دوشنبه، 26 فروردين 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

در مورد بحث قضا و قدر از نظر شیعه توضیحاتی بفرمایید .


پاسخ :
پاسخ – اصلی ترین دغدغه ی ذهن ما این است که دو اراده ی ظاهرا موازی بر یک مسئله ی خاص می خواهد اعمال بشود . یکی اراده ی من است بعنوان کسی که کنش گر اصلی آن اتقاق ، رفتار ، واقعه یا انتخاب است و یک اراده ی الهی بعنوان اراده ی حاکم بر خقلت و آفرینش ، سوال اینجاست که این دو اراده کدامیک بر دیگری حاکم است یعنی وقتی رفتاری از من سر می زند کاری را می کنم یا نمی کنم ، رفتار ارادی رفتاری است که من می توانم بکنم یا می توانم نکنم یا اجباری است یا ممنوع است . رفتاری اتفاق می افتد که من احساس می کنم در آن اختیار دارم و سوال این است که این رفتار به اراده ی من اتفاق افتاد یا این اراده ی من یک توهم ظاهری بیشتر نبوده است . یعنی من خیال می کنم که این کار را کرده ام ، در واقع من مثل یک عروسک خیمه شب بازی هستم که دیگری با چند تا نخ من را وادار می کند که کاری را بکنم یا نکنم و بعد من توهم پیدا کرده ام که من خودم دارم این کار را می کنم و آن عروسک خودش باورش شده که خودش دارد این کار را می کند . حالا رفتاری از من سر زده ، پیروزی یا شکستی اتفاق افتاده است ، این پیروزی و شکست نتیجه ی خروجی اراده ،اختیار ، نقشه ،برنامه ریزی ، سعی ، کوشش و استعداد من است یا من عروسکی هستم با قصه ای از پیش نوشته شده ، نخ های من را به نحویی حرکت داده اند که منجر به این اتفاق شده است . دعوای میان عشایل و معتضله همین است . عشایل معتقد هستند که نخ ما دست خداست ، اگر اراده ای هم هست ، توهم اراده است نه خود اراده ، معتضله به تفویض مطلق اعتقاد دارند . آنها می گویند که درست است که خدا ما را خلق کرده است ولی ما را در تمشیت امور دنیا مختار مطلق گذاشته است و خدا دخالتی در امور زندگی ما ندارد. شیعیه امامیه یک نگاه متعادلی در این وسط دارد . امام فرمودند نه جبر مطلق نه اختیار مطلق بلکه امری بین این دو امر . بنظر می آید که سوال اصلی همان وسط است . بین یعنی پنجاه پنجاه یا نزدیکتر به جبر یا نزدیکتر به اختیار ؟
تبیین ما این است که آدمی سر چهار راه ایستاده است و در ایجاد این راهها دخالتی نداشته است یعنی در اینکه چند تا راه باشد دخالتی نداشته است . در ساخت و تبیین این راهها هم دحالت نداشته است . در ایجاد و نسبت بین راه و مقصد هم دخالتی نداشته است . یک کسی چهار راه ساخته و در جلوی راه او گذاشته و هر کدام از این راهها را به شهر یا ساختمانی یا ... منتهی کرده است . چیزی که در اختیار این انسان است این است که می تواند یکی از این چند تا راه را برود و هیچ چیز نمی تواند این اختیار را از او بگیرد . اما او باید یادش باشد که اگر از راه اول رفت به مقصد مشخصی می رسد و اگر از راه دوم رفت ناگزیر به مقصد مشخص دیگری می رسد . او نمی تواند بگوید که چون من اراده دارم می خواهم از راه اول بروم و به مقصد راه دوم برسم و چنین قدرتی را ندارد .چیزی که ما بعنوان تقدیر ، قدر ، قضا ، حکم الهی و مقدر الهی یاد می کنیم در تبین آن راههاست . مثلا شما نمی توانید بگویید که من رعایت بهداشت را نمی کنم ولی چون انسان مختاری هستم آدم سالمی خواهم بود . این امکان ندارد زیرا اگر شما می خواهید انسان سالمی باشید باید رعایت بهداشت و سلامتی را بکنید .حالا دو تا راه جلوی شما هست .یکی رعایت کردن بهداشت و یکی رعایت نکردن بهداشت . اگر شما رعایت بهداشت را کردی به سلامت ختم می شود ولی اگر رعایت بهداشت را نکردی به بیماری ختم می شود . آیا شما قضای الهی را تغییر داده ای ؟ خیر . این حکمی است که اتفاق افتاده است که هر کسی که رعایت بهداشت را بکند سالم است و هرکس رعایت نکند بیمار است و این حکم الهی است . امیر المومنین زیر دیواری نشستند و به دیوار تکیه دادند و احساس کردند که دیوار سست است و در حال ریزش است . ایشان بلا فاصله بلند شدند و زیر دیوار دیگری نشستند . یکی گفت که پسر ابوطالب از قضا و قدر الهی فرار می کند ؟ منطق این فرد این بود که اگر خدا بخواهد دیوار سست خراب نمی شود و تو که از زیر این دیوار بلند می شوی به خدا اعتقاد نداری زیرا اگر خدا بخواهد دیوار سست هم خراب نمی شود. امیرالمومنین فرمودند : پسر ابوطالب از قضای و قدر الهی به قضا و قدر الهی فرار می کند یعنی اینکه دیوار سست خراب شود قضا و قدر الهی است و اینکه دیوار محکم خراب نمی شود این هم قضا و قدرالهی است . این من هستم که می توانم از قدر یک و قدر دو آن را انتخاب کنم که واقعا به مصلحت من است . یعنی اگر من پای دیوار سست نشستم و خراب شد، قضا و قدر الهی بود ولی قضا و قدری که من آنرا انتخاب کرده ام . خداوند تقدیر کرده است که بنای محکم خراب نشود و خدا مقدر کرده است که دیوار سست خراب بشود . اگر تو به خدا ایمان داری ، قضا و قدر الهی را بفهم و درست با آن کنار بیا . اینکه دیوار سست خراب بشود مقدر الهی است ، مقدری است که تو آنرا انتخاب کرده ای . پس ضمن اینکه گستره ی قضا و قدر خداوند بسیار گسترده است ، گستره ی انتخاب ها و اختیارهای ما هم خیلی گسترده است . مهم این است که ما بتوانیم اینها را با هم سازگار بکنیم . خداوند تقدیر می کند و این بنده است که در میان انواع مقدرات بنا به تدبیر خودش کدام را بر می گزیند . خداوند تقدیر می کند و این بنده است که در میان انواع مقدرات ، بنا به تدبیر خودش ، یکی را بر می گزیند . یعنی اینکه من تلاش کنم و به نتیجه می رسم ، این تقدیر الهی است ؟ اینکه من انسان با پشتکاری باشم و به مطلوب می رسم تدبیر الهی است ؟ اینکه من انسان تنبلی باشم و همواره ناکام باشم تدبیر الهی است ؟ اینکه اگر برای دیگران بد بخواهم ، برای خودم بد می جوشد تقدیر الهی است ؟ اینکه اگر من به دیگران کمک کنم خودم بی پشتوانه نمی مانم تقدیرالهی است ؟ من نمی توانم بگویم که من برای دیگران بد می خواهم ولی چون انسان با اراده ای هستم برای خودم خوب درست می کنم . خیر این دست شما نیست . قضا و قدر الهی یعنی مجموعه ی قوانین موضوعی الهی نوامیس خلقت ، مقرارت و ضوابطی است که تمام خلقت بر آنها استوار است . شما با شناخت آنها و انتخاب مدبرانه ، خودتان را در بهترین تقدیر قرار می دهید .


