شنبه، 28 ارديبهشت 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

لطفا نحوه برخورد با افراد بی حجاب و مفسد را بیان کنید؟


پاسخ :
معضلات و ناهنجارى‏هاى اجتماعى باید ریشه‏یابى شده و راه‏حل مناسب براى آن‏ها ارائه شود. شکل‏گیرى یک آسیب و رخداد یک معضل، زمینه‏هاى خانوادگى، اجتماعى خاصى را مى‏طلبد و با یک برسى دقیق پى خواهیم برد که هر کس براى کارهاى حتّى خلاف، خود توجیه‏ها و دلیل‏هاى- اگر چه نادرست- دارد در واقع ابتدا باید دید یک معضل چرا به وجود آمده است و سپس بر اساس چرایى و علّت این آسیب، یک نسخه براى درمان آن داد و متأسفانه این کار علمى نشده و ما یک الگوى صحیح براى برنامه‏ریزى جهت ریشه‏یابى و پیشگیرى معضلات اجتماعى در دست نداریم. پس جداى از سایر شرایط (زمینه‏هاى خانوادگى، اجتماعى و شخصیتى) نمى‏توانیم به سراغ یک معضل اجتماعى برویم باید مراکز علمى مخصوصاً دانشگاه‏ها و حوزه‏هاى علمیّه، رسانه‏هاى ارتباط جمعى و مسئولین فرهنگى و تربیتى در مسائل درگیر شوند و مى‏بایست با یک دید علمى به مسائل و رخدادهاى اجتماعى نگریسته شود و راه‏کارها نیز مى‏بایست خارج از چارچوب «تحکّم» باشند تا کار پیشرفت نماید.
حال در برخود با معضلات و ناهنجارى‏هاى اجتماعى اصولى باید حفظ و مراعات شود تا اولًا وفاق و همبستگى اجتماعى حفظ شده و مردم خود را در سرنوشت افراد و جامعه مسئول بشناسند. از این رو روح و محتواى فرهنگ دینى ما از یک جهت بر پایه ارتباط، صمیمیت، تعاون، همدردى، خوش‏رویى و محبت استوار است و از سوى دیگر بر شناخت و رعایت حقوق و مسؤولیت‏هاى هر فرد تکیه دارد. بى‏تردید، داشتن اجتماعى سالم و متعالى، بدون پایبندى به این دو جهت امکان‏پذیر نیست. فرهنگ اسلامى، معیارهاى اخلاقى- انسانى و ضوابط حقوق پیشرفته‏اى دارد که در راه رسیدن به هدف یاد شده، مى‏توان از آن‏ها بهره جست.
همان طور که ذکر شد یکى از اهداف مهم دین وفاق و اتحاد ملى است. سرزنش، تعییر و عیبجویى چه در حضور و چه در غیاب با وفاق ملى و دینى سازگار نیست. لذا نتیجه مى‏گیریم: 1. جامعه باید با احترام متقابل زندگى کند. 2. افراد جامعه موظف‏اند با تعلیم و تربیت نگذراند کسى مبتلا و آلوده به فسادى شود. 3. اگر کسى غفلت کرد و خطائى مرتکب شد، راهکار تربیتى چنین فردى اول تنبّه (بیدارسازى)، دوّم غفلت‏زدایى و بعد موعظه مى‏باشد. موعظه آن است که واعظ، که خود از یک مقام علمى و عملى، روحى و معنوى برخوردار است جامعه و افراد را دگرگون سازد. 4. آن گاه اگر فرد خطاکار به صراط مستقیم بازنگشت نوبت به امر به معروف و نهى از منکر مى‏رسد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.