پرسش :
چرا رژیم صهیونستی انقلاب اسلامی را چالشی بزرگ در مقابل خود میداند؟
پاسخ :
آن روزی که انقلاب اسلامی در ایران رخ داد، رژیم صهیونیستی از نظر دولتهای مسلمان به خصوص ملتهای عرب، یک رژیم شکست ناپذیر به حساب میآمد، برای همین پیمان کمپ دیوید با تلاش آمریکا بین رژیم اشغالگر قدس و سران سازشکار عرب به امضاء رسید و استعمارگران غربی تصور کردند به زودی سایر کشورهای اسلامی را نیز تحت نفوذ خویش در میآورند و آنان را نیز در اختیار میگیرند، پیروزی انقلاب اسلامی و تجدید حیات مقاومت و مبارزه بر علیه رژیم صهیونیستی، همه معادلات آنان را برهم زد و شیوه مبارزه با رژیم صهیونیستی با هدایت و روشنگری و موضع گیری قاطعانه امام خمینی(ره)، شکل دیگری به خود گرفت و به رهبران مبارز و مبارزان جبهه مقاومت در رویارویی با رژیم صهیونیستی دلگرمی و روحیهای تازه بخشید، دکتر فتحی شقاقی رهبر سازمان جهاد اسلامی فلسطین میگوید: برماست که در مبارزه برای رهایی از تسلط و اشغالگری صهیونیستها از تمام راه حلهای دیگر پرهیز کرده و با توجه به اصولی که امام خمینی در مبارزه با اسرائیل ارائه کردهاند با دشمنان اسلام و مسلمانان مبارزه کنیم[1].
در واقع در دیدگاه سیاسی امام خمینی(ره)، اگر تأسیس حکومت اسلامی، اولویت اول برای ایشان در ایران بود، در خارج از مرزهای کشور، آزادی بیتالمقدس و سرزمین فلسطین، مهمترین دغدغة فکری و عمل سیاسی ایشان را تشکیل میداد.
اوج صهیونیزم ستیزی امام خمینی(ره) و حمایتشان از مردم فلسطین در تعیین روز قدس با عنوان روز جهانی مبارزه با مستکبرین، ظالمین و صهیونیسم بود. امام در حرکتی ابتکاری و سمبولیک آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را روز قدس نامیدند. امام(ره)، صهیونیزم را مولد و ساخته استعمار و استکباری میداند که تحت حمایت مستمر در آمریکا قرار دارد. ایشان با اشاره به پیوند صهیونیستها با بزرگترین سرمایهها و سرمایهداران غرب به ویژه آمریکا، در باره خاستگاه و علت پیدایش اسرائیل این چنین بیان میکنند:
«اسرائیل با تبانى و همفکرى دولتهاى استعمارى غرب و شرق زاییده شد و براى سرکوبى و استعمار ملل اسلامى به وجود آمد؛ و امروز از طرف همه استعمارگران حمایت و پشتیبانى مىشود. انگلیس و امریکا با تقویت نظامى و سیاسى و با گذاشتن اسلحههاى مرگبار در اختیار اسرائیل، آن را به تجاوزات پى در پى علیه اعراب و مسلمین و ادامه اشغال فلسطین و دیگر سرزمینهاى اسلامى تحریص و وادار مىسازند»[2]
از دیگر ویژگیهای صهیونیزم که در آثار و سخنرانیهای امام تأکید زیادی بر آن شده، ایدئولوژی از نیل تا فرات است. ایشان، بر این باور بودند با اشغال فلسطین، لبنان، جولان و عقد قراردادهای صلح و سازش، تجاوزات صهیونیستها، خاتمه نخواهد یافت، بلکه آنها به منظور تحقق اسرائیل بزرگ گام برمیدارند و خطرشان متوجه همه خاورمیانه و سرزمینهای اسلامی است. امام ضمن هشدار، به دول عربی منطقه به منظور محو اسرائیل از جغرفیای سیاسی، به تجهیز و قیام علیه اسرائیل توصیه نمودند.
