پرسش :
منظور از کتاب در آیه: \"إِذْ عَلَّمْتُکَ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَالتَّوْرَاةَ وَالإِنجِیلَ ......\"، چیست؟
پاسخ :
شرح پرسش:
سورۀ مائده آیه 110 می فرماید: \"إِذْ عَلَّمْتُکَ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَالتَّوْرَاةَ وَالإِنجِیلَ ......\"، منظور از \"کتاب\" در این آیه چیست؟
پاسخ :
در این که منظور از کتاب در آیه شریفه: "وَ إِذْ عَلَّمْتُکَ الْکِتابَ ..."،[1] چیست، مفسران احتمالات مختلفی داده اند که به برخی از آنها اشاره می شود
1. برخی می گویند: «الکتاب» کلمه عامى است که شامل تمام کتاب های آسمانی می شود. و ذکر تورات و انجیل بعد از کتاب تفصیل بعد از اجمال است.[2]
2. عده ای می گویند: مقصود از کتاب، نوشتن است: "وَ إِذْ عَلَّمْتُکَ الْکِتابَ"، یعنی یاد کن اى عیسى چون به تو صنعت نوشتن و خط آموختیم.[3]
3. گروهی معتقدند: بدیهی است که منظور از کتاب، همان دستورات شرعى و قوانینی است که در تورات آمده است.[4]
4. بعضی نیز برآنند که منظور از "کتاب" نبوت و مراد از "حکمت" ولایت است.[5]
پی نوشت:
[1] مائده، 110.
[2] مجمع البیان فی تفسیر القرآن، مترجمان، ج 7، ص 227، فراهانی، تهران، چاپ اول، 1360ش؛ طوسى، محمد بن حسن، التبیان فی تفسیر القرآن، ج 4، ص 55، دار احیاء التراث العربى، بیروت.
[3] شریف لاهیجى، محمد بن على، تفسیر شریف لاهیجی، ج 1، ص 723؛ دفتر نشر داد، تهران، 1373 ش؛ ترجمه تفسیر جوامع الجامع، مترجمان، ج 1، ص 361، بنیاد پژوهشهاى اسلامى آستان قدس رضوى، مشهد، 1377 ش؛ التبیان فی تفسیر القرآن، ج 4، ص 55.
[4] مدرسی، سید محمد تقی، من هدى القرآن، ج 2، ص 495، دار محبى الحسین، تهران، چاپ اول، 1419 ق؛ تفسیر هدایت، مترجمان، ج 2، ص 422، بنیاد پژوهشهاى اسلامى آستان قدس رضوى، مشهد، چاپ اول، 1377 ش.
[5] تفسیر بیان السعادة فی مقامات العبادة، ترجمه، خانى، رضا، ریاضی، حشمت الله، ج 2، ص 118، مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه پیام نور، تهران، 1372 ش.
منبع:islamquest.net
شرح پرسش:
سورۀ مائده آیه 110 می فرماید: \"إِذْ عَلَّمْتُکَ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَالتَّوْرَاةَ وَالإِنجِیلَ ......\"، منظور از \"کتاب\" در این آیه چیست؟
پاسخ :
در این که منظور از کتاب در آیه شریفه: "وَ إِذْ عَلَّمْتُکَ الْکِتابَ ..."،[1] چیست، مفسران احتمالات مختلفی داده اند که به برخی از آنها اشاره می شود
1. برخی می گویند: «الکتاب» کلمه عامى است که شامل تمام کتاب های آسمانی می شود. و ذکر تورات و انجیل بعد از کتاب تفصیل بعد از اجمال است.[2]
2. عده ای می گویند: مقصود از کتاب، نوشتن است: "وَ إِذْ عَلَّمْتُکَ الْکِتابَ"، یعنی یاد کن اى عیسى چون به تو صنعت نوشتن و خط آموختیم.[3]
3. گروهی معتقدند: بدیهی است که منظور از کتاب، همان دستورات شرعى و قوانینی است که در تورات آمده است.[4]
4. بعضی نیز برآنند که منظور از "کتاب" نبوت و مراد از "حکمت" ولایت است.[5]
پی نوشت:
[1] مائده، 110.
[2] مجمع البیان فی تفسیر القرآن، مترجمان، ج 7، ص 227، فراهانی، تهران، چاپ اول، 1360ش؛ طوسى، محمد بن حسن، التبیان فی تفسیر القرآن، ج 4، ص 55، دار احیاء التراث العربى، بیروت.
[3] شریف لاهیجى، محمد بن على، تفسیر شریف لاهیجی، ج 1، ص 723؛ دفتر نشر داد، تهران، 1373 ش؛ ترجمه تفسیر جوامع الجامع، مترجمان، ج 1، ص 361، بنیاد پژوهشهاى اسلامى آستان قدس رضوى، مشهد، 1377 ش؛ التبیان فی تفسیر القرآن، ج 4، ص 55.
[4] مدرسی، سید محمد تقی، من هدى القرآن، ج 2، ص 495، دار محبى الحسین، تهران، چاپ اول، 1419 ق؛ تفسیر هدایت، مترجمان، ج 2، ص 422، بنیاد پژوهشهاى اسلامى آستان قدس رضوى، مشهد، چاپ اول، 1377 ش.
[5] تفسیر بیان السعادة فی مقامات العبادة، ترجمه، خانى، رضا، ریاضی، حشمت الله، ج 2، ص 118، مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه پیام نور، تهران، 1372 ش.
منبع:islamquest.net