پرسش :
در سوره فتح آیهی " لِیَغْفِرَ لَکَ اللهُ ما تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِکَ و ما تأَخَرْ " که در رابطه با ذنب پیامبر مطرح شده منظور چیست؟
پاسخ :
در بحث علم کلام برای عصمت پیامبران ادلهی عقلی و ادلهی نقلی وجود دارد و در درجه بندی مقام عصمت، پیامبر اکرم(ص) و خاندان پاکشان از بالاترین درجه برخوردار هستند لذا تعابیری که برخلاف این ادله قطعی مشاهده کنیم باید محمل صحیحی برای آن داشته باشیم. در تفسیر این آیه آمده که مراد از ذنب، چیزی است که مردم و مشرکین برای پیامبر(ص) قائل بودند یعنی آنها پیامبر را گناهکار می دیدند زیرا بتهای آنها را پرستش نمی کرد و به آنها بی اعتنا بود اما بعد از فتح مکّه که به نور توحید هدایت شدند دانستند که پیامبر(ص) خطاکار نبوده بلکه خودشان خطا میکردند. با بازشدن در توحید به روی مردم گویا گناه پیامبر(ص) از نظر مردم پاک شد و از بین رفت.
در بحث علم کلام برای عصمت پیامبران ادلهی عقلی و ادلهی نقلی وجود دارد و در درجه بندی مقام عصمت، پیامبر اکرم(ص) و خاندان پاکشان از بالاترین درجه برخوردار هستند لذا تعابیری که برخلاف این ادله قطعی مشاهده کنیم باید محمل صحیحی برای آن داشته باشیم. در تفسیر این آیه آمده که مراد از ذنب، چیزی است که مردم و مشرکین برای پیامبر(ص) قائل بودند یعنی آنها پیامبر را گناهکار می دیدند زیرا بتهای آنها را پرستش نمی کرد و به آنها بی اعتنا بود اما بعد از فتح مکّه که به نور توحید هدایت شدند دانستند که پیامبر(ص) خطاکار نبوده بلکه خودشان خطا میکردند. با بازشدن در توحید به روی مردم گویا گناه پیامبر(ص) از نظر مردم پاک شد و از بین رفت.