پرسش :
در روایات آمده است که زیارت امام حسین ـ علیه السلام ـ باعث بخشیدن گناهان گذشته و آینده میگردد آیا موجب بخشیدن گناهان کبیره هم میشود؟ پاسخ در چند محور ارائه میشود:
پاسخ :
1. بدون تردید زیارت امام حسین آثار و برکات فراوان دارد که یکی از آن ها این است که سبب آمرزش گناه انسان میشود در این رابطه، اولا باید اشاره شود عملی را که انسان بر خلاف دستور و یا قانون شرع و دین انجام میدهد با علم و با اختیار(عمدی) و نه از روی انکار و عناد و تمسخر و سبک شمردن حکم خدا(که این جرمش بسیار سنگین است) بلکه از روی غفلت و غلبه شهوت و جنبه های بشری و بی تقوایی، این را در اصطلاح گناه و معصیت میگویند وگرنه اگر کسی بدون علم و آگاهی از این که فلان عمل گناه است و یا از روی غیر عمد و بی اختیار کاری را بر خلاف شرع انجام دهد این گناه شمرده نمی شود و کیفر ندارد.
ثانیا: بر اساس روایات فراوان کسی که به زیارت امام حسین نایل میشود خداوند همه گناهان او را میآمرزد و او را مورد عفو خود قرار میدهد(البته تا جایی که مربوط به حقوق الله است) در این جا به چند روایت اشاره میشود:
1. امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمود: به درستی که چون شخصی به قصد زیارت حسین ـ علیه السلام ـ از خانه اش خارج شود، در همان قدم اول گناهانش آمرزیده میشود، سپس پیوسته با هر قدم پاک و پیراسته میشود تا نزد قبر برسد.[1]
2. امام موسی کاظم ـ علیه السلام ـ فرمود: کمترین ثوابی که برای زایر حسین ـ علیه السّلام ـ در جنب شط فرات نوشته میشود، در صورتی که با معرفت به حق و حرمت و ولایت او همراه باشد این است که گناهان گذشته و آینده اش آمرزیده میشود.[2]
3. امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمود: کسی که با آب فرات غسل نماید و قبر امام حسین را زیارت کند مانند روزی که از مادر متولد شده از گناه پاک میشود گرچه در میان گناهان او گناه کبیره نیز باشد.[3]
4. در روایتی دیگر نیز فرمود: کسی که امام حسین ـ علیه السلام ـ را با معرفت زیارت کند و برای خدا و ذخیرة آخرت (نه برای ریا کاری و مانند آن) به خدا سوگند گناهان گذشته و آینده آن آمرزیده میشود.[4]
برخی از بزرگان در ذیل یکی از روایات میگویند: اینکه در روایات از آمرزش گناهان به برکت زیارت امام حسین سخن گفته شده شامل همه گناهان کبیره و صغیره میشود و دلیل ندارد که این مساله تنها مربوط به گناهان صغیره باشد.[5] بنابراین طبق روایات فراوان در این مساله که زیارت امام حسین ـ علیه السلام ـ سبب آمرزش همه گناهان حتی گناه کبیره میشود تردیدی نخواهد بود.
2. نکته دوم که بسیار مهم و اساسی است و باید به طور خلاصه مطرح شود و این است که درباره عظمت و آثار وجودی و برکات معنوی همه شئون وجودی امام حسین که کمترین آن این است که گناه انسان با زیارت او بخشیده میشود هیچ تردیدی نمی تواند راه پیدا کند.اما متاسفانه یکی از مظلومیت های امام حسین ـ علیه السلام ـ این است که آن گونه که شایسته است شناخته نشده است.
منابع بیشتر برای مطالعه:
1. مطهری مرتضی، حماسه حسینی(مجموعه آثار، 17) نشر صدرا
2. لطف الله صافی، پرتوی از عظمت حسین ـ علیه السلام ـ نشر مدرسه المهدی، قم
3. شیخ جعفر، تستری، الخصایص الحسینه، چاپ الحیدریه نجف سال 1375ق(این کتاب به فارسی به نام زیتون، توسط دکتر خلیل الله فاضلی ترجمه شده است).
4. ابن قولویه قمی، کامل الزیارات ، نشر میقات سال 1365ش
5. شیخ محمد حسن اصفهانی، نورالعین فی المشی الی زیارت الحسین ـ علیه السلام ـ نشر مکتبه الصدوق، تهران سال 1363ش
پاورقی ها:
[1] . کامل زیارات ص 294(منتخب با ترجمه) با تصحیح علامه عبدالحسین امینی چاپ اول نشر میقات تهران سال 1365 ش
[2] . منبع فوق ص 296
[3] . شیخ محمد حسن اصفهانی، نور العین فی المشی الی زیارت الحسین، باب 175 ص 157 حدیث 11 ، نشر مکتبه الصدوق 1363ش.
[4] . شیخ محمد حسین اصفهانی، نور العین فی المشی الی زیارت الحسین، باب 175 حدیث 15 ص 158 ، نشر مکتبه الصدوق سال 1363ش.
