کردن تحویل اسلحه به ایران کرد.
از طرف دیگر، با تداوم عملیات تهاجمى ایران در سال 1362، امریکا احساس کرد عراق در حال فرسودگى و از پا در آمدن است به همین دلیل در مقابل به کارگیرى سلاح‏هاى شیمیایى به وسیله عراق، عکس‏العملى از خود نشان نداد و عملا براى انجام هر جنایتى، به صدام چراغ سبز نشان داد و از طرف دیگر براى پوشاندن نقاط ضعف صدام، آماده مداخله‏ى مستقیم در جنگ شد.
امریکا همراه با تبلیغات وسیع مبنى بر بى‏طرفى در جنگ، اطلاعات جاسوسى در اختیار عراق قرار مى‏داد تا آن کشور بتواند در مقابل حملات زمینى و هوایى ایران مقاومت نماید. براى مثال امریکا با پرواز هواپیماهاى آواکس خود در منطقه و ماهواره‏هاى جاسوسى، تحرکات زمینى، هوایى و دریایى ایران را تحت نظر مى‏گرفت و با مشاهده‏ى کمترین تحرک یا تغییرى، اطلاعات مربوط را در اختیار عراق قرار مى‏داد. در مجموع همه گونه اطلاعات درباره مواضع هواپیماها، کشتى‏ها، تانک‏ها، موشک‏اندازها و اطلاعات جزئى از حملات ایرانیان به هدف‏هاى زمینى و همچنین حملات ایران به هدف‏هاى دریایى در خلیج فارس، در اختیار عراق گذاشته مى‏شد.
در کنار این اقدامات، کمک‏هاى اقتصادى گسترده‏اى به عراق مى‏شد تا از اضمحلال درونى رژیم صدام جلوگیرى شود. دولت ریگان اعتبارات کشاورزى بسیارى به بغداد داد که سالانه تا حدود یک میلیارد دلار مى‏رسید. علاوه بر این، امریکا دولت‏هاى عمده‏ى غرب مثل فرانسه، آلمان، ایتالیا و انگلیس را تشویق کرد تا با امضاى قرار دادى با دولت عراق به آن کشور اجازه دهند تا بازپرداخت وام‏هاى خود را به تعویق اندازد. این کار به دولت عراق فرصت داد تا پول بیشترى را براى مقاصد نظامى صرف کند.
نتیجه آن که ایالات متحده‏ى امریکا به رغم اعلام سیاست بى‏طرفى در جنگ، در راستاى سیاست نابودى، تضعیف و مهار انقلاب اسلامى ایران، عراق را تشویق به حمله به ایران کرد و سپس به حمایت همه جانبه‏ى نظامى، اقتصادى و سیاسى از عراق پرداخت و این اقدامات امریکا از نخستین روزهاى پیروزى ایران در جبهه‏ها تا پایان جنگ همچنان تداوم داشت. تنها در سال 1364 بود که دولت امریکا با اعزام مک‏فارلین مشاور امنیت ملى ریگان کوشید در عین حمایت از عراق، رابطه‏ى محدودى با ایران برقرار کند که با هوشیارى امام و افشاى ماجراى مک‏فارلین در سال 1365، این تلاش نیز بى‏نتیجه ماند.
منبع: جنگ ایران و عراق، پرسش‌ها و پاسخ‌ها، فرهاد درویشی، مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.