بنابر این تردیدی نیست که یکی از وجوه اصلی و اولیه نهضت امام خمینی تقابل با رژیم صهیونیستی بود. این مسئله چیزی نبود که از ابتدا بر کسی پوشیده باشد و صهیونیستها، حتی قبل از سال 1342 نیز به خوبی از این مسئله آگاه بوده و نسبت به جایگاه رژیم صهیونیستی نزد مردم ایران واقف بودند. ژنرال مایرامیت که در سال 1340 ش به جای هرزوگ به ریاست اداره اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی منصوب شده بود در اردیبهشت 1341 به تهران آمد و با مقامات ارتش و نخست وزیر و وزیر خارجه دیدار کرد وی در بازگشت طی گزارشی به بن گورین و گلدامایر توصیه کرد که سعی شود تماسهایی با خارج از محدوده هیات حاکمه ایران برقرار شود. او متذکر شد که رژیم صهیونیستی در میان مردم ایران منفور است و باید به آینده بیندیشد.[3] با تمام این تفاصیل حمایت از فلسطین و قدس شریف و نفرت و انزجار از رژیم غاصب صهیونیستی جزء یکی از وجوه و رویکردهای اساسی و بنیادین انقلاب اسلامی در ایران محسوب میشود. برای همین رهبران رژیم اشغالگر قدس از پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن رسماً به عنوان زلزلهای که ارکانِ هستیِ غرب و اسرائیل را به لرزه درآورده است یاد کردهاند. موشه دایان وزیر خارجه اسرائیل در دولت بگین درباره انقلاب اسلامی میگوید: زلزلهای درمنطقه رخ داده است و من بگین را نصیحت کردم که مسألهای مهمتراز کمپ دیوید اتفاق افتاده که باید به آن بپردازیم.» [4]
پینوشتها:
[1].مرکز اطلاع رسانی و خدمات رایانهای، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سند شماره 1942
[2]. صحیفه امام، ج2، ص: 438
[3]. هوشنگ مهدوی، عبدالرضا، سیاست خارجی ایران از 1357، 1300 ص 293، 292
[4]. موشه دایان: انقلاب ایران همچون زلزلهای است که آثار آن بعدا بر اسرائیل وارد خواهد شد.(کیهان،25 بهمن 1357)
آن روزی که انقلاب اسلامی در ایران رخ داد، رژیم صهیونیستی از نظر دولتهای مسلمان به خصوص ملتهای عرب، یک رژیم شکست ناپذیر به حساب میآمد، برای همین پیمان کمپ دیوید با تلاش آمریکا بین رژیم اشغالگر قدس و سران سازشکار عرب به امضاء رسید و استعمارگران غربی تصور کردند به زودی سایر کشورهای اسلامی را نیز تحت نفوذ خویش در میآورند و آنان را نیز در اختیار میگیرند، پیروزی انقلاب اسلامی و تجدید حیات مقاومت و مبارزه بر علیه رژیم صهیونیستی، همه معادلات آنان را برهم زد و شیوه مبارزه با رژیم صهیونیستی با هدایت و روشنگری و موضع گیری قاطعانه امام خمینی(ره)، شکل دیگری به خود گرفت و به رهبران مبارز و مبارزان جبهه مقاومت در رویارویی با رژیم صهیونیستی دلگرمی و روحیهای تازه بخشید، دکتر فتحی شقاقی رهبر سازمان جهاد اسلامی فلسطین میگوید: برماست که در مبارزه برای رهایی از تسلط و اشغالگری صهیونیستها از تمام راه حلهای دیگر پرهیز کرده و با توجه به اصولی که امام خمینی در مبارزه با اسرائیل ارائه کردهاند با دشمنان اسلام و مسلمانان مبارزه کنیم[1].
در واقع در دیدگاه سیاسی امام خمینی(ره)، اگر تأسیس حکومت اسلامی، اولویت اول برای ایشان در ایران بود، در خارج از مرزهای کشور، آزادی بیتالمقدس و سرزمین فلسطین، مهمترین دغدغة فکری و عمل سیاسی ایشان را تشکیل میداد.
