شنبه، 26 مرداد 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

مواد لازم و طرز تهیه کباب ماهی سنگسر را توضیح دهید.


پاسخ :
مواد لازم برای 4 نفر :
ماهی سنگسر -------------------------------- 5-6 تکه 100 گرمی پاک شده
گوجه فرنگی ----------------------------------- 8- 10 عدد متوسط
سیر -------------------------------------------- 10 حبه
روغن زیتون ------------------------------------ 3 قاشق غذا خوری
جعفری تازه ساطوری شده -------------------- یک استکان
شوید ، ریحان و نعناع خشک ------------------ روی هم 1 قاشق غذا خوری
نمک ، فلفل ، آویشن -------------------------- روی هم 1 قاشق غذا خوری
آبلیمو ------------------------------------------ نصف استکان
زعفران دم کرده -------------------------------- 2 قاشق غذا خوری
کره --------------------------------------------- 25 گرم

طرز تهیه سس ها :
1- سس اولیه برای مزه دار کردن ماهی :
گوجه فرنگی و سیر را میکس کنید تا کاملا یک دست شود و به ترتیب روغن زیتون ، سبزی های خشک، نیمی از آبلیمو ، نیمی از زعفران ، نمک و فلفل و آویشن را به مخلوط اضافه کنید و دوباره مواد را میکس کنید . بعد جعفری را به سس اضافه کنید و با چنگال سس را هم بزنید تا مواد مخلوط شوند .
از این مخلوط به اندازه یک استکان بردارید و کنار بگذارید .
در یک ظرف لبه دار نسبتا گود تکه های ماهی سنگسر را بچینید و سس آماده را روی آنها بریزید . طوری که تمام سطح ماهی درون سس باشد روی ظرف را یک کیسه تمیز بکشید و بگذارید دو ساعت در یخچال بماند تا کاملا مزه دار شود .
- سس دوم برای جلوگیری از خشک شدن ماهی هنگام کباب کردن :
در یک کاسه ، کره را که قبلا به دمای محیط رسیده است به طریقه بن ماری آب کنید و باقیمانده زعفران را با آن مخلوط کنید و با آبلیمو خوب هم بزنید . ( این مخلوط هنگام کباب کردن ماهی برای جلوگیری از خشک شدن آن استفاده میشود )
3 - سس سوم هنگام سرو غذا :
همان یک استکان که از سس اول جدا کرده بودید !

روش کباب کردن ماهی :
اگر خواستید غذا را همراه پلو سرو کنید طی زمان مزه دار شدن ماهی فرصت مناسبی است تا پلو را آماده کنید . معمولا انواع ماهی با سبزی پلو سرو میشوند.
بعد از اینکه ماهی ها مزه دار شدند ، آنها را از داخل سس بیرون بیاورید و بدون اینکه آنها را بشوئید روی آنها را تمیز کنید تا سس روی آنها باعث سوختن و خام ماندن گوشت ماهی نشود .
اگر ماهی را روی آتش کباب میکنید تکه ها را داخل توری مخصوص کباب کردن ماهی بگذارید و روی آتش کباب کنید .
ولی بهتر است از انواع کباب پز برقی ( یا گازی ) برای تهیه این نوع کباب استفاده کنید تا مطمئن شوید ماهی ها ( در واقع کباب ها ) کاملا مغز پخت شده اند .
برای این روش بهتر است کباب پز را نیم ساعت قبل از شروع به کباب کردن ماهی ها روشن کنید و بگذارید تا کاملا داغ شود . بعد ماهی ها را روی آن بچینید .
با استفاده از این روش حدود یک ساعت زمان کافی است تا هر دو روی ماهی کاملا برشته شود .
هنگام کباب شدن ماهی ، با یک قلموی تمیز ، چند بار روی ماهی ها را با سس شماره 2 پوشش دهید تا ماهی ها هنگام کباب شدن خشک نشوند . {هر وقت احساس کردید که ماهی هنوز نپخته ولی پوست روی آن در حال زیادی برشته شدن ( سوختن ) است این کار را انجام دهید }
منتظر نمانید تا یک روی کباب کاملا برشته شود و بعد ماهی را برگردانید . هر چند دقیقه یک بار ماهی را برگردانید تا کباب کاملا مغز پخت شود . این به دلیل لطافت گوشت ماهی است و چربی و رطوبت کمی که دارد . اگر صبر کنید تا یک روی ماهی کاملا برشته شود و بعد آن را برگردانید رطوبت ماهی کاملا کشیده میشود و ماهی خشک میشود ولی مغز آن خام میماند .
بعد از کباب شدن ماهی ها پلو را در ظرف مناسب بکشید و کباب ها را روی آن بچینید و همراه سس شماره 3 سرو کنید .
میتوانید این کباب را بدون پلو هم میل کنید .
بهتر است هنگام طبخ ماهی ( به هر روشی ) پوست ماهی را از آن جدا نکنید . به دلیل اینکه پوست ماهی نوعی محافظ برای گوشت لطیف آن است و از سوختن زود هنگام و خام ماندن گوشت آن جلو گیری میکند .
از این روش میتوانید برای کباب کردن انواع مختلف ماهی نیز استفاده کنید . ماهی هایی که به طور معمول برای کباب کردن استفاده میشوند شامل ماهی شیر ، اوزون برون و قزل آلا است . البته روشهای مختلفی برای کباب کردن ماهی وجود دارد . ولی خوب این روش نیز در کنار سایر روشها میتواند به عنوان تنوع ، در برنامه غذایی شما جایی داشته باشد .
طعم این کباب یک طعم بسیار خاص و جدید است که به دلیل استفاده از سیر و انواع سبزی معطر بسیار سلیقه ای است . در ضمن سبک تهیه این کباب نیز از اختراعات شخص خاله خانم است !
در نتیجه بهتر است قبل از تهیه این خوراک، به این نکته توجه کنید که ممکن است بعضی از افراد خانواده این طعم جدید را نپسندند .


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.