شنبه، 28 ارديبهشت 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

اگر بخواهید در قالب یک نامه دوستانه شخصی را امر به محجبه بودن و نهی از بی حجابی بکنید چه نامه ای می نویسید. خواهشمندم در رابطه با این سؤال یک نمونه نامه بنویسید.


پاسخ :
در مورد حجاب خود قرآن دستور اکید به آن داده و از بدحجابى منع کرده است، از جمله در سوره احزاب آیه 59 خداوند مى‏فرماید «یا ایها النبى قل لازواجک و بناتک و نساءالمؤمنین یدنین علیهن من جلابیهن» اى پیامبر همسران و دخترانت و زنان مؤمنین را بگو که خویشتن را با] چادر یا مقنعه‏هاى بلند [فرو پوشند.
اما فلسفه حجاب:
اولا: چون ما درعقاید خویش براى وحى جایگاهى ویژه قائل هستیم آنچه را که از این طریق به ما برسد با منت مى‏پذیریم زیرا مى‏دانیم که خداوند جز به مصلحت بندگان خویش فرمان نمى‏راند. ثانیا: بسیارى از حکمت ها و فلسفه‏هاى حجاب امروزه روشن شده است:
الف) پوشش امرى غریزى و فطرى براى بشر است کاوش هاى باستان شناسى نشان مى‏دهد که از دیر زمان بشر در حد امکان نسبت به مساله پوشش اهتمام ورزیده است وهمه صاحبان ادیان نیز آن را سرلوحه عمل قرار داده‏اند.
ب) مستور بودن زیباییها و جذبه‏هاى جنسى زن و مرد آنها را از معرض دید و طمع ورزى شهوت پرستان هرزه محافظت مى‏کند و امنیت و بهداشت روانى جسمى آنان را تامین مى‏نماید.
ج) برهنگى راهبر به سوى بى‏بند و بارى و لجام گسیختگى جنسى است که عواقب شوم و زیانبارى دارد از جمله:
1- گسترش فساد و ناهنجارى هاى اجتماعى.
2- شیوع بیمارى‏هایى چون سفلیس سوزاک ایدز و.
3- سست شدن پیمان مقدس خانواده گسترش آمار طلاق و بالا گرفتن عقده‏هاى روحى در کودکان.
4- زیاد شدن فرزندان نامشروع.
اینها و ده‏ها مشکل اجتماعى دیگر عواقب شومى است که جهان غرب را سخت برآشفته و ستاره تمدنش را به افول مى‏کشاند تا آن جا که حتى فریاد متفکرین ماتریالیستى چون راسل را برآورده و جهان را سخت بر آنان تنگ کرده است. ولى مکتب گرانقدر اسلام در پرتو هدایت‏هاى نورانى‏اش همچون حجاب از اساس با این جریان ویرانگر به مبارزه برخاسته و حجاب را دژى استوار براى صیانت فرد وجامعه از آسیب‏هاى بیشمار قرار داده است. از همین روست که استعمارگران براى تخدیر جوانان در بند کشیدن آنان وگسترش اهداف ظالمانه خویش از بى‏حجابى و برهنگى به عنوان ابزارى قوى سود مى‏جویند.
به طور خلاصه: رعایت حجاب و پوشش، آثار زیر را به دنبال دارد:
1- آرامش روانى، 2- استحکام پیوند خانوادگى، 3- استوارى و فعال بودن بیشتر اجتماع، 4- حفظ ارزش و احترام زن.
چون زن هر اندازه متین تر و با وقارتر باشد و خود را در معرض نمایش براى مرد نگذارد، بر احترامش افزوده مى گردد و باید به این واقعیت عمیق اشاره کرد که: آلوده ترین پسران در هنگام ازدواج به دنبال پاک ترین دختران مى گردند.
براى آگاهى بیشتر ر. ک: «فلسفه حجاب»، شهید مرتضى‏مطهرى


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.