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
برپایی محفل روضه خانگی با قدمتی بیش از 159 ساله در قم
play_arrow
برپایی محفل روضه خانگی با قدمتی بیش از 159 ساله در قم
بیهوش شدن پارتکواندوکار مراکشی بر اثر ضربه
play_arrow
بیهوش شدن پارتکواندوکار مراکشی بر اثر ضربه
مردی از جنس مردم
play_arrow
مردی از جنس مردم
سیلی کشتی‌گیر روسی به حریفش در بازی‌های لیگ‌برتر
play_arrow
سیلی کشتی‌گیر روسی به حریفش در بازی‌های لیگ‌برتر
ویدیویی از خلاصه مراسم افتتاحیه بازیهای پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس
play_arrow
ویدیویی از خلاصه مراسم افتتاحیه بازیهای پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس
ماجرای هدیه ای که در حسینیه امام خمینی به اعضای دولت داده شد
play_arrow
ماجرای هدیه ای که در حسینیه امام خمینی به اعضای دولت داده شد
لحظه اهدای مدال پارالمپیک زهرا رحیمی توسط جکی چان
play_arrow
لحظه اهدای مدال پارالمپیک زهرا رحیمی توسط جکی چان
لحظه انفجار شدید در مسیر نظامیان صهیونیست
play_arrow
لحظه انفجار شدید در مسیر نظامیان صهیونیست
داستان عجیب سرنوشت سلطان شرکت هرمی گولدکوئست ایران
play_arrow
داستان عجیب سرنوشت سلطان شرکت هرمی گولدکوئست ایران
برخورد غیر قابل انتظار رهبر معظم انقلاب با تهیه‌کننده‌ای که موهای بسیار بلند داشت
play_arrow
برخورد غیر قابل انتظار رهبر معظم انقلاب با تهیه‌کننده‌ای که موهای بسیار بلند داشت
خنده‌های مجری تلویزیون از اکران فیلم «بچه زرنگ» در اسرائیل: رو دست خوردند!
play_arrow
خنده‌های مجری تلویزیون از اکران فیلم «بچه زرنگ» در اسرائیل: رو دست خوردند!
شیوه طبخ غذای محبوب افغانستانی‌ها؛ قابلی پلو
play_arrow
شیوه طبخ غذای محبوب افغانستانی‌ها؛ قابلی پلو
اعتراف شبکه ۱۴ اسرائیل به وحشت از حمله ایران
play_arrow
اعتراف شبکه ۱۴ اسرائیل به وحشت از حمله ایران
دیدار سرزده سردار زاهدی و شوخی با سربازها
play_arrow
دیدار سرزده سردار زاهدی و شوخی با سربازها
ترفند بی‌نظیر پوست کندن سریع و راحت سیر!
play_arrow
ترفند بی‌نظیر پوست کندن سریع و راحت سیر!