پرسش :
آیا موسیقى در تشجیع روحیه ى رزمندگان در جنگ تحمیلی مؤثر بود؟ چگونه؟
پاسخ :
موسیقى حماسى - مذهبى به واسطهى مضامین مذهبى، در تشجیع روحیهى رزمندگان بسیار مؤثر بود. این نوع موسیقى به جاى آنکه با نوع ملودى یا سازهاى خاص، حالت تهییج کننده اما سطحى در شنونده به وجود آورد؛ در واقع با تمرکز بر محتواى مذهبى خود، مستقیما بر روح و ذهن شنوندگان تأثیر مىگذاشت. رزمندگان با شنیدن شرح مصائب و مظلومیتهاى شهیدان کربلا و رشادتهاى آنان، از درون متأثر شده و شجاعت و روحیهى ایثارگرى برخاسته از وظیفه شرعى دفاع از کیان اسلام و مسلمانان، در آنها تبلور مىیافت.
لازم به ذکر است، به دلیل پرداخت بیشتر نوحهخوانان حاضر در جبههها به موسیقى حماسى - مذهبى در طول جنگ و نیز عدم فعالیت جدى افراد صاحب سبک موسیقى ملى در ارتباط با مقوله جنگ، موسیقى ملى کمتر استفاده مىشد. اما در اواخر جنگ با بهرهبردارى از موسیقىهایى که مضمون ملى نیز داشتند، شاهد آثار مثبت آن در تشویق رزمندگان بودیم.
منبع: جنگ ایران و عراق، پرسشها و پاسخها، فرهاد درویشی، مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ
موسیقى حماسى - مذهبى به واسطهى مضامین مذهبى، در تشجیع روحیهى رزمندگان بسیار مؤثر بود. این نوع موسیقى به جاى آنکه با نوع ملودى یا سازهاى خاص، حالت تهییج کننده اما سطحى در شنونده به وجود آورد؛ در واقع با تمرکز بر محتواى مذهبى خود، مستقیما بر روح و ذهن شنوندگان تأثیر مىگذاشت. رزمندگان با شنیدن شرح مصائب و مظلومیتهاى شهیدان کربلا و رشادتهاى آنان، از درون متأثر شده و شجاعت و روحیهى ایثارگرى برخاسته از وظیفه شرعى دفاع از کیان اسلام و مسلمانان، در آنها تبلور مىیافت.
لازم به ذکر است، به دلیل پرداخت بیشتر نوحهخوانان حاضر در جبههها به موسیقى حماسى - مذهبى در طول جنگ و نیز عدم فعالیت جدى افراد صاحب سبک موسیقى ملى در ارتباط با مقوله جنگ، موسیقى ملى کمتر استفاده مىشد. اما در اواخر جنگ با بهرهبردارى از موسیقىهایى که مضمون ملى نیز داشتند، شاهد آثار مثبت آن در تشویق رزمندگان بودیم.
منبع: جنگ ایران و عراق، پرسشها و پاسخها، فرهاد درویشی، مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