سه‌شنبه، 30 مهر 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

آیا حتما باید نماز را به این شکل رکوع و سجود انجام دهیم؟ چه اشکالى دارد مانند مسیحیان ایستاده و با احترام مناجات کنیم؟


پاسخ :
در ابتدا باید دانست؛ «تنوّع» و «تحرّک» علاوه بر معانى بلند حمد و سوره و اذکار نماز از ویژگى هاى ممتاز «نماز» نسبت به سایر انواع عبادت ها در ادیان مختلف است و این نشانه جامعیت و برترى اسلام است. یکى از آثار تنوع و تغییر وضعیت چه بسا ایجاد حس هشیارى و دورى از یکنواختى است که در توجّه انسان در مراحل عبادت مى تواند بسیار مؤثّر باشد.
پیامبر صلى الله علیه و آله فرموده: «صلّوا کما رأیتمونى أصلّى»؛ «همان گونه که من نماز مى خوانم، شما نیز بخوانید».1 شکل عبادت و پرستش به دستور پیامبر از جانب خدا بوده است. وقتى که پذیرفتیم باید نماز بخوانیم نحوه نماز خواندن را باید از فرمان خداوند و پیام آور خدا یاد بگیریم، همانطور که وقتى بیمار مراجعه به پزشک را ضرورى تشخیص داد، چگونگى و نحوه مصرف دارو، تابع نظر و دستور پزشک مى باشد.
علاوه بر این که کیفیت و شکل و نحوه خواندن نماز یک امر تعبّدى است، اسرار و رموزى که در نماز نهفته، هم زیبا است و هم معارف بلند اسلامى در آن قرار داده شده؛ هم تسبیح و تقدیس لفظى است و هم تقدیس عملى مى باشد. رکوع و سجود و تسبیح و تحمید و دعا و تکبیر و سلام و خلاصه همه زیبایى ها در نماز جمع شده است.
نماز سفره اى است گسترده که خداوند آن را در پنج نوبت در شبانه روز براى بندگانش باز مى کند و بر سر این سفره انواع و اقسام غذاهاى لذیذ وجود دارد و هر کس مطابق ذوق و سلیقه و به اندازه توان و مرتبه وجودى و استعداد خود از آن بهره مند مى شود. نماز عبادتى جامع است که مى تواند تمام وجود انسان (از جهات بدنى و ظاهرى گرفته تا جهات ذهنى و قلبى و باطنى) را در خدمت بندگى و پرستش قرار دهد.
پی نوشت:
1. ر.ک: بررسى شیوه هاى تشویق و ترغیب کودکان و نوجوانان به نماز جماعت، ملیحه اسلامیان. ، ج85، ص292.
منبع: www.porseman.org


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.