سه‌شنبه، 18 تير 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

روش برخورد با همسر بی مهر و محبت چیست؟


پاسخ :
آیه ی شریفه ی «وَلَنْ تَسْتَطِیعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَیْنَ النِّسَاءِ، وَلَوْ حَرَصْتُمْ فَلاَ تَمِیلُوا کُلَّ الْمَیْلِ، فَتَذَرُوهَا کَالْمُعَلَّقَةِ، وَإِنْ تُصْلِحُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ کَانَ غَفُورا رَحِیما» براى مردانى است که چند همسر دارند. البته این آیه با تنقیح و تحلیل مناط براى مردان تک همسر نیز رهنمون دارد. مردان تک‏ همسر نیز ممکن است همانند مردان چند همسر که نسبت به زن گذشته‏ ى خود بى‏ میل مى‏ شوند نسبت به تنها همسر خود به صورت کلى بى‏ میل شوند و او را مانند زنان سرگشته رها کنند. زن «کَالْمُعَلَّقَةِ» زنى است که مى‏ داند مردش وى را دوست ندارد. مردى که در رفتار و عمل و یا در گفتار به همسرش مى ‏فهماند تمایل چندانى به او ندارد، در واقع او را «کَالْمُعَلَّقَةِ»نموده است.
قرآن کریم این بى ‏میلى و دوست نداشتن را به «الْمُعَلَّقَةِ» تعبیر آورده است. این زن نه طلاق داده مى ‏شود و نه شوهرش او را دوست دارد و زندگى سرد و خاموشى دارد و علاقه و صمیمیت و ارتباط خوبى با شوهر خود ندارد و زن و شوهر بدون هیچ ‏گونه تمایل و وابستگى روحى و روانى نسبت به یک‏دیگر تنها زیر یک سقف زندگى مى‏ گذرانند؛ به ‏گونه ‏اى که اگر در کنار هم نباشند براى آنان مهم نیست و مشکلى پیش نمى‏ آید، بلکه دورى آنان در بسیارى از کارها براى آن دو راحت‏ تر است.
در این گونه موارد، اگر توصیه ‏هاى کارشناسى نتیجه ندهد، تنها طلاق است که نسخه‏ ى درمان و کارگشاست. توجه به این احکام، رفقى و نرم بودن دین اسلام و ملکوت و صفاى بسیار قرآن کریم را مى ‏رساند که دقیق‏ ترین مسایل خانوادگى را با راه‏ حل مدرن و علمى که دارد بیان کرده است.
قرآن کریم در این گونه موارد مى‏ فرماید: «وَإِنْ یَتَفَرَّقَا یُغْنِ اللَّهُ کُلّا مِنْ سَعَتِهِ وَکَانَ اللَّهُ وَاسِعا حَکِیما». طلاق آنان سبب مى ‏شود خداوند در زندگى آن دو وسعت و گشایش به وجود آورد و هر دو را بى ‏نیاز کند؛ چرا که زن شوهرى مناسب و مرد نیز زنى متناسب با خود مى‏ یابد که رابطه ‏ى مودتى خوبى با او داشته باشد و هر دو هم‏دیگر را دوست بدارند.
خداوند در ارایه این راه‏کار خود را حکیم معرفى مى ‏نماید و به این معناست که این پیشنهاد حکیمانه است و زن و شو هر نباید نگران اینده باشند؛ چرا که: «یُغْنِ اللَّهُ کُلّا مِنْ سَعَتِه»، بلکه از «حَکِیما» فهمیده مى‏ شود خداوند حکیم با این کار هر دو را بى ‏نیاز مى‏ کند و زندگى بعدى آن‏ها را محکم ‏تر مى ‏نماید.
منبع: پایگاه حضرت آیت الله العظمی نکونام (دامت برکاته)


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما