شنبه، 14 ارديبهشت 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

آیا امکان دارد که ابلیس توبه کند ؟ اگر خدا این توبه را قبول کند عدل خدا چه می شود ؟ اگر خدا توبه ابلیس را بپذیرد بقیه ی خلقت نیروی تضاد را از دست می دهند و همه اهل سعادت می شوند ؟


پاسخ :
آنچه قرآن به ما می گوید این است که شیطان سودای توبه در سر ندارد. توبه ی شیطان یک راه داشت و آن هم این بود که به انسان سجده کند . داریم که شیطان به خدا گفت که هر کاری بخواهی می کنم ولی ازاین کار من را معاف بدارد . خدا فرمود : اگر بنده هستی باید بندگی کنی . به آنچه که دستور می دهم عمل کنی . این برای ما یک درس عبرت است که ما در برابر فرامین خدا توجیه نکنیم . پس توبه ی شیطان یک فرض است . به فرض ابلیس توبه کرد و خدا توبه ی او را پذیرفت . آنهایی که در مقابل شیطان مقاومت کردند ثواب شان را می برند و آنهایی که با اختیارخودشان فریب خوردند و سقوط کردند عذاب شان را می بینند. از آن به بعد دیگران گرفتار نفس اماره هستند . نفس در درون ما هست . مواد آزمون موجود است و باز آزمایشگاه سرپاست . تا مواد آزمون موجوداست انسان برسر دوراهی است . یکی از عواملی که انسان را بر سر دو راهی می برد از زندگی بیرون می رود ولی نفس هست. کسانی که در امتحان با شیطان برنده شده اند ثواب بیشتری می برند زیرا امتحان سخت تری داده اند . ( اینها همه فرض است .)
ابلیس توبه نخواهد کرد ولی اگر توبه بکند و خدا هم توبه او را بپذیرد ، کسانی که فریب شیطان را خوردند در روز قیامت یقه ی شیطان را می گیرند و می گویند که تو باعث شدی که ما جهنمی بشویم . شیطان می گوید : من فقط شما را دعوت کردم و شما می خواستی قبول نکنی . پس کسانی که دعوت شیطان را پذیرفته اند با اختیارخودشان این کار را کردند . یکی از شیاطین بنام ابلیس توبه کرده است. در عالم میلیون ها شیطان وجود دارد از اجنه و شیاطین .تا وقتی این موجودات دارای اختیار دارند یک عده را اشتباه را انتخاب می کنند و عده ای را وسوسه می کنند . بنابراین شیطان و هوای نفس هست .اگر تعدادی از آنها توبه بکنند بقیه هنوز هستند .
در سوره ناس می خوانیم : خناسان از جن و ناس هستند . اگر ابلیس از صحنه بیرون برود باز خناسانی که بر اثر پیروی از نفس و گرایش به جاذبه های دنیا درون خود را تیره کرده اند و خودشان را شیطان مجسم کرده اند حضور دارند و وسوسه را خواهند داشت .


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.