چهارشنبه، 29 آذر 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

امام سجاد و علی اکبر ـ علیهم السلام ـ روز عاشورا چند ساله بودند و آیا پیامبر - صلی الله علیه و آله و سلم - فرزندی به نام قاسم داشتند؟


پاسخ :
امام سجاد و علی اکبر ـ علیهما السلام ـ فرزندان امام حسین ـ علیه السّلام ـ می باشند. که امام سجاد ـ علیه السّلام ـ پس از شهادت پدرش به مقام امامت نایل شد و حضرت علی اکبر ـ علیه السّلام ـ در کربلا و در رکاب پدرش به مقام شهادت رسید.
امام زین العابدین ـ علیه السّلام ـ در سال 38 هجری قمری در شهر مدینه چشم به جهان گشود و مدت دو سال از دوران کودکی خود در کنار جد بزرگوارش امیرمؤمنان ـ علیه السّلام ـ سپری نموده و مورد نوازش آن حضرت قرار گرفت. پس از شهادت جدش مدت ده سال در کنار عمویش امام حسن مجتبی ـ علیه السّلام ـ زندگی کرد. پس از شهادت آن امام همام مدت یازده سال نیز در دوره امامت پدرش امام حسین ـ علیه السّلام ـ در کنار آن امام همام زیست تا اینکه واقعه قیام عاشورا پیش آمد و به همراه امام که تمام خانواده اش را با خود به سوی کربلا حرکت داد رفت ، در این سال آن حضرت 23 ساله بود که شهادت پدر و برادران و عموهای مهربان و یاران بزرگ پدرش را شاهد بود آن حضرت پس از شهادت پدرش امامت را عهده دار گردید.[1]
حضرت علی اکبر ـ علیه السّلام ـ از جمله یاوران رشید پدر بزرگوارش امام حسین ـ علیه السّلام ـ بود که با دلیری و رشادت به یاری آ‌ن حضرت در پیشا پیش امامش جان خویش را در طبق اخلاص نهاد،‌ اگر چه نسبت به سن و سال آن حضرت در میان منابع و مورخین اختلاف زیادی دیده می شود اما قراین و شواهد خارجی بیانگر این حقیقت است که آن حضرت در سنین 31 الی 32 سالگی بوده است که در کربلا به شهادت رسیده است چنانکه امام سجاد ـ علیه السّلام ـ در پاسخ یزید که از اسمش پرسید جواب داد اسم من علی است! یزید گفت مگر علی بن الحسین را خدا در کربلا نکشت؟
آن حضرت پاسخ داد: «من برادر بزرگتری داشتم که علی نامیده می شد که او را کشتید»[2] برخی ولادت حضرت علی اکبر ـ علیه السّلام ـ را حدود سال 33 هجری و سال خلافت عثمان نیز نوشته اند.[3]
پیامبر اکرم - صلی الله علیه و آله و سلم – سه فرزند پسر به نام های قاسم، (عبداله طیب و طاهر) و ابراهیم داشت. قاسم که فرزند بزرگ آن حضرت بوده و بر همین اساس کنیه پیامبر اکرم - صلی الله علیه و آله و سلم – ابوالقاسم می باشد، عبداله که فرزند دیگر آن حضرت بود هر دوی این فرزندان از خدیجه همسر اول و مهربان و گرانقدر پیامبر متولد شدند، ابراهیم از مادری مصری بنام ماریه قبطیه متولد شد، هر سه فرزند پیامبر در کودکی از دنیا رفتند و تنها فرزند باقی مانده از پیامبر فاطمه زهرا ـ سلام اله علیها ـ می باشند که نسل آن حضرت با این بانوی گرامی استمرار یافت و خداوند سوره کوثر را در شأن آن بانوی گرامی نازل فرمود.[4]
معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. ترجمه سیرة ابن هشام، چ اول، از انتشارات دارالکتب الاسلامیه تهران.
2. همسران پیامبر نوشته عمادزاده از انتشارات دارالکتب الاسلامیه تهران.
3. ترجمه ارشاد شیخ مفید، ج دوم از انتشارات دارالکتب الاسلامیه تهران.
پاورقی ها:
[1] . شیخ مفید، ارشاد چاپ اول، قم، آل البیت، 1413، ح دوم، ص 137.
[2] . ابوالفرج اصفهانی، مقاتل الطالبین، بیروت، دارالمعرفه بی تا، ص 120، ابن کثیر البدایه و النهایه، چاپ هشتم، بیروت، مکتبه المعارف، 1410، ج 9، ص 103، علی اکبر را بزرگتر از امام سجاد دانسته است.
[3] . حسام الدین محلی حدائق الوردیه فی مناقب ائمه الزیدیه، چاپ اول، دمشق، بی تا، ص 116 و ابی الفرج پیشین، ص 81.
[4] . ابن هشام، سیره نبوی، چاپ ششم، بیروت، دارالکتاب العربی، 1418، ج 1. ص 215، و ص 216 و ابن اثیر الکامل، چاپ چهارم، بیروت داراحیاء التراث العربی، 1414، ج 1، ص 655 تا ص 657.
منبع: اندیشه قم


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.