دوشنبه، 21 مرداد 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

مواد لازم و طرز تهیه ماکارونی را توضیح دهید.


پاسخ :
مواد لازم برای ۴ نفر:
ماکارونی ---------------------------------- یک بسته 500 گرمی
مخلوط گوشت چرخ کرده و سویا --------- 200 گرم
قارچ --------------------------------------- 5-6 عدد
فلفل دلمه ای ---------------------------- یک عدد کوچک
پیاز ---------------------------------------- 2 عدد متوسط
گوجه فرنگی ------------------------- 4-5 عدد ( یا دوقاشق غذا خوری رب گوجه )
سبزی معطر* ( به دلخواه ) -------------- یک فنجان خرد شده

طرز تهیه :
سویا خیس شده و گوشت چرخ کرده را همراه یک عدد پیاز با هم میکس کنید تا یکدست شوند .
یک عدد پیاز را خرد کنید و در روغن سرخ کنید وقتی پیاز طلایی شد ، مخلوط گوشت و سویا را به آن اضافه کنید تا آب آن کشیده شود . بعد کمی نمک و زرد چوبه اضافه کنید و هم بزنید .
گوجه ها را میکس کنید و نیمی از آن را در این مرحله به مواد اضافه کنید . قارچ را جدا گانه با حرارت زیاد سرخ کنید و به مواد بیفزائید . فلفل دلمه را نگینی خرد کنید و در تابه بریزید . در صورت تمایل به استفاده از سبزی معطر در این مرحله سبزی را اضافه کنید و در آخر کار باقیمانده گوجه های میکس شده را به مواد بیفزائید نمک و ادویه را اندازه کنید و درب ظرف را بگذارید تا مواد با حرارت ملایم برای 15 دقیقه بپزند و آب اضافه آنها کشیده شود . ( این مخلوط سس ماکارونی نام دارد )
در قابلمه مناسبی تا دوسوم آب بریزید و یک قاشق چایخوری نمک و زرد چوبه و کمی روغن مایع . صبر کنید تا آب جوش بیاید . بعد ماکارونی ها را از وسط بشکنید و داخل ظرف بریزید . حدود 5-10 دقیقه بعد آب کش کنید . * *
بعد از آبکش کردن ماکارونی ها مقداری آب سرد روی آنها باز کنید تا حرارت داخل ماکارونی ها باعث خمیر شدن آنها موقع دم کردن غذا نشود .
کف ظرف را کمی روغن بریزید و برای ته دیگ به دلخواه نان لواش یا سیب زمینی ورقه شده بچینید .
پیشنهاد من این است که ماکارونی را جدا دم کنید و موقع سرو سس آماده را با آن مخلوط کنید و در ظرف مناسب سرو کنید . ولی معمولا ماکارونی را لایه لایه در قابلمه میریزند و لابه لای آن را با سس پر میکنند . این روش در نگاه اول به طعم و رنگ غذا کمک میکند ولی تجربه من چیز دیگری میگوید !!!
در هر حال به هر روشی که مایل بودید ماکارونی را دم کنید فقط توجه داشته باشید اگر از روش معمولی استفاده کردید لایه آخر را با ماکارونی پر کنید تا مواد خشک نشوند .
حدودا نیم ساعت تا چهل و پنج دقیقه زمان لازم است تا این مقدار ماکارونی دم بکشید .
* منظور از سبزی معطر ترخان ، مزره ، نعناع ، جعفری ، گشنیز و کمی شوید است.
** زمان آب کش کردن ماکارونی بستگی به نوع و مقدار ماکارونی دارد . معمولا وقتی ماکارونی در حدی نرم شده باشد که با فشار دست بتوان آن را له کرد ( البته نه خیلی هم راحت !‌ ) موقع آب کش کردن ماکارونی است . اگر حواستان نبود و ماکارونی بیش از حد در آب جوشید ، حتما از روش پیشنهادی من برای دم کردن ماکارونی استفاده کنید و مدت زمان دم کشیدن را کاهش دهید . و برعکس اگر ماکارونی کم جوشیده بود وقتی آن را در قابلمه ریختید برای دم کردن، یک استکان آب جوش + روغن داغ روی آن بریزید و مدت زمان بیشتری برای دم کشیدن آن در نظر بگیرید .
مواد لازم برای درست کردن سس ماکارونی بسته به ذائقه افراد بسیار متنوع است . شما میتوانید از انواع سبزی جات در این سس استفاده کنید . سیب زمینی خرد شده ، کدو خرد شده ، ... یا حتی از سوسیس یا مرغ خرد شده به جای گوشت چرخ کرده . و انواع ادویه مثل دارچین ، سماق و ...
این روش پخت اصلی ماکارونی است و مواد و مقدار آنها کاملا به ذائقه شما بستگی دارد .
نکته :
1- حتما صبر کنید تا آب کاملا بجوشد بعد ماکارونی را در آن بریزید و با حرارت زیاد ماکارونی را بجوشانید تا خمیر نشود .
2- ماکارونی ایتالیایی : در این روش اصلا ماکارونی را دم نمیکنند . مدت زمان جوشیدن ماکارونی به اندازه ایست که ماکارونی کاملا نرم شده باشد و بعد از آبکش کردن آن را با سس مخصوص مخلوط میکنند و در ظرف مناسب سرو میکنند . در ایتالیا تنوع سس ماکارونی بسیار زیاد است . و انواع غذا با ماکارونی جزو غذاهای اصلی این کشور محسوب میشود .
3- سعی کنید موقع استفاده از گوشت چرخ کرده حتما آن را با مقدار مساوی سویا مخلوط کنید . سویا علاوه بر سایر خصوصیات مثبتی که دارد ، تاثیر قابل توجهی در خنثی کردن کلسترول منفی گوشت نیز دارد و به هضم غذا بسیار کمک میکند .
4- قارچ را حتما در ظرف جداگانه با حرارت زیاد و ترجیحا با کره سرخ کنید و موقع سرخ شدن چند قطره آب لیموی تازه روی آن بچکانید تا رنگ قارچ سیاه نشود .
5- این غذا حاوی مقدار زیادی نشاسته و کلسترول است . در مصرف آن زیاده روی نشود بهتر است .
6- موقع دم کردن هر غذایی بهتر است هنگامی که برنج یا ماکارونی یا ... را در ظرف ریختید کمی شعله را زیاد کنید تا مواد بخار کنند و بعد دم کنی را روی ظرف بگذارید و شعله را ملایم کنید .
7- معمولا ماکارونی را با سس قرمز میل میکنند ولی بعضی ها با انواع پنیر ! من به شخصه تمایلی به تجربه این مورد ندارم ! ولی شما امتحان کنید شاید باب میلتان بود !


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.