پرسش :
چرا ما باید تقلید کنیم ؟ چرا من باید بدون هیچ چون و چرایی حکمی را قبول کنم ؟
پاسخ :
واژه ی تقلید مقداری بد نام شده است . اگر حقیقت تقلید مشخص بشود خیلی با آن مشکل نخواهید داشت . تقلید ، رجوع متخصص به غیر از متخصص است . در هر علم و فنی فرد غیر متخصص باید به فرد متخصص رجوع کند . دلیلش هم عقل است که می گوید در چیزی که انسان تخصص ندارد باید به اهل فن رجوع کند .دانسته های ما همیشه از یک سنخ نیستند . ما دانسته های تجربی ، عقلی و شهودی داریم و دانسته هایی داریم که در هیچ کدام از این دانسته ها نمی گنجد . آیا شما می توانید در دانسته هایی که منشا آن علوم تجربی است ، بگویید که من عقل دارم و با تجربه های خودم به آن می رسم ، بنابراین جایگاه آزمایش چیست ؟ اگر بنا است که انسان با نیروی خدادادی عقل ، پاسخ همه ی سوالها را بگیرد پس انسان می تواند به تنهایی همه ی دانش ها را بدست بیاورد . عقل جایگاه ویژه ای دارد. عقل یک کانال خاصی است برای یکسری دانسته هایی که متد عقلانی دارد . ما دانش های دیگری داریم که متد آن فرق می کند . آیا شما در علوم تجربی می توانید از متد عقلی استفاده کنید ؟ آب در صد درجه به جوش می آید ، عقل شما دراین باره چه می گوید ؟ آنچه را که ما در محدوده ی احکام و مقررات برای رفتارهای خودمان می خواهیم جزئیاتی است که از متد و روش های عقلی خارج است . بعبارت دیگر هر کدام جایگاه خودش را دارد. یکی از ادله ی استنباط احکام عقل است . فتوا دادن یک کار عقلانی است . ما در مباحث فقهی و در مباحث مختلف به عقل جایگاه می دهیم . احکام جزو علوم عقلانی نیست ، جزو علوم وحیانی است . ما چهار ابزار داریم و هر ابزار هم یک شناختی برای ما می آورد . عقل کاشف از احکام است . مقررات را پروردگار متعال وضع می کند و عقل ما می تواند آن مقررات را کشف کند و استنباط کند . چیزهای دیگری هم در استنباط حکم به ما کمک می کند از جمله ادبیات عرب ، فهم روایات ، علم رجال ، علم اصول و ...
واژه ی تقلید مقداری بد نام شده است . اگر حقیقت تقلید مشخص بشود خیلی با آن مشکل نخواهید داشت . تقلید ، رجوع متخصص به غیر از متخصص است . در هر علم و فنی فرد غیر متخصص باید به فرد متخصص رجوع کند . دلیلش هم عقل است که می گوید در چیزی که انسان تخصص ندارد باید به اهل فن رجوع کند .دانسته های ما همیشه از یک سنخ نیستند . ما دانسته های تجربی ، عقلی و شهودی داریم و دانسته هایی داریم که در هیچ کدام از این دانسته ها نمی گنجد . آیا شما می توانید در دانسته هایی که منشا آن علوم تجربی است ، بگویید که من عقل دارم و با تجربه های خودم به آن می رسم ، بنابراین جایگاه آزمایش چیست ؟ اگر بنا است که انسان با نیروی خدادادی عقل ، پاسخ همه ی سوالها را بگیرد پس انسان می تواند به تنهایی همه ی دانش ها را بدست بیاورد . عقل جایگاه ویژه ای دارد. عقل یک کانال خاصی است برای یکسری دانسته هایی که متد عقلانی دارد . ما دانش های دیگری داریم که متد آن فرق می کند . آیا شما در علوم تجربی می توانید از متد عقلی استفاده کنید ؟ آب در صد درجه به جوش می آید ، عقل شما دراین باره چه می گوید ؟ آنچه را که ما در محدوده ی احکام و مقررات برای رفتارهای خودمان می خواهیم جزئیاتی است که از متد و روش های عقلی خارج است . بعبارت دیگر هر کدام جایگاه خودش را دارد. یکی از ادله ی استنباط احکام عقل است . فتوا دادن یک کار عقلانی است . ما در مباحث فقهی و در مباحث مختلف به عقل جایگاه می دهیم . احکام جزو علوم عقلانی نیست ، جزو علوم وحیانی است . ما چهار ابزار داریم و هر ابزار هم یک شناختی برای ما می آورد . عقل کاشف از احکام است . مقررات را پروردگار متعال وضع می کند و عقل ما می تواند آن مقررات را کشف کند و استنباط کند . چیزهای دیگری هم در استنباط حکم به ما کمک می کند از جمله ادبیات عرب ، فهم روایات ، علم رجال ، علم اصول و ...