سه‌شنبه، 10 ارديبهشت 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

ما تا چه حد می توانیم داده هایی که از قرآن می گیریم با علوم تجربی تطبیق بدهیم و آنها را با هم مقایسه کنیم ؟ از لحاظ اجتماعی اگر بخواهیم یک فردی که به معاد اعتقاد دارد را با یک فردی که به معاد اعتقاد ندارد مقایسه کنیم چه شاخصه هایی را بکار می بریم ؟


پاسخ :
در خود سوال شما پاسخ را هم گفتید . می گویند تا چه حدی ؟ ما نباید قرآن را به داده های علمی برگردانیم و نه اینکه بگوییم هیچ استفاده ای از آنها نشود. اگر مسلماتی از دانسته های بشر وجود دارد و در قرآن هم آن بحث به روشنی بیان شده است ، مقایسه اشکال ندارد ولی ملاک قرآن است .
در سوره ی نمل خدا می فرماید :این کتاب خداست و کسانی که به آن عمل می کنند به رستگاری می رسند . کسانی که به آخرت ایمان ندارند ما اعمال آنها را در چشم شان پر جلوه می کنیم . یعنی این افراد همه چیزشان دنیای شان است . وقتی تلاش می کند و به درجات علمی می رسد فکر می کند که این همه چیز است و کور می شود . او از حقایق پشت پرده محروم می ماند . اینها عذاب بدی در انتظارشان است زیرا آنها انبیاء را مسخره کرده اند . اینها عذابشان از کسانی که گناه کرده اند بیشتر است زیرا آنها با انبیاء درافتادند . اینها زیان مندترین افراد هستند .


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما