سه‌شنبه، 7 خرداد 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

با توجه به این که خداوند دیده نمی شود، منظور از « لَّمَحْجُوبُونَ» در سوره مطفّفین چیست؟


پاسخ :
شرح پرسش:
با توجه به این که خداوند دیده نمی شود، آیه 15 از سوره مطفّفین «کَلَّا إِنَّهُمْ عَن رَّبِّهِمْ یَوْمَئِذٍ لَّمَحْجُوبُونَ» را چگونه تفسیر می کنید؟

پاسخ:
استعمال لغت «حجاب» لزوماً به معنای مادّی آن نیست؛ زیرا با توجّه به ادلّه عقلی و نقلی نمی توانیم خداوند را مادّی بدانیم. [1] از این رو، استعمال واژه «حجاب» در آیه شریفه معنای مادّی ندارد. همان طور که در آیات دیگری نیز واژه حجاب به کار رفته که معنای مادّی آن منظور نیست: «وَ إِذَا قَرَأْتَ الْقُرْءَانَ جَعَلْنَا بَیْنَکَ وَ بَینْ‏َ الَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ بِالاَخِرَةِ حِجَابًا مَّسْتُورًا»؛ [2] یعنی، «و هنگامى که قرآن مى‏ خوانى، میان تو و آنها که به آخرت ایمان نمى ‏آورند، حجاب ناپیدایى قرار مى‏دهیم‏».
در آیه مورد پرسش، مفسّران کلمه «محجوب» را به «محروم» تفسیر کرده اند، [3] به این بیان: آنان از رحمت، کرامت، احسان و قرب پروردگار محروم می شوند. [4] پس، مادّیت از آن استفاده نمی شود.
در نهایت ترجمه آیه این گونه است: «چنین نیست (که مى‏ پندارند)، آنها در آن روز از (رحمت و کرم) پروردگارشان محجوب و محرومند». [5]
پی نوشت:
[1] http://islamquest.net/fa/archive/question/1330 ؛
http://islamquest.net/fa/archive/question/2359.
[2] . اسراء، 45.
[3] http://islamquest.net/fa/archive/question/6928 .
[4] . طبرسى، فضل بن حسن، ‏ مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج‏10، ص 689، ناصر خسرو ، تهران‏، 1372 ش؛ حسینى همدانى، سید محمد حسین، انوار درخشان، ج 18، ص 44، نشر کتابفروشى لطفی، تهران، چاپ اول، 1404ق؛ مکارم شیرازى، ناصر، تفسیر نمونه، ج 26، ص 263،دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ اول، 1374ش.
[5] . مطفّفین، 15، ترجمه الهی قمشه ای.
منبع:islamquest.net


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.