پرسش :
آیا بهشت و دوزخ الآن موجودند؟
پاسخ :
اکثر دانشمندان اسلامى معتقدند که این دو هم اکنون وجود خارجى دارند و ظواهر آیات قرآن نیز این نظر را تأیید میکند، به عنوان نمونه:
1. در آیات فراوانى تعبیر به «اعدّت» (مهیا شده) یا تعبیرات دیگرى از همین ماده شده است. که گاهى در مورد بهشت و گاهى درباره دوزخ، آمده است «به آیات توبه: 89، توبه: 100، فتح: 6، بقره: 24، آل عمران: 131 و 133، حدید: 21 مراجعه شود.»
از این آیات استفاده می شود که بهشت و دوزخ هم اکنون آماده شده اند اگر چه بر اثر اعمال نیک و بد انسان ها توسعه مییابند (دقّت کنید).
2. در آیات مربوط به معراج در سوره «و النجم» میخوانیم:
«وَ لَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْرى. عِنْدَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهى. عِنْدَها جَنَّةُ الْمَأْوى»1؛
«بار دیگر پیامبر جبرئیل را نزد «سدرة المنتهى» در آنجا که بهشت جاویدان قرار داشت مشاهده کرد، این تعبیر گواه دیگرى بر وجود فعلى بهشت است».
3. در سوره «تکاثر» میفرماید:
«کَلاَّ لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْیَقِینِ. لَتَرَوُنَّ الْجَحِیمَ. ثُمَّ لَتَرَوُنَّها عَیْنَ الْیَقِینِ»2؛
«اگر علم الیقین داشتید دوزخ را مشاهده میکردید سپس به عین الیقین آن را میدیدید».
در روایات مربوط به معراج و روایات دیگر نیز نشانه هاى روشنى بر این مسئله دیده می شود «باید توجّه داشت که بهشت جهان دیگر که اکنون مورد بحث است غیر از بهشتى است که آدم در آن بود و قبل از آفرینش آدم وجود داشت».
پی نوشت:
1. نجم 53، آیات 15-13.
2. تکاثر 102، آیات 7-5.
منبع: www.porseman.org
اکثر دانشمندان اسلامى معتقدند که این دو هم اکنون وجود خارجى دارند و ظواهر آیات قرآن نیز این نظر را تأیید میکند، به عنوان نمونه:
1. در آیات فراوانى تعبیر به «اعدّت» (مهیا شده) یا تعبیرات دیگرى از همین ماده شده است. که گاهى در مورد بهشت و گاهى درباره دوزخ، آمده است «به آیات توبه: 89، توبه: 100، فتح: 6، بقره: 24، آل عمران: 131 و 133، حدید: 21 مراجعه شود.»
از این آیات استفاده می شود که بهشت و دوزخ هم اکنون آماده شده اند اگر چه بر اثر اعمال نیک و بد انسان ها توسعه مییابند (دقّت کنید).
2. در آیات مربوط به معراج در سوره «و النجم» میخوانیم:
«وَ لَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْرى. عِنْدَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهى. عِنْدَها جَنَّةُ الْمَأْوى»1؛
«بار دیگر پیامبر جبرئیل را نزد «سدرة المنتهى» در آنجا که بهشت جاویدان قرار داشت مشاهده کرد، این تعبیر گواه دیگرى بر وجود فعلى بهشت است».
3. در سوره «تکاثر» میفرماید:
«کَلاَّ لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْیَقِینِ. لَتَرَوُنَّ الْجَحِیمَ. ثُمَّ لَتَرَوُنَّها عَیْنَ الْیَقِینِ»2؛
«اگر علم الیقین داشتید دوزخ را مشاهده میکردید سپس به عین الیقین آن را میدیدید».
در روایات مربوط به معراج و روایات دیگر نیز نشانه هاى روشنى بر این مسئله دیده می شود «باید توجّه داشت که بهشت جهان دیگر که اکنون مورد بحث است غیر از بهشتى است که آدم در آن بود و قبل از آفرینش آدم وجود داشت».
پی نوشت:
1. نجم 53، آیات 15-13.
2. تکاثر 102، آیات 7-5.
منبع: www.porseman.org