[5] . منبع فوق ص 155
منبع: اندیشه قم
1. بدون تردید زیارت امام حسین آثار و برکات فراوان دارد که یکی از آن ها این است که سبب آمرزش گناه انسان میشود در این رابطه، اولا باید اشاره شود عملی را که انسان بر خلاف دستور و یا قانون شرع و دین انجام میدهد با علم و با اختیار(عمدی) و نه از روی انکار و عناد و تمسخر و سبک شمردن حکم خدا(که این جرمش بسیار سنگین است) بلکه از روی غفلت و غلبه شهوت و جنبه های بشری و بی تقوایی، این را در اصطلاح گناه و معصیت میگویند وگرنه اگر کسی بدون علم و آگاهی از این که فلان عمل گناه است و یا از روی غیر عمد و بی اختیار کاری را بر خلاف شرع انجام دهد این گناه شمرده نمی شود و کیفر ندارد.
ثانیا: بر اساس روایات فراوان کسی که به زیارت امام حسین نایل میشود خداوند همه گناهان او را میآمرزد و او را مورد عفو خود قرار میدهد(البته تا جایی که مربوط به حقوق الله است) در این جا به چند روایت اشاره میشود:
1. امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمود: به درستی که چون شخصی به قصد زیارت حسین ـ علیه السلام ـ از خانه اش خارج شود، در همان قدم اول گناهانش آمرزیده میشود، سپس پیوسته با هر قدم پاک و پیراسته میشود تا نزد قبر برسد.[1]
2. امام موسی کاظم ـ علیه السلام ـ فرمود: کمترین ثوابی که برای زایر حسین ـ علیه السّلام ـ در جنب شط فرات نوشته میشود، در صورتی که با معرفت به حق و حرمت و ولایت او همراه باشد این است که گناهان گذشته و آینده اش آمرزیده میشود.[2]
3. امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمود: کسی که با آب فرات غسل نماید و قبر امام حسین را زیارت کند مانند روزی که از مادر متولد شده از گناه پاک میشود گرچه در میان گناهان او گناه کبیره نیز باشد.[3]
4. در روایتی دیگر نیز فرمود: کسی که امام حسین ـ علیه السلام ـ را با معرفت زیارت کند و برای خدا و ذخیرة آخرت (نه برای ریا کاری و مانند آن) به خدا سوگند گناهان گذشته و آینده آن آمرزیده میشود.[4]
برخی از بزرگان در ذیل یکی از روایات میگویند: اینکه در روایات از آمرزش گناهان به برکت زیارت امام حسین سخن گفته شده شامل همه گناهان کبیره و صغیره میشود و دلیل ندارد که این مساله تنها مربوط به گناهان صغیره باشد.[5] بنابراین طبق روایات فراوان در این مساله که زیارت امام حسین ـ علیه السلام ـ سبب آمرزش همه گناهان حتی گناه کبیره میشود تردیدی نخواهد بود.
2. نکته دوم که بسیار مهم و اساسی است و باید به طور خلاصه مطرح شود و این است که درباره عظمت و آثار وجودی و برکات معنوی همه شئون وجودی امام حسین که کمترین آن این است که گناه انسان با زیارت او بخشیده میشود هیچ تردیدی نمی تواند راه پیدا کند.اما متاسفانه یکی از مظلومیت های امام حسین ـ علیه السلام ـ این است که آن گونه که شایسته است شناخته نشده است.
منابع بیشتر برای مطالعه:
1. مطهری مرتضی، حماسه حسینی(مجموعه آثار، 17) نشر صدرا
2. لطف الله صافی، پرتوی از عظمت حسین ـ علیه السلام ـ نشر مدرسه المهدی، قم
3. شیخ جعفر، تستری، الخصایص الحسینه، چاپ الحیدریه نجف سال 1375ق(این کتاب به فارسی به نام زیتون، توسط دکتر خلیل الله فاضلی ترجمه شده است).
4. ابن قولویه قمی، کامل الزیارات ، نشر میقات سال 1365ش
5. شیخ محمد حسن اصفهانی، نورالعین فی المشی الی زیارت الحسین ـ علیه السلام ـ نشر مکتبه الصدوق، تهران سال 1363ش
پاورقی ها:
[1] . کامل زیارات ص 294(منتخب با ترجمه) با تصحیح علامه عبدالحسین امینی چاپ اول نشر میقات تهران سال 1365 ش
[2] . منبع فوق ص 296
[3] . شیخ محمد حسن اصفهانی، نور العین فی المشی الی زیارت الحسین، باب 175 ص 157 حدیث 11 ، نشر مکتبه الصدوق 1363ش.
[4] . شیخ محمد حسین اصفهانی، نور العین فی المشی الی زیارت الحسین، باب 175 حدیث 15 ص 158 ، نشر مکتبه الصدوق سال 1363ش.
[5] . منبع فوق ص 155
منبع: اندیشه قم