دوشنبه، 29 مهر 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

آیا به طلا و زیورآلات زنانه ـ که زن از درآمد شخصى تهیه کرده و خود را با آن زینت مى کند ـ بعد از فروختن، خمس تعلق مى گیرد؟


پاسخ :
امام: اگر در همان سال (سال خرید) فروخته شود. چنانچه پول آن تا سر سال خمسى زیاد بیاید، باید خمس آن را بپردازد و اگر بعد از آن سال بفروشد، باید فورا خمس آن را بدهد 1.
آیه اللّه بهجت: چنانچه پول فروش تا سر سال خمسى زیاد بیاید، بنابر احتیاط واجب خمس دارد 2.
آیه اللّه تبریزى: مقدار تفاوت قیمت خرید و قیمت فروش، جزء درآمد سال شمرده مى شود و چنانچه تا سر سال خمسى زیاد بیاید، باید خمس آن را بپردازد 3.
آیه اللّه فاضل: اگر در همان سال (سال خرید) فروخته شود، چنانچه پول آن تا سر سال خمسى زیاد بیاید، باید خمس آن را بپردازد و اگر بعد از آن سال بفروشد ـ به مقدار تفاوت قیمت خرید و قیمت فروش ـ جزء درآمد سال شمرده مى شود و چنانچه تا سر سال خمسى زیاد بیاید، باید خمس آن را بدهد 4.
آیه اللّه خامنه اى: اگر وسایل مورد نیاز در همان سال خرید فروخته شود، به پول فروش آن خمس تعلق مى گیرد؛ ولى اگر بعد از گذشت سال خمسى بفروشد، به آن خمس تعلق نمى گیرد 5.
آیات عظام سیستانى و صافى: اگر در همان سال (سال خرید) فروخته شود، چنانچه پول آن تا سر سال خمسى زیاد، بیاید بنابر احتیاط واجب، خمس آن را بپردازد و اگر بعد از آن سال بفروشد، ـ به مقدار تفاوت قیمت خرید و قیمت فروش ـ جزء درآمد سال شمرده مى شود و چنانچه تا سر سال خمسى زیاد بیاید، باید خمس آن را بدهد 6.
آیه اللّه مکارم: پول فروش آن در هر حال خمس ندارد 7.
آیه اللّه نورى: اگر در همان سال (سال خرید) فروخته شود، چنانچه پول آن تا سر سال خمسى زیاد بیاید، باید خمس آن را بپردازد و اگر بعد از آن سال بفروشد، پول آن خمس ندارد 8.
آیه اللّه وحید: مقدار تفاوت قیمت خرید و قیمت فروش، جزء درآمد سال شمرده مى شود و چنانچه تا سر سال خمسى زیاد بیاید، بنابر احتیاط واجب خمس آن را بدهد 9.
پی نوشت :
1. امام، استفتائات، ج 1، س 33، 72، 173.
2. دفتر: بهجت.
3. تبریزى، استفتائات، س 841.
4. فاضل، جامع المسائل، ج 2، س 485 و التعلیقات على العروة الوثقى، ج 2، م 67.
5. خامنه اى، اجوبة، س 889 و 986 .
6. سیستانى، توضیح المسائل، م 1751؛ صافى، جامع الاحکام، ج 1، س 625 و 710 و 714 و توضیح المسائل، م 1790 و 1779.
7. مکارم، استفتائات، ج 1، س 314.
8. نورى، استفتائات، ج 1، س 263 و توضیح المسائل، م 1777.
9. وحید، توضیح المسائل، م 1778.
منبع: www.porseman.org


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.