سه‌شنبه، 7 خرداد 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

آیا آیه "کفی الله المؤمنین القتال"، درباره حضرت علی (ع) است؟


پاسخ :
شرح پرسش:
1- آیا آیه "کفی الله المومنین القتال"، درباره حضرت علی (ع) است؟ 2- آیا آیه "قل الحق من ربکم" درباره علی (ع) و "فمن شاء فلیؤمن و من شاء فلیکفر انا اعتدنا للظالمین" درباره ستمگران به حقوق آل پیامبر است؟

پاسخ :
1. در مورد آیه: "... وَ کَفَى اللَّهُ الْمُؤْمِنینَ الْقِتال...‏"،[1] مفسران شیعه و بسیاری از مفسران اهل سنت معتقدند که در شأن امام علی (ع) نازل شده است. ابن شهر آشوب از دانشمندان امامیه در تفسیر این آیه از قول امام صادق (ع) چنین نقل کرده است: در جنگ خندق خداوند به سبب کارزار علی (ع) کفایت مؤمنان را نموده است.[2]برای اطلاع بیشتر درباره شأن نزول این آیه به تفاسیر، از جمله مجمع البیان،[3] البرهان فی تفسیر القرآن،[4] تأویل الآیات الظاهرة،[5] و ... مراجعه نمایید.
برخی از مفسران اهل سنت نیز که شأن نزول آیه را درباره امیر مؤمنان (ع) می دانند؛ این افراد هستند: ابن ابی حاتم در تفسیر القرآن العظیم،[6] آلوسی در روح المعانی،[7] و ..
2. آیه "وَ قُلِ الْحَقُّ مِنْ رَبِّکُمْ فَمَنْ شاءَ فَلْیُؤْمِنْ وَ مَنْ شاءَ فَلْیَکْفُرْ إِنَّا أَعْتَدْنا لِلظَّالِمینَ ناراً أَحاطَ بِهِمْ ...وَ ساءَتْ مُرْتَفَقا"،[8] نیز در شأن حضرت علی (ع) نازل شده است.
کلینی (ره) در کتاب کافی چنین نقل می کند: امام باقر (ع) فرمود: "... وَ قُلِ الْحَقُّ مِنْ رَبِّکُمْ"، مراد از حق، ولایت علی (ع) است. "فَمَنْ شاءَ فَلْیُؤْمِنْ وَ مَنْ شاءَ فَلْیَکْفُرْ إِنَّا أَعْتَدْنا لِلظَّالِمِینَ..."، مراد از ظالمان در آیه ستمگران به حقوق اهل بیت (ع) می باشند.[9]
پی نوشت:
[1] احزاب، 25.
[2] ابن شهر آشوب مازندرانی، محمد، مناقب آل ابی طالب (ع)، ج 3، ص 134، مؤسسه انتشارات علامه، قم، 1379 ق.
[3] طبرسى، فضل بن حسن، مجمع البیان فى تفسیر القرآن،‏ ج 8، ص 538، ناصر خسرو، تهران‏، 1372ش. ‏
[4] بحرانى، سید هاشم‏، البرهان فى تفسیر القرآن، ج 4، ص 433، بنیاد بعثت‏، تهران، ‏1416 ق.‏
[5] حسینى استرآبادى، سید شرف الدین على، تأویل الآیات الظاهرة، ص 443، دفتر انتشارات اسلامى، قم‏، 1409 ق.‏
[6] ابن ابى حاتم، عبدالرحمن بن محمد، تفسیر القرآن العظیم، ج 9، ص 3126، مکتبة نزار مصطفى الباز، عربستان سعودى، 1419 ق.‏
[7] آلوسی، سید محمود، روح المعانى فى تفسیر القرآن العظیم‏، ج 11، ص 171، دارالکتب العلمیه، بیروت، 1415 ق‏.
[8] کهف، 29.
[9] کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج 1، ص 424، ح 64، دار الکتب الإسلامیة، تهران، 1365ش.
منبع:islamquest.net


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
از محبت تا معرفت: سفری در دنیای معنویت
از محبت تا معرفت: سفری در دنیای معنویت
گل اول شباب الاهلی به النصر توسط سردار آزمون
play_arrow
گل اول شباب الاهلی به النصر توسط سردار آزمون
واکنش جدید نتانیاهو پس از بیانیه یحیی سریع: اقدامات یمن تهدیدی برای نظم جهانی است
play_arrow
واکنش جدید نتانیاهو پس از بیانیه یحیی سریع: اقدامات یمن تهدیدی برای نظم جهانی است
اتفاقاتی در ۱۴۰۰ سال قبل افتاده و گروهی آمدند تا انتقام ۱۴۰۰ سال قبل را از ما مردم شام بگیرند!
play_arrow
اتفاقاتی در ۱۴۰۰ سال قبل افتاده و گروهی آمدند تا انتقام ۱۴۰۰ سال قبل را از ما مردم شام بگیرند!
به رگبار بستن مناره یک مسجد در حال اذان توسط نظامیان اسرائیل
play_arrow
به رگبار بستن مناره یک مسجد در حال اذان توسط نظامیان اسرائیل
تماشای این ۲ گل زیبا در فوتبال زنان را از دست ندهید
play_arrow
تماشای این ۲ گل زیبا در فوتبال زنان را از دست ندهید
اظهارات ضدایرانی مشاور امنیت ملی ترامپ
play_arrow
اظهارات ضدایرانی مشاور امنیت ملی ترامپ
مداحی؛ رسانه تمام‌عیار تبیین
play_arrow
مداحی؛ رسانه تمام‌عیار تبیین
به آتش کشیدن درخت کریسمس در سوریه توسط تحریرالشام
play_arrow
به آتش کشیدن درخت کریسمس در سوریه توسط تحریرالشام
نمای شرکت تسلیحاتی حامی "اسرائیل" قرمز شد
play_arrow
نمای شرکت تسلیحاتی حامی "اسرائیل" قرمز شد
سخنگوی دولت: شاهد کاهش خاموشی‌ها خواهیم بود
play_arrow
سخنگوی دولت: شاهد کاهش خاموشی‌ها خواهیم بود
آمادگی ایران برای بازگشای سفارت در سوریه
play_arrow
آمادگی ایران برای بازگشای سفارت در سوریه
نگاهی به بهترین هتل شیراز از دید کاربران
نگاهی به بهترین هتل شیراز از دید کاربران
تعاریف حدادیان از شناخت رهبر انقلاب از مداحی و هنر
play_arrow
تعاریف حدادیان از شناخت رهبر انقلاب از مداحی و هنر
مهاجرانی: ساعت‌کاری ادارات از ساعت ۸ تا ۱۴ به صورت شناور شد
play_arrow
مهاجرانی: ساعت‌کاری ادارات از ساعت ۸ تا ۱۴ به صورت شناور شد