پرسش :
چرا مدیریت را بر «انسان شناسى» مبتنى دانستید؟
پاسخ :
اساساً هر رشتهاى از رشته هاى علوم انسانى با «انسان شناسى» ارتباط دارد، زیرا موضوع و محور آن «انسان» است. مدیریت هم به عنوان رشتهاى از علوم انسانى از «انسان شناسى» بى نیاز نیست، علاوه بر این دلیل عام، در مدیریت نیاز بیشترى به «انسان شناسى» احساس مىشود، زیرا در مباحث نظرى مدیریت، این موضوع مطرح است که آیا مىتوان ارزشهاى اخلاقى را جایگزین سیستم کنترل نمود یا اصلا سیستم کنترل جایگزین ندارد، تقریباً تمامى تحقیقات در مدیریت به این نتیجه رسیدهاند که رواج ارزشهاى اخلاقى، تا حدى مىتواند جانشین سیستم کنترل شود. پس بدین لحاظ، ارزشهاى اخلاقى باید مورد بررسى قرار گیرد. حال، وقتى که مىخواهیم ارزشهاى اخلاقى را مطرح کنیم این موضوع پیش مىآید که کدام یک از مکاتب فلسفه اخلاق قابل پذیرش است، اینجاست که مجبوریم دیدگاه اسلام در مورد فلسفه اخلاق و ارزشهاى اخلاقى را نیز مطرح کنیم.
از دیدگاه اسلام، ارزشها از کیفیت رابطه رفتار انسان با هدف نهائى به دست مىآید؛ یعنى، عملى ارزش حقیقى دارد که در راستاى هدف نهایى او باشد. به عبارت دیگر، ارزشها، پلى ارتباطى بین وضع موجود انسان با وضع مطلوب و ایدآل او هستند این یک واقعیت است و تابع هیچ قراردادى هم نیست، پس براى پى بردن به ارزش انسانى و کمال او باید موقعیت انسان، مقصد و هدف نهایى او را بشناسیم. تا زمانى که هدف نهایى او شناخته نشود، نمىتوان گفت که از چه راهى مىتواند به آن هدف برسد. ملاحظه مىفرمایید که بدون طى این مسیر، از نظر منطقى نمىتوان به مدیریت و مسائل ارزشى آن پرداخت.
منبع:پیش نیازهای مدیریت اسلامی ، آیت الله محمدتقی مصباح ، قم : موسسه آموزشی امام خمینی 1367
اساساً هر رشتهاى از رشته هاى علوم انسانى با «انسان شناسى» ارتباط دارد، زیرا موضوع و محور آن «انسان» است. مدیریت هم به عنوان رشتهاى از علوم انسانى از «انسان شناسى» بى نیاز نیست، علاوه بر این دلیل عام، در مدیریت نیاز بیشترى به «انسان شناسى» احساس مىشود، زیرا در مباحث نظرى مدیریت، این موضوع مطرح است که آیا مىتوان ارزشهاى اخلاقى را جایگزین سیستم کنترل نمود یا اصلا سیستم کنترل جایگزین ندارد، تقریباً تمامى تحقیقات در مدیریت به این نتیجه رسیدهاند که رواج ارزشهاى اخلاقى، تا حدى مىتواند جانشین سیستم کنترل شود. پس بدین لحاظ، ارزشهاى اخلاقى باید مورد بررسى قرار گیرد. حال، وقتى که مىخواهیم ارزشهاى اخلاقى را مطرح کنیم این موضوع پیش مىآید که کدام یک از مکاتب فلسفه اخلاق قابل پذیرش است، اینجاست که مجبوریم دیدگاه اسلام در مورد فلسفه اخلاق و ارزشهاى اخلاقى را نیز مطرح کنیم.
از دیدگاه اسلام، ارزشها از کیفیت رابطه رفتار انسان با هدف نهائى به دست مىآید؛ یعنى، عملى ارزش حقیقى دارد که در راستاى هدف نهایى او باشد. به عبارت دیگر، ارزشها، پلى ارتباطى بین وضع موجود انسان با وضع مطلوب و ایدآل او هستند این یک واقعیت است و تابع هیچ قراردادى هم نیست، پس براى پى بردن به ارزش انسانى و کمال او باید موقعیت انسان، مقصد و هدف نهایى او را بشناسیم. تا زمانى که هدف نهایى او شناخته نشود، نمىتوان گفت که از چه راهى مىتواند به آن هدف برسد. ملاحظه مىفرمایید که بدون طى این مسیر، از نظر منطقى نمىتوان به مدیریت و مسائل ارزشى آن پرداخت.
منبع:پیش نیازهای مدیریت اسلامی ، آیت الله محمدتقی مصباح ، قم : موسسه آموزشی امام خمینی 1367