سه‌شنبه، 30 مهر 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

چگونه ما با اینکه قیامت را ندیده ایم، در مورد آن صحبت می کنیم؟


پاسخ :
ما درباره خیلى از مسائل، سخن میگوییم؛ در حالى که آنها را مشاهده نکرده و با ابزار حسّى، به شناختشان نایل نشده ایم. حتى مسئله خداشناسى ـ که مهم تر و اصلیتر از مسئله فرجام شناسى و قیامت است ـ از جمله مسائلى است که بدون رؤیت حسّى خداوند، درباره اش گفت و گو می کنیم. پس آیا این همه مباحث درباره خدا، بیهوده و لغو است؟ اگر شناخت، تنها در «شناخت حسى»، و ابزار شناخت تنها در «ابزار حسى» محدود و منحصر بود؛ میتوانستیم بگوییم که چون ما قیامت را با ابزار حسّى ندیده ایم، سخن از چند و چون و اثبات و کم و کیف آن لغو است و اصلاً قیامت، یک توهّم باطل و ساخته خیال است!
اما در «معرفت شناسى»، اثبات شده است که «شناخت» تنها در حس و ابزار حسّى منحصر نیست؛ بلکه معرفت حضورى و رؤیت قلبى و نیز شناخت عقلى داریم که با ابزارهاى خود، ما را به مسائلى فراحسّى و فراطبیعى رهنمون میسازند. مسئله قیامت را میتوان در قالب برهان هاى عقلى اثبات کرد و آن را شناخت و نیز میتوان با سلوک عملى، حجاب ها را کنار زد و با چشم دل و قلب آن را یافت. همچنین میتوان درباره قیامت، با مراجعه به کلمات پیامبران و امامان علیهم السلام و قرآن ـ که حقّانیت آن به وسیله ادله عقلى به اثبات رسیده است و ما به آن معرفت عقلانى داریم ـ به شناخت مسائل جزئى و مراحل و مراتب عالم آخرت نایل آمد؛ هر چند جزئیات آن را با ابزار حسى، مشاهده نکرده باشیم.
منبع: www.porseman.org


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.