سه‌شنبه، 24 ارديبهشت 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

آیا این حقیقت دارد که انقلاب ایران را معصومین (ع) پیش بینی کرده بود؟ با ذکر منبع کامل توضیح دهید.


پاسخ :
انقلاب اسلامی ایران، ودیعه ای الهی بود که به ملت شریف ایران و ملل مظلوم و مسلمان جهان ارزانی داشته شد. وجه برتری این انقلاب نسبت به سایر انقلاب ها این است که انقلاب اسلامی دارای وجهة معنوی و الهی خاصی است که در سایر انقلاب ها دیده نشده است. علاوه بر این ، این انقلاب به دست شخصیتی هدایت شد که دارای مقامات معنوی بزرگی بود. حضرت امام روح الله خمینی، شخصیتی بود که مذهب و دین را مقدّم بر همه چیز می دانست و تمام امور را منطبق با آموزه های الهی می خواست.
پیرامون این مطلب که آیا انقلاب ایران را معصومین پیش بینی کردند یا خیر؟ نمی توان با قاطعیت سخن گفت ولی روایاتی وجود دارد که با کمی دقت نظر در آنها و مشابهتی که میان مضمون آنها با انقلاب اسلامی ایران وجود دارد می توان حدس زد که به احتمال قوی منظور آنها انقلاب اسلامی ایران می باشد . بنابر این با توجه به قرائن مشهود، می توان پیش بینی معصومین در مورد انقلاب اسلامی و شخصیت امام خمینی ـ رحمة الله علیه ـ را حدس زده و این انقلاب را مورد تأیید آنان دانست که به دو روایت در این زمینه اشاره می کنیم.
روایت اول
نبی مکرم اسلامی ـ صلی الله علیه و آله ـ در روایتی معروف و معتبر می فرمایند: «یخرج ناس من المشرق فیوطئون للمهدی ـ عج الله تعالی فرجه ـ سلطانه»[1] یعنی آنکه: مردمی از شرق زمین قیام می کنند و زمینة حکومت مهدی ـ عج الله تعالی فرجه ـ را فراهم می آورند.
روایت دوم
حضرت امام کاظم ـ علیه السلام ـ می فرمایند: «رجل من اهل قم یدعو الناس الی الحقّ یجتمع معه قوم قلوبهم کزبر الحدید لاتزلهم الریاح العواصف، لایملون من الحرب و لا یجبنون و علی الله یتوکلون و العاقبة للمتّقین.»[2]
مردی از قم، مردم را به سوی خدا دعوت می کند. افرادی گرد او جمع می شوند که قلب هایشان هم چون پاره های آهن ستبر است، بادهای تند حوادث آنان را نمی لغزاند، از جنگ خسته نمی شوند و نمی ترسند، اعتماد آن ها بر خداست و سرانجام کار از آن پرهیزکاران است.
حضرت امام ـ رحمة الله علیه ـ می فرمایند: «یک تحول روحی در جامعه پیدا شد که من غیر از آن که بگویم که یک معجزه بود، یک ارادة الهی بود، نمی توانم اسم دیگری رویش بگذارم.»[3] این عنایات به حدی بود که بسیاری از روشنفکران خارجی، علیرغم میل باطنی خود، به اعجاز انقلاب اسلامی ایران اقرار نمودند.
به عنوان مثال «رابرت کالستون» دانشمند کانادایی می گوید: «از نظر من که یک غربی و فرد غیرمسلمان هستم این معجزه است که یک انقلاب مکتبی و الهی بتواند در جهان امروز این طور تحقق پیدا کرده و در جهت استقرار عدالت به پیش برود، این انقلاب بدون شک از جانب خداوند حمایت می شود.»[4]
معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. عصر امام خمینی، میراحمدرضا حاجتی، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، قم، 1381.
2. رهبری و انقلاب، نقش امام در انقلاب اسلامی، حسین حسینی، پژوهشکدة امام خمینی، تهران، 1381.
پاورقی ها:
[1] . کنزالعمّال، حدیث 38657.
[2] . بحارالانوار، ج 60، ص 216.
[3] . عصر امام خمینی، ص 31.
[4] . روزنامة کیهان، 14/10/1360.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.