اوج صهیونیزم ستیزی امام خمینی(ره) و حمایتشان از مردم فلسطین در تعیین روز قدس با عنوان روز جهانی مبارزه با مستکبرین، ظالمین و صهیونیسم بود. امام در حرکتی ابتکاری و سمبولیک آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را روز قدس نامیدند. امام(ره)، صهیونیزم را مولد و ساخته استعمار و استکباری میداند که تحت حمایت مستمر در آمریکا قرار دارد. ایشان با اشاره به پیوند صهیونیستها با بزرگترین سرمایهها و سرمایهداران غرب به ویژه آمریکا، در باره خاستگاه و علت پیدایش اسرائیل این چنین بیان میکنند:
«اسرائیل با تبانى و همفکرى دولتهاى استعمارى غرب و شرق زاییده شد و براى سرکوبى و استعمار ملل اسلامى به وجود آمد؛ و امروز از طرف همه استعمارگران حمایت و پشتیبانى مىشود. انگلیس و امریکا با تقویت نظامى و سیاسى و با گذاشتن اسلحههاى مرگبار در اختیار اسرائیل، آن را به تجاوزات پى در پى علیه اعراب و مسلمین و ادامه اشغال فلسطین و دیگر سرزمینهاى اسلامى تحریص و وادار مىسازند»[2]
از دیگر ویژگیهای صهیونیزم که در آثار و سخنرانیهای امام تأکید زیادی بر آن شده، ایدئولوژی از نیل تا فرات است. ایشان، بر این باور بودند با اشغال فلسطین، لبنان، جولان و عقد قراردادهای صلح و سازش، تجاوزات صهیونیستها، خاتمه نخواهد یافت، بلکه آنها به منظور تحقق اسرائیل بزرگ گام برمیدارند و خطرشان متوجه همه خاورمیانه و سرزمینهای اسلامی است. امام ضمن هشدار، به دول عربی منطقه به منظور محو اسرائیل از جغرفیای سیاسی، به تجهیز و قیام علیه اسرائیل توصیه نمودند.
بنابر این تردیدی نیست که یکی از وجوه اصلی و اولیه نهضت امام خمینی تقابل با رژیم صهیونیستی بود. این مسئله چیزی نبود که از ابتدا بر کسی پوشیده باشد و صهیونیستها، حتی قبل از سال 1342 نیز به خوبی از این مسئله آگاه بوده و نسبت به جایگاه رژیم صهیونیستی نزد مردم ایران واقف بودند. ژنرال مایرامیت که در سال 1340 ش به جای هرزوگ به ریاست اداره اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی منصوب شده بود در اردیبهشت 1341 به تهران آمد و با مقامات ارتش و نخست وزیر و وزیر خارجه دیدار کرد وی در بازگشت طی گزارشی به بن گورین و گلدامایر توصیه کرد که سعی شود تماسهایی با خارج از محدوده هیات حاکمه ایران برقرار شود. او متذکر شد که رژیم صهیونیستی در میان مردم ایران منفور است و باید به آینده بیندیشد.[3] با تمام این تفاصیل حمایت از فلسطین و قدس شریف و نفرت و انزجار از رژیم غاصب صهیونیستی جزء یکی از وجوه و رویکردهای اساسی و بنیادین انقلاب اسلامی در ایران محسوب میشود. برای همین رهبران رژیم اشغالگر قدس از پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن رسماً به عنوان زلزلهای که ارکانِ هستیِ غرب و اسرائیل را به لرزه درآورده است یاد کردهاند. موشه دایان وزیر خارجه اسرائیل در دولت بگین درباره انقلاب اسلامی میگوید: زلزلهای درمنطقه رخ داده است و من بگین را نصیحت کردم که مسألهای مهمتراز کمپ دیوید اتفاق افتاده که باید به آن بپردازیم.» [4]
پینوشتها:
[1].مرکز اطلاع رسانی و خدمات رایانهای، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سند شماره 1942
[2]. صحیفه امام، ج2، ص: 438
[3]. هوشنگ مهدوی، عبدالرضا، سیاست خارجی ایران از 1357، 1300 ص 293، 292
[4]. موشه دایان: انقلاب ایران همچون زلزلهای است که آثار آن بعدا بر اسرائیل وارد خواهد شد.(کیهان،25 بهمن 1357)