چهارشنبه، 12 مهر 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

دختری 25 ساله هستم. سابقه فقر آهن داشتم و به همین دلیل موهای سرم ریزش شدیدی پیدا کرده است. به مدت یک سال تحت نظارت پزشک، درمان با قرص آهن را شروع کردم. در طول این مدت تغییر چندانی در بهبود موهای از دست‌رفته‌ام ایجاد نشده است. آزمایش هورمون هم انجام داده‌ام و طبیعی بوده است. لطفا مرا در این مورد راهنمایی کنید و آیا درمانی برای رویش مجدد موهای از دست رفته‌ام وجود دارد یا نه؟


پاسخ :
پاسخ از دکترحسین طباطبایی، متخصص پوست :
ریزش مو یک علامت است نه یک بیماری. در واقع افزایش یا ریزش مو می‌تواند علامت بسیاری از بیماری‌های پوست و مو یا بیماری‌های داخلی باشد. یکی از این دلایل می‌تواند کم‌خونی فقر آهن باشد که منجر به ریزش موی افراد می‌شود ولی به دلیل اینکه فرد در شرح بیماری خود ذکر کرده که فقر آهن خود را تحت‌نظر پزشک درمان کرده و تغییر آنچنانی در میزان ریزش مو اتفاق نیفتاده، پس ریزش موی غیرطبیعی این فرد، عامل دیگری داشته است. از جمله این عوامل می‌توان به فقر تغذیه، استرس‌های عصبی، بیماری‌های تبدار، جراحی‌های همراه با بیهوشی عمومی، برخی بیماری‌های موضعی قارچی یا باکتریال مو، بیماری‌های داخلی و بیماری‌های خودایمنی (اتوایمیون) اشاره کرد که می‌توانند باعث کاهش مو در افراد شوند. غیر از موارد ذکر شده، احتمال فرم ژنتیکی و ارثی کاهش موی سر نیز دور از ذهن نیست که البته در این فرم، موی افراد به صورت ناگهانی ریزش پیدا نمی‌کند و بروز آن معمولا بعد از سن بلوغ و به صورت تدریجی است که در آن موها به تدریج نازک و کم پشت می‌شود. با توجه به اینکه درمان فقر آهن در این بیمار تاثیری در بهبود ریزش موی او نداشته است، باید عوامل موثر دیگری مورد بررسی قرار گیرند که برای این کار نیاز به معاینه و انجام آزمایش‌های تکمیلی دیگر وجود دارد. بدون شک معالجه علت اصلی و بیماری در فرد، می‌تواند معلول را که ریزش موست درمان کند.
در مورد پرسش دوم این فرد که آیا امکان بازگشت موهای از دست رفته او نیز وجود دارد یا نه، باید گفت که این بازگشت یا عدم بازگشت موهای از دست‌رفته ارتباط مستقیمی به عامل ایجادکننده آن دارد. مثلا اگر این ریزش مو به دلیل فرم ارثی باشد، جواب منفی است و موی فرد بازنمی‌گردد. همچنین اگر عامل ایجادکننده ریزش مو، فرم خودایمنی باشد، باید دید آیا ریشه مو در فرد از بین رفته است و آیا پوست سر سالم است یا آن هم صدمه دیده. در هر حال با توجه به نوع شرایط ایجاد ریزش مو این پاسخ متغیر است و تنها با معاینه و انجام آزمایش‌های لازم می‌توان به پاسخ قطعی در این مورد رسید.
Salamatiran.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.