شنبه، 8 مهر 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

آیا امام زمان علیه السلام کوفه را مرکز حکومت خود قرار می‌دهد؟ چرا؟


پاسخ :
در چندین روایت بیان شده که مقر جهانی امام مهدی(عج) شهر کوفه و محل زندگانی شخص ایشان نیز در این شهر و مسجد سهله است. امام باقر (ع) دراین‌باره می‌فرماید: «مهدی(عج) قیام می‌کند و به سوی کوفه می‌رود و منزلش را آن‌جا قرار می‌دهد».(۱)
ابوبصیر می‌گوید: امام صادق (ع) فرمودند: «ای ابامحمد! گویا می‌بینم که قائم آل‌محمد(عج) با خانواده‌اش در مسجد سهله فرود آمده است... .»(۲)
در روایت دیگری امام صادق (ع) از مسجد سهله یاد نمودند و فرمودند: «آن خانه صاحب ما (حضرت مهدی(عج) ) است؛ زمانی که با خاندانش در آن‌جا سکونت گزیند».(۳)
مفضل از امام صادق پرسید: خانه مهدی در کجا خواهد بود و مومنین کجا جمع می‌شوند؟ حضرت فرمودند: «مقر حکومت او، شهر کوفه است و محل حکومتش مسجد جامع کوفه و محل تقسیم غنایم در مسجد سهله واقع در زمین‌های صاف و مسطح و روشن نجف و کوفه است.» (۴)
امیرالمومنین (ع) در یک پیش بینی و خبر غیبی می‌فرمایند: «گویی هم اکنون به شیعیانمان در مسجد کوفه می‌نگرم که خیمه‌ها زده‌اند و قرآن را بدان گونه که نازل شده به مردم می‌آموزند. بدانید که قائم ما چون قیام کند آن مسجد را بازسازی خواهد کرد و قبله آن را استوار خواهد کرد.»(۵)
دراین‌باره روایات دیگری نیز نقل شده است.(۶)
در جواب بخش دوم سؤال باید گفت که کوفه مقر حکومت عدل امیرمؤمنان، حضرت علی (ع) بوده است. احتمال می‌رود انتخاب کوفه به این جهت باشد که عدالت مهدوی ادامه حکومت عدل علوی است.
برخی از محققان هم احتمال دیگری داده‌اند و می‌گویند: «کوفه پایگاه مشترک حسین (ع) و مهدی (عج) است. امام حسین از مکه به سمت کوفه رفت و حضرت مهدی هم از مکه به سوی کوفه خواهد رفت و مقر حکومت خود را در کوفه قرار خواهد داد، یعنی راه نیمه‌تمام سیدالشهدا (ع) را به پایان خواهد رساند».(۷)

پی‌نوشت‌ها:
۱.بحارالانوار، ج۵۲، ص۲۲۵.
۲.کافی، ج۳، ص۴۹۵؛ بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۱۷ و ۳۷۶.
۳.کافی، ج۳، ص۴۹۵؛ بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۳۱.
۴.مهدی موعود، ص ۱۲۱۵۸
۵. غیبت نعمانی، ص ۴۵۱
۶. برای اطلاع بیشتر، نک: چشم‌اندازی به حکومت مهدی(عج) ص۱۶۹.
۷. سید مسعود پورسیدآقایی، عاشورا و انتظار، ص۲۴.
منبع : پورتال جامع مهدویت


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.