پرسش :
در مواردى که حاصل حاملگى، به وجود آمدن جنین داراى نقص یا بیمارى ژنتیکى است، آیا مى توان زن یا مرد را عقیم کرد؟
پاسخ :
آیات عظام امام، بهجت، صافى، فاضل، نورى، وحید: خیر، عقیم کردن جایز نیست1.
آیه اللّه تبریزى: اگر این کار باعث زیان جدى (مانند قطع عضو) شود و یا نگاه و لمس حرام را به دنبال داشته باشد، حرام است و در غیر این صورت، بنا بر احتیاط واجب جایز نیست2.
آیات عظام سیستانى و مکارم: در فرض یاد شده، عقیم کردن اشکال ندارد3.
آیه اللّه خامنه اى: اگر این کار به انگیزه [و ]غرض عقلایى انجام گیرد و زیان جدى (مانند قطع عضو) نیز در بر نداشته باشد و باعث نگاه یا لمس حرام نشود، اشکال ندارد4.
پی نوشت:
1. امام، استفتاءات، ج 3، جلوگیرى از باردارى، س 22 ؛ بهجت، احکام پزشکى، ص 40 ؛ نورى، استفتاءات، ج1، س 961 ؛ فاضل، جامع المسائل، ج 2، س 1320 و دفتر: صافى و وحید.
2. تبریزى، صراط النجاة، ج 5، س 995 و ج 9، س 914 و 915.
3. سیستانى، توضیح المسائل، احکام کنترل جمعیت، م 72 ؛ مکارم، استفتاءات، ج 1، س 1519.
4. خامنه اى، اجوبه الاستفتاءات، س 1254 و 1256.
منبع: www.porseman.org
آیات عظام امام، بهجت، صافى، فاضل، نورى، وحید: خیر، عقیم کردن جایز نیست1.
آیه اللّه تبریزى: اگر این کار باعث زیان جدى (مانند قطع عضو) شود و یا نگاه و لمس حرام را به دنبال داشته باشد، حرام است و در غیر این صورت، بنا بر احتیاط واجب جایز نیست2.
آیات عظام سیستانى و مکارم: در فرض یاد شده، عقیم کردن اشکال ندارد3.
آیه اللّه خامنه اى: اگر این کار به انگیزه [و ]غرض عقلایى انجام گیرد و زیان جدى (مانند قطع عضو) نیز در بر نداشته باشد و باعث نگاه یا لمس حرام نشود، اشکال ندارد4.
پی نوشت:
1. امام، استفتاءات، ج 3، جلوگیرى از باردارى، س 22 ؛ بهجت، احکام پزشکى، ص 40 ؛ نورى، استفتاءات، ج1، س 961 ؛ فاضل، جامع المسائل، ج 2، س 1320 و دفتر: صافى و وحید.
2. تبریزى، صراط النجاة، ج 5، س 995 و ج 9، س 914 و 915.
3. سیستانى، توضیح المسائل، احکام کنترل جمعیت، م 72 ؛ مکارم، استفتاءات، ج 1، س 1519.
4. خامنه اى، اجوبه الاستفتاءات، س 1254 و 1256.
منبع: www.porseman.org