پرسش :
سبب تکرار جمله «مُصَدِّقاً لِّمَا بَیْنَ یَدَیْهِ من التوراة» در آیهٔ مبارکهٔ 46 سورۀ مائده چیست؟
پاسخ :
خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید: «و به دنبال آنها [پیامبران پیشین]، عیسى بن مریم را فرستادیم در حالیکه او کتاب تورات که پیش از او فرستاده شده بود را می پذیرفت و انجیل را به او دادیم که در آن، هدایت و نور بود و (این کتاب آسمانى نیز) تورات را، که قبل از آن بود، تصدیق میکرد و هدایت و موعظهاى براى پرهیزگاران بود».[1]
در این آیهٔ شریفه، عبارت «مُصَدِّقاً لِما بَیْنَ یَدَیْهِ مِنَ التَّوْراةِ» دو بار تکرار شده است که به معنای پذیرش هر آنچه در تورات اصلی بوده، میباشد، اما با این تفاوت که معناى آن در بخش اول این است که خود حضرت عیسی(ع)، حقّانیت تورات را گواهى و تصدیق می کرد، ولى بخش دوم به این نکته نظر دارد که کتاب انجیل نیز به حقانیت تورات گواهى میدهد، و آن را تصدیق میکند.[2] و سبب تکرار این فقره برای تأکید این مطلب است که، نه تنها عیسى بن مریم(ع)، تورات را تصدیق میکرد، بلکه انجیل کتاب آسمانى او نیز گواه صدق تورات بود.[3]
پی نوشت:
[1]. مائده، 46.
[2]. شیخ طوسى، محمد بن حسن، التبیان فى تفسیر القرآن، با مقدمه شیخ آقابزرگ تهرانى، تحقیق، قصیر عاملی، احمد، ج 3، ص 540، دار احیاء التراث العربى، بیروت، بی تا؛ نجفى خمینى، محمد جواد، تفسیر آسان، ج 4، ص 177، کتابفروشی اسلامیه، تهران، چاپ اول، 1398ق.
[3]. مکارم شیرازى، ناصر، تفسیر نمونه، ج 4، ص 397، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ اول، 1374ش.
منبع:islamquest.net
خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید: «و به دنبال آنها [پیامبران پیشین]، عیسى بن مریم را فرستادیم در حالیکه او کتاب تورات که پیش از او فرستاده شده بود را می پذیرفت و انجیل را به او دادیم که در آن، هدایت و نور بود و (این کتاب آسمانى نیز) تورات را، که قبل از آن بود، تصدیق میکرد و هدایت و موعظهاى براى پرهیزگاران بود».[1]
در این آیهٔ شریفه، عبارت «مُصَدِّقاً لِما بَیْنَ یَدَیْهِ مِنَ التَّوْراةِ» دو بار تکرار شده است که به معنای پذیرش هر آنچه در تورات اصلی بوده، میباشد، اما با این تفاوت که معناى آن در بخش اول این است که خود حضرت عیسی(ع)، حقّانیت تورات را گواهى و تصدیق می کرد، ولى بخش دوم به این نکته نظر دارد که کتاب انجیل نیز به حقانیت تورات گواهى میدهد، و آن را تصدیق میکند.[2] و سبب تکرار این فقره برای تأکید این مطلب است که، نه تنها عیسى بن مریم(ع)، تورات را تصدیق میکرد، بلکه انجیل کتاب آسمانى او نیز گواه صدق تورات بود.[3]
پی نوشت:
[1]. مائده، 46.
[2]. شیخ طوسى، محمد بن حسن، التبیان فى تفسیر القرآن، با مقدمه شیخ آقابزرگ تهرانى، تحقیق، قصیر عاملی، احمد، ج 3، ص 540، دار احیاء التراث العربى، بیروت، بی تا؛ نجفى خمینى، محمد جواد، تفسیر آسان، ج 4، ص 177، کتابفروشی اسلامیه، تهران، چاپ اول، 1398ق.
[3]. مکارم شیرازى، ناصر، تفسیر نمونه، ج 4، ص 397، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ اول، 1374ش.
منبع:islamquest.net