جمعه، 8 دی 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

اگر شخصی در مجلس روضه به یاد مشکلات خودش اشک از چشمانش سرازیر شود و بعد به یاد غریبی و مظلومیت ائمه اطهار علیهم السلام بیافتد آیا این اشک ریختن ثواب دارد یا خیر؟


پاسخ :
تردیدی نیست که گریه کردن برای ائمه اطهار ـ علیهم السلام ـ خصوصا بر مظلومیت امام حسین ـ علیه السّلام ـ ثواب فراوان داشته و وسیله جلب برکات خداوند می شود. محافل و مجالسی که برای امام حسین ـ علیه السّلام ـ و بنام آن حضرت برگزار می شود از مزایای فراوانی برخوردار است. صرف شرکت در آن، طبق روایات اهل بیت ـ علیهم السلام ـ ثواب زیادی دارد. حتی آمده است که نفس کشیدن در آن گونه مجالس پاداش تسبیح خداوند را دارد.[1] و همچنین امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرموده است: ‌«من مجالس سوگ امام حسین ـ علیه السّلام ـ را دوست می دارم،‌ همانگونه که پیامبر خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ دوست می دارد.[2] از ویژگی های دیگر مجالس سوگواری امام حسین ـ علیه السّلام ـ آن است که در شان و منزلت و تاثیر اجابت دعا، بسان حرم و آستان مقدس امام حسین ـ علیه السّلام ـ است. چرا که در آستان او، تنها محدود به همان بارگاه ملکوتی اش نمی گردد، بلکه در هر محفل و مجلس که دلها بر او مهر و محبت ورزد و ازیاد و نام او در راه تکامل و تعالی فرد و جامعه الهام گرفته شود،‌ آنجا مورد توجه امام حسین ـ علیه السّلام ـ بوده و از برکات آن حضرت بهره مند می گردد.[3]
بنابراین، نفس شرکت کردن در مجالسی که بنام امام حسین ـ علیه السّلام ـ و ائمه‌ اطهار ـ علیهم السلام ـ برگزار می گردد، موجب ثواب و جلب عنایت اهل بیت ـ علیهم السلام ـ می گردد.
اما در مورد اینکه گریه در محفل عزای اهل بیت ـ علیهم السلام ـ برای مشکلات خود ثواب دارد یا نه؟ حقیقت این است که خداوند به عملی پاداش و ثواب می دهد که خالصاً لله باشد. و قصد رضای خدا در آن منظور گردد. و الا هر گریه ثواب نخواهد داشت. و اگر شرکت در محفل و عزای امام حسین ـ علیه السّلام ـ و یا گریه کردن در آن ثواب دارد، برای این است که امام حسین ـ علیه السّلام ـ برای خدا در این راه جانش را فدا کرد. و برای رضای او درین جهت قدم گذاشت. پس گریه برای مظلومیت امام حسین ـ علیه السّلام ـ گریه برای رضای خداوند است. و هر عملی که رضای الهی در او نباشد ثوابی بر آن مترتب نخواهد شد.
معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. ویژگی های امام حسین ـ علیه السّلام ـ ، شیخ جعفر شوشتری.
2. فروغ شهادت، علی سعادت پور.
2. چهره درخشان امام حسین ـ علیه السّلام ـ ، علی ربانی.
پاورقی ها:
[1] . مجلسی، محمد باقر، بحار، بیروت، موسسه الوفاء، ج44، ص278.
[2] . همان، ص 282.
[3] . نوری، میرزا حسین، مستدرک الوسائل، قم، چاپ آل البیت ـ علیهم السلام ـ ، ج10، ص318.
منبع : اندیشه قم


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.