دوشنبه، 3 مهر 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

آیا اسرائیل در طول جنگ از عراق حمایت مى‏کرد؟ چگونه؟


پاسخ :
با سقوط رژیم شاه و پیروزى انقلاب اسلامى، اسرائیل نه تنها یکى از دوستان خود را از دست داد، بلکه کشورى با شعارهاى جدى‏تر و عزمى راسخ‏تر به سایر مخالفینش در منطقه اضافه شد، لذا نابودى یا حداقل تضعیف جمهورى اسلامى یکى از آرزوها و اهداف اسرائیل محسوب مى‏شد اما به دلیل تعارضات قبلى با کشورى همچون عراق، نمى‏توانست به طور رسمى و علنى به حمایت از آن برخیزد. اسرائیل حتى در یک مقطع زمانى از موقعیت جنگى بین ایران و عراق حداکثر استفاده را کرد و با بمباران نیروگاه اتمى »ازیراک« عراق، خطرات احتمالى آتى آن علیه خویش را خنثى ساخت.
با این همه، اسرائیل همچون آمریکا و سایر کشورهاى غربى از پیروزى نظامى ایران بر عراق بسیار نگران بود، زیرا در این صورت موازنه قوا در منطقه به شدت به نفع ایران تغییر مى‏کرد که این به هیچ وجه با منافع اسرائیل سازگارى نداشت.
بزرگ‏ترین خدمت اسرائیل به عراق، حمله ارتش اسرائیل به جنوب لبنان در روزهاى بعد از آزادسازى خرمشهر بود؛ زیرا این حمله باعث انحراف افکار عمومى دنیا به این نقطه از جهان و حتى غفلت کوتاه مدت ایران از جبهه‏هاى جنگ به مسئله‏ى جنوب لبنان شد. همین مسئله موجب تأخیر در عملیات بعدى ایران گردید و در این مدت عراق موفق شد تا با بازسازى نیروهاى خود و ایجاد خطوط مستحکم دفاعى، از پیشروى رزمندگان در منطقه شرق بصره (عملیات رمضان) جلوگیرى کند.
منبع: جنگ ایران و عراق، پرسش‌ها و پاسخ‌ها، فرهاد درویشی، مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.